Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolonia ma największy kontrakt autobusowy w historii. Elektrobusy Irizar za VDL

infobus
14.10.2025 16:01
0 Komentarzy

14 października 2025 r. Kölner Verkehrs-Betriebe (KVB) ogłosiło zawarcie największego w swojej historii kontraktu autobusowego.

Do floty miejskiej dołączy 78 nowych autobusów elektrycznych marki Irizar, które zostaną dostarczone od października 2026 roku. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrycznych autobusów Irizar zamówił operator KVB w Kolonii?
  2. Jakie modele pojazdów obejmuje kontrakt (długość, typ)?
  3. Kiedy planowana jest dostawa i jaki udział e-busów osiągnie flota KVB po realizacji zamówienia?
Kolonia ma największy kontrakt autobusowy w historii Kolonii. Elektrobusy Irizar za VDL
Kolonia ma największy kontrakt autobusowy w historii Kolonii. Elektrobusy Irizar za VDL

78 e-busów

Zamówienie publiczne dotyczy dostawy 78 w pełni elektrycznych autobusów miejskich Irizar dla operatora komunikacji miejskiej KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe AG) w Kolonii. Pojazdy dostarczy niemiecki partner producenta – Jebsen & Jessen e-Mobility. W skład zamówienia wchodzą 38 przegubowych autobusów klasy I kategorii MEGA (18 m) oraz 40 standardowych 12-metrowych e-busów, które zostaną włączone do regularnej eksploatacji na liniach miejskich.

Nowe pojazdy będą działać równolegle z użytkowanymi już przez KVB 118 autobusami elektrycznymi marki VDL. Dzięki temu ponad 65% własnej floty autobusowej KVB będzie zasilane energią elektryczną. Po uwzględnieniu pojazdów przewoźników zewnętrznych, udział e-busów w całym systemie transportowym Kolonii sięgnie blisko połowy.

To przełomowy krok w kierunku pełnej dekarbonizacji transportu publicznego w regionie. Jak podkreśla KVB, nowe pojazdy będą ciche, w pełni klimatyzowane, niskopodłogowe i dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, wózków inwalidzkich i dziecięcych.

To dla nas przełomowy krok w kierunku neutralności klimatycznej – podkreśla KVB. – Dzięki nowej dostawie nasz tabor autobusowy staje się jedną z najbardziej ekologicznych flot w Niemczech. Stawiamy na niezawodność, komfort i czyste powietrze w Kolonii.”

Kolonia ma największy kontrakt autobusowy w historii Kolonii. Elektrobusy Irizar za VDL
Kolonia ma największy kontrakt autobusowy w historii Kolonii. Elektrobusy Irizar za VDL

Analiza ofert i zamówienia

Kolońskie postępowanie przetargowe miało charakter europejski i trwało od września 2024 do września 2025 roku. Zgłosiło się łącznie 8 producentów autobusów, a kryterium wyboru była najlepsza relacja ceny do jakości. Ostatecznie wybrano ofertę Irizar e-mobility jako najkorzystniejszą. Umowę podpisano na dostawę i wdrożenie floty wraz z serwisem posprzedażowym.

Finansowanie zamówienia zostało częściowo zabezpieczone przez rząd krajowy Nadrenii Północnej-Westfalii. Samorząd wojewódzki pokryje 60% dodatkowych kosztów inwestycyjnych (różnicy między autobusem elektrycznym a spalinowym), zgodnie z §13 ustawy o transporcie publicznym w NRW. Pozostała część kosztów zostanie pokryta ze środków własnych miasta Kolonia i operatora.

Nowe autobusy Irizar dostarczane do Kolonii zostaną wyprodukowane w zakładzie Irizar e-mobility w Adunie (Hiszpania). Zarówno pojazdy, jak i baterie pochodzą od Irizara. Napęd elektryczny bazuje na centralnym silniku trakcyjnym Accelera produkcji Cummins Europe.

Dane techniczne dla autobusów przegubowych Irizar ie bus 18:

  • długość: ok. 18,2 m
  • moc nominalna silnika: 285 kW, moc szczytowa: 385 kW
  • pojemność baterii: 613,8 kWh
  • zasięg: 180–230 km
  • masa baterii: 3,3 tony
  • liczba pasażerów: 110 (w tym co najmniej 43 miejsca siedzące)
  • ładowanie: pantografem – 350 kW

Dla autobusów standardowych Irizar ie bus 12:

  • długość: ok. 12,16 m
  • moc nominalna silnika: 185 kW, moc szczytowa: 290 kW
  • pojemność baterii: 511,5 kWh
  • zasięg: 200–260 km
  • masa baterii: 2,75 tony
  • liczba pasażerów: 70 (co najmniej 30 miejsc siedzących)
  • ładowanie: pantografem – 290 kW

Pojazdy będą ładowane zarówno w zajezdniach (ładowanie nocne), jak i na pętlach (ładowanie okazjonalne). Zasilanie realizowane będzie wyłącznie z zielonej energii. Autobusy wyposażone są w nowoczesne pompy ciepła, które odpowiadają za komfort cieplny wewnątrz.

Kolonia ma największy kontrakt autobusowy w historii Kolonii. Elektrobusy Irizar za VDL
Kolonia ma największy kontrakt autobusowy w historii Kolonii. Elektrobusy Irizar za VDL

Komentarze