Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejne autokary Van Hool Astromega w Polsce. W firmie Super Trans Siedlce

infobus
18.10.2025 19:02
0 Komentarzy

We wrześniu br. firma Super Trans Siedlce wzmacnia flotę o dwa autobusy turystyczne Van Hool Astromega VIP. To luksus na dwóch pokładach!

To kolejne takie luksusowe autokary zostały dostarczone na nasz rynek przez firmę Mercus – w formie leasingu długoterminowego. W sierpniu 2025 r. informowaliśmy też dwóch egzemplarzach Van Hool Astromega 2025 – dla firmy Lux-Rejisen Bis. Pojazdy te (o pojemności 78 miejsc) obsługują m.in. trasę Ukraina → Hiszpania. Teraz na naszych drogach można spotkać cztery takie wyjątkowe pojazdy!

Rozkład jazdy:

  1. Jakie autobusy Van Hool trafiły do floty firmy Super Trans Siedlce we wrześniu 2025 roku?
  2. Jakie wyposażenie i udogodnienia wyróżniają wersję VIP modelu Astromega TDX27?
  3. Kto przejął markę Van Hool po jej upadłości w 2024 roku i gdzie obecnie produkowane są autobusy tej serii?
Nowości we flocie Super Trans – dwa fabrycznie nowe autokary: piętrowy Van Hool Astromega w wersji VIP (76+2 miejsc) / fot. Super Trans Siedlce
Nowości we flocie Super Trans – dwa fabrycznie nowe autokary: piętrowy Van Hool Astromega w wersji VIP (76+2 miejsc) / fot. Super Trans Siedlce

Wersja VIP

Flota przewoźnika, jednego z aktywnie rozwijających się operatorów autokarowych w Polsce wschodniej, powiększyła się o dwa nowe piętrowe autokary Van Hool Astromega w wersji VIP, przekazane w ramach wynajmu długoterminowego przez firmę Mercus. Pojazdy trafiły do Siedlec w drugiej połowie 2025 roku i od razu zostały skierowane do obsługi tras krajowych oraz międzynarodowych.

Wersja zamówiona przez Super Trans to TDX27 Astromega, najdłuższa i najbardziej pojemna konfiguracja z serii, mierząca ponad 14 metrów długości i 4 metry wysokości. Autokary oferują 76 miejsc siedzących + 2 dodatkowe, w układzie zoptymalizowanym pod kątem dalekodystansowych przewozów grupowych. Wersja VIP zastosowana w Siedlcach różni się od typowych konfiguracji zwiększonym rozstawem foteli, wysokiej klasy tapicerką, indywidualnym oświetleniem LED, wielostrefową klimatyzacją oraz kompletnym zapleczem sanitarnym z toaletą, systemem audio-video i lodówkami pokładowymi.

Silnik, napęd i technologia

Sercem autobusu jest sprawdzony i ceniony w branży ciężkiej transportu silnik DAF PACCAR MX-13 o pojemności 12,9 litra, generujący moc 390 kW (523 KM) i moment obrotowy na poziomie 2 500 Nm. Jednostka spełnia normy emisji spalin Euro VI, a jej współpraca z automatyczną przekładnią Allison zapewnia płynną jazdę zarówno w warunkach autostradowych, jak i miejskich. Napęd przenoszony jest na oś tylnią z osiami typu ZF RL 75 EC oraz AV 133.

Układ zawieszenia pneumatycznego (pełne ECAS) zapewnia nie tylko komfort jazdy, ale też automatyczne poziomowanie przy wsiadaniu i wysiadaniu pasażerów. Zbiornik paliwa o pojemności 530 litrów pozwala na pracę pojazdu na długich dystansach bez potrzeby częstego tankowania. Zbiornik AdBlue mieści 45 litrów, co zapewnia odpowiednią autonomię także w dłuższych trasach.

Pojazdy wyposażono w nowoczesny system zarządzania flotą (FMS), kamerę cofania z rejestratorem, system monitorowania ciśnienia w oponach, elektroniczne systemy bezpieczeństwa (ABS, ASR, ESP) oraz asystenta stabilności bocznej, co czyni je w pełni dostosowanymi do wymagań stawianych przez operatorów turystycznych i przewozowych klasy premium.

Wykończenie VIP i układ wnętrza

Wnętrze nowej Astromegi dla Super Trans zaprojektowano z myślą o klientach oczekujących nie tylko transportu, ale i komfortu klasy hotelowej. W wersji VIP znalazły się m.in.:

  • fotele lotnicze z przeszyciami i indywidualnym oświetleniem,
  • 5 lodówek, przestronna toaleta i szafki dla kierowcy,
  • duży ekran multimedialny, wzmacniacze dźwięku i porty USB przy każdym miejscu,
  • wydzielona przestrzeń wypoczynkowa dla kierowcy na dolnym pokładzie,
  • rozbudowany system wentylacji z czujnikami jakości powietrza.

Włączenie dwóch egzemplarzy Van Hool Astromega VIP do floty Super Trans oznacza, że firma stawia na segment klasy premium. Nowe autobusy będą obsługiwać najważniejsze kierunki wyjazdów turystycznych oraz zlecenia wynajmu grupowego – również w formule obsługi tras międzynarodowych z noclegiem na pokładzie. Operator zapowiada wykorzystanie tych pojazdów na kierunkach takich jak Niemcy, Francja, Włochy oraz krajowe linie specjalne.

Historia Van Hool

Firma Van Hool powstała w 1947 roku w Belgii jako producent autobusów, autokarów i zabudów nadwoziowych — z czasem rozwijając własne konstrukcje integralne i eksportując na wiele rynków. W wyniku zwiększających się problemów finansowych — m.in. po kryzysie COVID-19, zakłóceń w łańcuchach dostaw, rosnących kosztów i sporach wewnątrz rodziny – spółka ogłosiła upadłość (złożenie wniosku 5 kwietnia 2024 r., a wyrok o upadłości wydany 8 kwietnia 2024).

W wyniku postępowania upadłościowego kuratorzy zaakceptowali ofertę przejęcia podzielonego majątku: VDL Groep przejął działalność autobusowo-autokarową (projekty, fabryki, prawa własności intelektualnej), zaś dział pojazdów użytkowych / naczep (remorques) został powiązany z firmą GRW / Schmitz Cargobull.

Po przejęciu VDL zapowiedział, że zachowa fabrykę Van Hool w Macedonii Północnej, zintegruje prawa projektowe, urządzenia produkcyjne i know-how, oraz przywróci część zatrudnienia (ok. 1 600 miejsc pracy) w ramach dalszego rozwoju działu autobusów i autokarów pod marką „VDL Van Hool”.

Z kolei Astromega to jedna z najbardziej rozpoznawalnych serii autobusów piętrowych w Europie. Pierwszy model pod tą nazwą zadebiutował na rynku w latach 80., jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na transport dużych grup pasażerów przy zachowaniu wysokiego komfortu.

Od tamtego czasu seria przeszła kilka głębokich modernizacji, z których najnowsza – TDX27 – została opracowana z myślą o połączeniu wysokiej ładowności (nawet 90 pasażerów w wersji standardowej) z najnowszymi normami bezpieczeństwa, komfortu i emisji. Konstrukcja powstaje dziś w zakładzie VDL Van Hool w Skopje (Macedonia Północna), po przejęciu belgijskiej marki przez grupę VDL w 2024 roku.

Modele Astromega zyskały uznanie na rynku niemieckim, francuskim, hiszpańskim, a także w Europie Wschodniej – jako flagowe pojazdy linii dalekobieżnych oraz segmentu premium w przewozach turystycznych i reprezentacyjnych. Wersje VIP, jak ta zakupiona przez Super Trans, stanowią ok. 10–15% produkcji modelu, a ich liczba rośnie wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na luksusowy transport zbiorowy.

Komentarze