Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koniec pewnej epoki: Mobilis wycofał stare autobusy AMZ oraz Conecto. W końcu

infobus
23.06.2025 13:02
0 Komentarzy

Po ponad dekadzie zakończyła się eksploatacja autobusów zakupionych przez firmę Mobilis na potrzeby kontraktu rozpoczętego 1 sierpnia 2014 roku.

Od 21 czerwca 2025 roku, wraz z wejściem w życie wakacyjnych rozkładów jazdy, ostatnie AMZ-y City Smile i Mercedesy Conecto opuściły linie krakowskiej komunikacji miejskiej. Dzięki … letniemu rozkładowi jazdy KKM.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy wycofano z Krakowa ostatnie autobusy AMZ City Smile i Mercedes Conecto firmy Mobilis?
  2. Jakie były najczęstsze problemy techniczne starych autobusów Mobilisa?
  3. Ile nowych autobusów przegubowych MAN CNG zakupił Mobilis w ramach nowego kontraktu?
Kraków koniec pewnej epoki – AMZ-y i Conecto Mobilisa zniknęły z ulic Kraków / fot. Mobilis
Kraków koniec pewnej epoki – AMZ-y i Conecto Mobilisa zniknęły z ulic Kraków / fot. Mobilis

Od historycznego przetargu do wycofania floty

Mobilis zadebiutował w Krakowie w 2008 roku, a kontrakt z 2014 roku był przełomowy – prywatny przewoźnik wszedł szerokim frontem do obsługi linii miejskich, wprowadzając łącznie 79 autobusów:

  • 5 × AMZ City Smile CS10LF
  • 24 × AMZ City Smile CS12LF
  • 1 × Mercedes Conecto
  • 2 × Autosan M12LF
  • 47 × Mercedes Conecto G

Choć tabor ten pierwotnie zapewniał świeżość i elastyczność, to z biegiem lat zaczął przysparzać coraz więcej problemów. Największe zarzuty dotyczyły stanu technicznego autobusów: przeciekające dachy, nieszczelne drzwi, niesprawne ogrzewanie czy luźne poręcze.

Kraków koniec pewnej epoki – AMZ-y i Conecto Mobilisa zniknęły z ulic Kraków / fot. Mobilis
Kraków koniec pewnej epoki – AMZ-y i Conecto Mobilisa zniknęły z ulic Kraków / fot. Mobilis

Zmiana kontraktu

Nowy 10-letni kontrakt Mobilisa wszedł w życie 19 października 2024 roku, jednak ze względu na opóźnienia w dostawach oraz brak gotowej stacji tankowania CNG na zajezdni przy ul. Makuszyńskiego, stary tabor musiał pozostać w ruchu. Zgodnie z zapisami umowy, przewoźnik mógł tymczasowo korzystać z pojazdów z poprzedniego kontraktu – i tak też się stało.

Dopiero teraz, po uruchomieniu wakacyjnych rozkładów jazdy i częściowym odciążeniu siatki połączeń, możliwe było całkowite przejście na nowy tabor.

Od 21 czerwca na ulice Krakowa Mobilis wysyła już wyłącznie nowe autobusy. To::

  • 91 × MAN Lion’s City 18 CNG (przegubowe)
  • 43 × Scania Castrosua New City 12 CNG
  • 6 × Scania Castrosua New City 10 CNG
  • 11 × MMI Iveco Urby LE

Choć nowy tabor zdominował flotę Mobilisa, ostatnie miesiące obecności wysłużonych AMZ-ów i Conecto nie należały do chwalebnych. Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków! regularnie zgłaszało problemy z przeciekami, uszkodzonymi drzwiami, brakiem ogrzewania i zagrożeniami dla pasażerów.

Głośnym echem odbił się incydent z sierpnia 2024 roku, kiedy jeden z autobusów spłonął doszczętnie w wyniku samozapłonu. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie zapowiedział kontrole i potrącenia finansowe wobec przewoźnika, ale sprawa wizerunkowo zaszkodziła zarówno firmie, jak i jakości krakowskiej komunikacji.

Wycofanie wyeksploatowanych pojazdów prze Mobilis, to koniec pewnej epoki – i początek nowego rozdziału w historii prywatnych operatorów w Krakowie. Pozostaje mieć nadzieję, że nowy tabor zapewni nie tylko czystość i komfort, ale też bezpieczeństwo, którego przez ostatni rok wielu pasażerom brakowało.

Komentarze