Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejny zwrot w Gdańsku. Sąd unieważnił wybór oferty Karsana na elektrobusy dla GAiT

infobus
05.07.2025 09:03
0 Komentarzy

26 czerwca 2025 roku Biuro Zamówień Publicznych Gdańska oficjalnie unieważniło wybór oferty Karsan Otomotiv jako najkorzystniejszej w przetargu na dostawę 30 autobusów elektrycznych.

Decyzja jest konsekwencją wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 23 czerwca, który w całości zmienił wcześniejszy werdykt KIO i odrzucił odwołanie Karsana. O tym trudnym i skomplikowanym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką liczbę autobusów elektrycznych obejmował gdański przetarg unieważniony 26 czerwca 2025 roku?
  2. Jakie dwa główne kryteria zastosowano przy ocenie ofert w przetargu na autobusy elektryczne dla Gdańska?
  3. Jakie rozstrzygnięcie sądowe doprowadziło do unieważnienia wcześniejszego wyboru oferty firmy Karsan?
Kolejny zwrot ws. zakupu 30 autobusów elektrycznych w Gdańsku
Kolejny zwrot ws. zakupu 30 autobusów elektrycznych w Gdańsku

Trzeci zwrot

Gdański przetarg na 30 niskopodłogowych autobusów elektrycznych (18 w wersji MAXI i 12 przegubowych MEGA) miał być kolejnym krokiem w rozbudowie zeroemisyjnej floty GAiT. Postępowanie ogłoszono w 2024 roku i już na etapie oceny ofert wywołało falę sporów prawnych. Pierwotnie, 5 grudnia 2024 r., zamawiający wskazał ofertę Solaris Bus & Coach jako zwycięską. Od tej decyzji odwołał się Karsan, którego oferta została początkowo odrzucona. KIO przyznała rację tureckiemu producentowi i nakazała powtórzenie oceny, co doprowadziło do wyboru Karsana jako nowego wykonawcy.

Jednak Solaris skierował sprawę do sądu, który – po kilku miesiącach – przyznał mu rację. Oznacza to, że cała procedura przetargowa wraca do etapu przed wyborem oferty Karsana, a zamawiający musi podjąć nowe decyzje w świetle aktualnego stanu prawnego.

Oferta firmy Karsan na 18 autobusów MAXI została wyceniona na 55.185.057,00 PLN brutto (44.784.599,19 PLN netto), co daje jednostkową cenę e-ATA 12 na poziomie 2.488.033,29 PLN netto. Z kolei oferta firmy Solaris była zdecydowanie droższa – 59.003.100,00 PLN brutto (47 970 000,00 PLN netto), co daje jednostkową cenę Urbino 12 electric na poziomie 2.665.000 PLN netto.

W drugiej części przetargu, dotyczącym 12 autobusów przegubowych MEGA, Karsan ponownie okazał się tańszy. Oferta firmy wyniosła 48.154.500,00 PLN brutto (39.150.000 PLN netto), a jednostkowa cena modelu e-Ata 18 wyniosła 3 262 500 PLN netto. Dla porównania, Solaris zaoferował ceny na poziomie 51.645.240,00 PLN brutto (41.988.000 PLN netto), z jednostkową ceną e-ATAT 18 na poziomie 3.499.000 PLN netto.

Kolejny zwrot ws. zakupu 30 autobusów elektrycznych w Gdańsku
Kolejny zwrot ws. zakupu 30 autobusów elektrycznych w Gdańsku

Solaris wygrał?

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 60.885.000 PLN brutto / 49.500.000 PLN netto – po 33 mln PLN brutto na część 1 i 27,88 mln PLN brutto na część 2. Obie oferty zmieściły się w budżecie, choć Solaris znalazł się bliżej granicy kosztowej. Decyzja o wyborze najkorzystniejszej oferty miała bazować na przetargowych kryteriach oceny:

Cena – 70%
Parametry techniczne – 30%

Choć Karsan uzyskał maksymalną liczbę punktów za cenę i wysokie noty techniczne (97,00 pkt w części 1, 96,52 pkt w części 2), to finalnie wynik postępowania unieważniono ze względu na rozstrzygnięcie sądowe, które uchyliło wcześniejszy wyrok KIO. Naszym zdaniem otwiera to drogę do wybrania Solarisa, jako oferty najkorzystniejszej, ale z tym poczekajmy może na oficjalny komunikat GAiT.

Przypomnijmy, że gdańskie zamówienie dotyczyło pojazdów z ładowaniem typu plug-in, w pełni niskopodłogowych, wyposażonych w systemy informacji pasażerskiej LED i LCD, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, defibrylator AED w kabinie kierowcy oraz konstrukcję nadwozia zabezpieczoną kataforezą.

Zamawiający preferował modele o zasięgu co najmniej 300 km i dużej liczbie miejsc pasażerskich (w wersji MEGA – ponad 110). Pojazdy miały być dostarczone w 2025 roku, jednak ze względu na spór prawny, termin dostaw jest obecnie nieznany.

Więcej na https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-ae37da69-4f68-4113-9bb8-e2ea372e51af

Komentarze