Kolonia ma największy kontrakt autobusowy w historii. Elektrobusy Irizar za VDL
14 października 2025 r. Kölner Verkehrs-Betriebe (KVB) ogłosiło zawarcie największego w swojej historii kontraktu autobusowego.
Do floty miejskiej dołączy 78 nowych autobusów elektrycznych marki Irizar, które zostaną dostarczone od października 2026 roku. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile elektrycznych autobusów Irizar zamówił operator KVB w Kolonii?
- Jakie modele pojazdów obejmuje kontrakt (długość, typ)?
- Kiedy planowana jest dostawa i jaki udział e-busów osiągnie flota KVB po realizacji zamówienia?
78 e-busów
Zamówienie publiczne dotyczy dostawy 78 w pełni elektrycznych autobusów miejskich Irizar dla operatora komunikacji miejskiej KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe AG) w Kolonii. Pojazdy dostarczy niemiecki partner producenta – Jebsen & Jessen e-Mobility. W skład zamówienia wchodzą 38 przegubowych autobusów klasy I kategorii MEGA (18 m) oraz 40 standardowych 12-metrowych e-busów, które zostaną włączone do regularnej eksploatacji na liniach miejskich.
Nowe pojazdy będą działać równolegle z użytkowanymi już przez KVB 118 autobusami elektrycznymi marki VDL. Dzięki temu ponad 65% własnej floty autobusowej KVB będzie zasilane energią elektryczną. Po uwzględnieniu pojazdów przewoźników zewnętrznych, udział e-busów w całym systemie transportowym Kolonii sięgnie blisko połowy.
To przełomowy krok w kierunku pełnej dekarbonizacji transportu publicznego w regionie. Jak podkreśla KVB, nowe pojazdy będą ciche, w pełni klimatyzowane, niskopodłogowe i dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, wózków inwalidzkich i dziecięcych.
„To dla nas przełomowy krok w kierunku neutralności klimatycznej – podkreśla KVB. – Dzięki nowej dostawie nasz tabor autobusowy staje się jedną z najbardziej ekologicznych flot w Niemczech. Stawiamy na niezawodność, komfort i czyste powietrze w Kolonii.”
Analiza ofert i zamówienia
Kolońskie postępowanie przetargowe miało charakter europejski i trwało od września 2024 do września 2025 roku. Zgłosiło się łącznie 8 producentów autobusów, a kryterium wyboru była najlepsza relacja ceny do jakości. Ostatecznie wybrano ofertę Irizar e-mobility jako najkorzystniejszą. Umowę podpisano na dostawę i wdrożenie floty wraz z serwisem posprzedażowym.
Finansowanie zamówienia zostało częściowo zabezpieczone przez rząd krajowy Nadrenii Północnej-Westfalii. Samorząd wojewódzki pokryje 60% dodatkowych kosztów inwestycyjnych (różnicy między autobusem elektrycznym a spalinowym), zgodnie z §13 ustawy o transporcie publicznym w NRW. Pozostała część kosztów zostanie pokryta ze środków własnych miasta Kolonia i operatora.
Nowe autobusy Irizar dostarczane do Kolonii zostaną wyprodukowane w zakładzie Irizar e-mobility w Adunie (Hiszpania). Zarówno pojazdy, jak i baterie pochodzą od Irizara. Napęd elektryczny bazuje na centralnym silniku trakcyjnym Accelera produkcji Cummins Europe.
Dane techniczne dla autobusów przegubowych Irizar ie bus 18:
- długość: ok. 18,2 m
- moc nominalna silnika: 285 kW, moc szczytowa: 385 kW
- pojemność baterii: 613,8 kWh
- zasięg: 180–230 km
- masa baterii: 3,3 tony
- liczba pasażerów: 110 (w tym co najmniej 43 miejsca siedzące)
- ładowanie: pantografem – 350 kW
Dla autobusów standardowych Irizar ie bus 12:
- długość: ok. 12,16 m
- moc nominalna silnika: 185 kW, moc szczytowa: 290 kW
- pojemność baterii: 511,5 kWh
- zasięg: 200–260 km
- masa baterii: 2,75 tony
- liczba pasażerów: 70 (co najmniej 30 miejsc siedzących)
- ładowanie: pantografem – 290 kW
Pojazdy będą ładowane zarówno w zajezdniach (ładowanie nocne), jak i na pętlach (ładowanie okazjonalne). Zasilanie realizowane będzie wyłącznie z zielonej energii. Autobusy wyposażone są w nowoczesne pompy ciepła, które odpowiadają za komfort cieplny wewnątrz.
Komentarze