Kolejne autobusy wodorowe we flocie MPK Poznań. To już półmetek dostaw
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu sukcesywnie odbiera od Solarisa kolejne autobusy wodorowe Solaris Urbino 12 hydrogen.
Pierwszy takie pojazd został zaprezentowany 22 września – w Dzień bez Samochodu, a już 23 września dwa takie autobusy trafiły na trasy 152, 162, 166, 184. Łącznie w Poznaniu będzie jeździć 25 takich całkowicie zeroemisyjnych pojazdów. Wszystkie pojawią się w Poznania w ciągu najbliższych 30 dni – do 15 grudnia
wodorowa dwunastka
Aktualnie MPK Poznań posiada w swoim taborze 12 autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen. Pojazdy ze względu na swój zasięg mogą kursować na każdej linii komunikacyjnej, natomiast przede wszystkim kierowane są do wschodnich dzielnic miasta. Wynika to przede wszystkim z lokalizacji stacji wodorowe Orlenu, która mieści się przy ulicy Warszawskiej.
Jak informuje wielkopolski przewoźnik, napełnianie wodorem Solarisa Urbino 12 zajmuje kwadrans. Każdy w wodorowców tankuje średnio 30 kg H2 dziennie, co pozwala na przejechanie około 350 kilometrów.
-„Autobusy sukcesywnie są wprowadzane do obsługi ruchu liniowego – powiedziała „Głosowi Wielkopolskiemu” Agnieszka Smogulecka, rzecznika prasowy MPK Poznań. – Są i będą kierowane przede wszystkim na linie funkcjonujące we wschodniej części miasta. Jednak z uwagi na to, że autobusy z napędem wodorowym charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem, mogą kursować na każdej linii komunikacyjnej.
Zakup był możliwy dzięki dofinansowaniu z I edycji programu „Zielony Transport Publiczny” prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Solaris Urbino 12 hydrogen
Pierwsze poznańskie wodorowce wyróżniają się bardzo niskim poziomem hałasu i wibracji. Napędza je energią pochodzącą z wodoru, przetwarzaną na prąd w ogniwie paliwowym. Urządzenie to funkcjonuje jak mała elektrownia na pokładzie pojazdu, czerpiąc paliwo ze zbiorników na wodór umieszczonych na dachu. Reakcja chemiczna zachodząca w ogniwie jest niezwykle czysta, jej produktami ubocznymi są woda i ciepło.
– „Wodorowce” będą kierowane przede wszystkim na linie funkcjonujące we wschodniej części Poznania, gdzie obecnie wciąż jeszcze dominują autobusy spalinowe. Dworce Rataje i Śródka będą tymi, na których będą pojawiać się najczęściej. Ale nie tylko. Autobusy z napędem wodorowym charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem, więc mogą kursować na każdej linii komunikacyjnej – powiedział Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań.
W środku pojazdów uwagę zwracają elementy wykończenia autobusu: miękkie siedzenia pasażerskie, wzór tapicerki nawiązujący do technologii wodorowej, drewnopodobna wykładzina podłogowa. Wnętrze „wodorowców” jest w pełni klimatyzowane i monitorowane. Do dyspozycji pasażerów są m.in. system informacji pasażerskiej, ładowarki urządzeń mobilnych, terminale umożliwiające zakup biletów przy pomocy płatności zbliżeniowej oraz tzw. kasowniki dwusystemowe. Pozwalaj one zarówno na skasowanie biletu papierowego, jak i dokonanie operacji przy pomocy karty PEKA.
Są także udogodnienia dla kierowców, w tym system aktywnej kontroli bezpieczeństwa umożliwiający wykrywanie m.in. pieszych, rowerzystów i innych uczestników ruchu drogowego w tzw. martwych strefach. System pomaga w zapobieganiu lub łagodzeniu skutków kolizji m.in. poprzez alerty wizualne i dźwiękowe. W pojeździe zastosowano również nowoczesny, modułowy komputer pokładowy wyposażony w dotykowy wyświetlacz graficzny.
Tankowanie na Grunwaldzkiej
Paliwo do autobusów wodorowych dostarcza PKN Orlen.
-„Stacja tankowania wodorem w Poznaniu, którą Orlen planuje uruchomić za kilka tygodni, znajduje się w pobliżu pętli tramwajowej Miłostowo. Obiekt będzie dostępny publicznie, co oznacza, że z możliwości tankowania będą korzystać nie tylko autobusy MPK Poznań, ale też wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym. Wodór dla poznańskiej stacji pochodzi z własnych mocy wytwórczych Grupy i będzie dostarczany w bateriowozach (trailerach), które pełnią jednocześnie funkcję magazynów. Każdy z nich ma pojemność ok. 500 kg. W ciągu doby klienci będą mogli zatankować w sumie ponad jedną tonę wodoru. To ilość, która pozwala napełnić 34 autobusy miejskie. Orlen udostępni kierowcom trzy dystrybutory. Dwa o ciśnieniu 350 bar będą służyć do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, natomiast dodatkowy dystrybutor, o ciśnieniu 700 bar, będzie przeznaczony dla pojazdów osobowych – podaje w komunikacie Orlen.
Na koniec dodajmy, że wszystkie zamówione autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen mają być dostarczone do Poznania do 15 grudnia. Jednocześnie zmniejszy się liczba najstarszych autobusów, spełniających niższe normy emisji spalin (będą one wycofywane z ruchu).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze