Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koniec diesli, ale i opóźnienia. DPP Praga czeka na nowe autobusy

infobus
02.08.2025 15:05
0 Komentarzy

25 lipca 2025 roku szef transportu publicznego w Pradze – Jan Barchánek oficjalnie potwierdził, że DPP nie planuje już żadnych zakupów nowych autobusów wysokoprężnych.

Tym samym kończy się era diesli w stolicy Czech – ostatnie 17 pojazdów marki Iveco Streetway to ostatnia taka partia w taborze. Natomiast z drugiej strony stolica Czech bardzo restrykcyjnie odbiera elektrobusy – po nauce ze Skodami E`City. Zgodnie z zapewnieniami DPP, odbiory planowane są dopiero po pełnym zakończeniu testów funkcjonalnych i sprawdzeniu zgodności z kontraktami. Z kolei o trolejbusowych opóźnieniach pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile ostatnich autobusów wysokoprężnych Iveco Streetway zakupiło DPP przed zakończeniem zakupów diesli?
  2. Jakiego producenta dotyczą ramowe umowy DPP na dostawę do 100 elektrobusów SOR ENS12?
  3. Do kiedy zaplanowano dostawę pierwszych 18 sztuk elektrobusów SOR ENS12 dla Pragi?
Pierwsze takie autobusy w Pradze: Iveco Urbanway Hybrid 18M w Hostivař / Fot: DPP - Zdeněk Bek
Pierwsze takie autobusy w Pradze: Iveco Urbanway Hybrid 18M w Hostivař / Fot: DPP – Zdeněk Bek

Spalinowa siedemnastka

Zakup 17 sztuk Iveco Streetway 12M oraz 30 sztuk Iveco Urbanway Hybrid 18M miał zostać zrealizowany do 30 czerwca 2025 roku. Do dziś jednak – według oficjalnego komunikatu DPP z 24 lipca – nie odebrano żadnego z tych pojazdów.

Podobna sytuacja dotyczy pierwszej w historii DPP partii elektrobusów. W październiku 2023 roku DPP podpisał pięcioletnią umowę ramową z firmą SOR Libchavy na dostawę do 100 elektrycznych autobusów SOR ENS12, opracowanych we współpracy ze Škoda Electric.

Pierwszych 18 elektrobusów zamówiono w listopadzie 2024 z planowanym terminem dostawy do 30 października 2025. Choć w Pilznie trwają aktualnie próby już siódmego egzemplarza testowego, DPP nie odebrał żadnego pojazdu produkcyjnego.

Choć zamówienia zostały złożone i ramowe umowy podpisane, postępująca elektryfikacja floty DPP napotyka na wyzwania logistyczne i produkcyjne. Zwłaszcza, że transformacja opiera się na trzech równoległych filarach:

elektrobusach MIDI/MAXI (SOR ENS12)
trolejbusach bateryjnych
autobusach hybrydowych klasy MAXI (Urbanway Hybrid)

Zakładany koszt jednostkowy autobusów elektrycznych i trolejbusów – mimo niższych kosztów energii – nadal jest wyższy w porównaniu z dieslem. Bez dotacji może to być nawet 30–50% więcej na kilometr. Dlatego DPP silnie opiera się na wsparciu finansowym – obecnie poziom dofinansowania dla pojazdów zeroemisyjnych to 40–50% kosztów zakupu.

Pierwsze takie autobusy w Pradze: Iveco Urbanway Hybrid 18M w Hostivař / Fot: DPP - Zdeněk Bek
Pierwsze takie autobusy w Pradze: Iveco Urbanway Hybrid 18M w Hostivař / Fot: DPP – Zdeněk Bek

Skąd e-decyzja?

Długofalowa opłacalność – mimo wyższych kosztów inwestycyjnych, eksploatacja pojazdów elektrycznych jest znacznie tańsza energetycznie.
Zakupy hurtowe energii – DPP korzysta z dużych wolumenów prądu dla całej sieci metra i tramwajów, co pozwala utrzymać korzystne stawki.
Zielona polityka miasta – decyzja wpisuje się w Klimatyczny Plan Pragi 2030, zakładający pełną neutralność emisji CO₂ dla transportu zbiorowego.
Sieć trolejbusowa i elektrobusowa – trwają intensywne prace nad elektryfikacją 13–15 linii autobusowych oraz budową punktów ładowania.

Pierwsze takie autobusy w Pradze: Iveco Urbanway Hybrid 18M w Hostivař / Fot: DPP - Zdeněk Bek
Pierwsze takie autobusy w Pradze: Iveco Urbanway Hybrid 18M w Hostivař / Fot: DPP – Zdeněk Bek

Praska premiera hybrydowa

18 czerwca 2024 roku na ulice Pragi wyjechały pierwsze autobusy Iveco Urbanway Hybrid 18M – to premierowa dostawa w ramach ramowej umowy zawartej przez Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), która umożliwia zakup nawet 140 pojazdów hybrydowych tego typu.

Nowe autobusy – w pełni niskopodłogowe, czterodrzwiowe i klimatyzowane – mogą przewieźć do 130 pasażerów, w tym 35 na miejscach siedzących. Wyposażone są w system zliczania pasażerów, kompleksowy monitoring (łącznie z kamerą czołową i cofania), a także napęd typu mild-hybrid, z automatyczną skrzynią Voith Diwa NXT i silnikiem Cursor 9 (265 kW) spełniającym normę Euro 6 bez recyrkulacji spalin (EGR).

Pojazdy wspomaga elektryczny generator, który odzyskuje energię podczas hamowania oraz wspiera ruszanie. Dodatkowo każdy autobus wyposażony jest w gniazdo do zewnętrznego ładowania typu CCS-2, co umożliwia doładowanie baterii na zajezdni.

Hybrydy Iveco spełniają kryteria pojazdu częściowo czystego zgodnie z unijną dyrektywą o czystych pojazdach (2009/33/ES) oraz czeską ustawą 360/2022 Sb. DPP przewiduje eksploatację autobusów przez 12 lat, z pięcioletnią gwarancją producenta.

Komentarze