Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Małopolskie szukają używanych autobusów na potrzeby Gminy Tarnów

infobus
14.10.2025 17:04
0 Komentarzy

Nowy przetarg na dzierżawę 11 autobusów LF i LE ogłosiły „Koleje Małopolskie” z siedzibą w Krakowie.

Postępowanie dotyczy dostawy pojazdów do realizacji zwiększonej pracy eksploatacyjnej w Gminie Tarnów. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 7 października 2025 r. O

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów i jakich typów planują wydzierżawić Koleje Małopolskie w Tarnowie?
  2. Na jaki okres przewidziano dzierżawę i jakie normy emisji muszą spełniać pojazdy?
  3. Jakie inne inwestycje taborowe realizują obecnie Koleje Małopolskie w latach 2024–2026?
Krakowski przewoźnik dzierżawi autobusy do obsługi transportu publicznego w Tarnowie
Koleje Małopolskie wydzierżawią autobusy do obsługi transportu publicznego w Tarnowie / fot, MLD

Dzierżawa autobusów LE i LF

Krakowskie zamówienie zostało opublikowane 7 października 2025 r. przez „Koleje Małopolskie” sp. z o.o., operatora znanego głównie z działalności kolejowej, ale coraz aktywniejszego również na rynku transportu publicznego drogowego. Przedmiotem zamówienia jest dzierżawa używanych autobusów miejskich typu LE (niskowejściowych) i LF (niskopodłogowych) do obsługi komunikacji gminnej w Tarnowie.

Zamówienie podzielone zostało na dwa zadania:

  • Zadanie 1: dzierżawa 6 autobusów niskowejściowych (LE), wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2014 r., z przebiegiem nie większym niż 800.000 km, spełniających normę emisji spalin EURO VI. Autobusy muszą posiadać minimum 60 miejsc (co najmniej 40 siedzących) i być w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.
  • Zadanie 2: dzierżawa 5 autobusów niskopodłogowych (LF). Trzy pojazdy mogą być starsze (od 2012 r., EURO V), dwa muszą pochodzić z roczników nie starszych niż 2014 r. i spełniać normę EURO VI. Pojazdy powinny mieć co najmniej 75 miejsc (z czego 25 siedzących) oraz układ drzwi 1-2-0, 2-2-0 lub 2-2-2.

We wszystkich pojazdach wymagane są standardy homologacyjne kategorii M3 klasy I lub II, ważne badania techniczne oraz rejestracja w Polsce. Dodatkowo zamawiający zaznacza, że autobusy nie mogą być pojazdami typu „składak” ani pojazdami amatorskimi („SAM”).

Pojazdy muszą być gotowe do eksploatacji w trudnych warunkach pogodowych – od -30°C do +40°C – i rozwijać prędkość co najmniej 80 km/h. Wymagana jest dostępność autoryzowanego serwisu producenta na terytorium Polski.

Krakowski przewoźnik dzierżawi autobusy do obsługi transportu publicznego w Tarnowie
Krakowski przewoźnik dzierżawi autobusy do obsługi transportu publicznego w Tarnowie

Do 31 maja 2026

Termin dzierżawy ustalono na okres od 1 grudnia 2025 r. do 31 maja 2026 r., z możliwością przedłużenia okresu najmu o kolejne 3 miesiące dla każdego pojazdu – w ramach prawa opcji. Decyzja o skorzystaniu z opcji będzie podejmowana indywidualnie dla każdego autobusu, najpóźniej 30 dni przed zakończeniem podstawowego okresu dzierżawy.

W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy posiadający uprawnienia do prowadzenia działalności gospodarczej. Nie są stawiane wymagania finansowe ani techniczne poza tymi określonymi w opisie przedmiotu zamówienia.

Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości 9.700 PLN dla zadania 1 oraz 7.600 PLN dla zadania 2.

Na oferty zamawiający czeka do 21 października 2025 r., do godz. 11:30, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

Cena – 100%

Nie wskazano, czy postępowanie podlega pod dyrektywom unijnym, jednak zastosowano procedurę sektora publicznego z możliwością negocjacji, co sugeruje brak pełnej implementacji dyrektywy 2014/25/UE w tej procedurze. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://platformazakupowa.pl/pn/kolejemalopolskie/proceedings

Krakowski przewoźnik dzierżawi autobusy do obsługi transportu publicznego w Tarnowie
Krakowski przewoźnik dzierżawi autobusy do obsługi transportu publicznego w Tarnowie

Zakupowe tło

To kolejne podejście Kolei Małopolskich do zwiększenia dostępności transportu publicznego w regionie, tym razem poprzez dzierżawę pojazdów. Poniżej zestawienie zakupów autobusów przez KMŁ na potrzeby MLD w latach 2024–2025:

W 2023 r. KMŁ zakupiły 7 autobusów typu Iveco Crossway 12 LE Hybrid. Wartość umowy wyniosła ponad 10,2 mln zł, finansowanie pochodziło z Małopolskiej Tarczy Humanitarnej. MIało to przede wszystkim związek z planowanym uruchomieniem 55 nowych linii w 2025 r., KMŁ zwiększają flotę również poprzez wynajem autobusów wraz z obsługą kierowców. To jeden z elementów przygotowania do dużego rozszerzenia oferty transportu publicznego w regionie.

Równoegllee w 2025 r. ogłoszono przetarg na leasing 3 używanych autobusów: dwóch niskowejściowych i jednego niskopodłogowego o długości 11–13 m. Ma to umożliwić szybkie zwiększenie dostępności taboru przed dostawą nowych elektrobusów.

W marcu 2025 r. KMŁ podpisały umowę na dofinansowanie projektów zakupu nowoczesnych autobusów, w tym elektrobusów i autobusów wodorowych. W ramach projektu „Dostawa autobusów elektrycznych ze stacjami ładowania” zaplanowano zakup 15 autobusów BEV – 4 klasy MIDI (ok. 10 m) i 11 klasy MAXI (12 m). Przetarg ten wygrała firma Solaris. Termin realizacji zamówienia ustalono do 29 maja 2026 r.

Następnie Koleje Małopolskie (KMŁ) ogłosiły przetarg na zakup 5 autobusów elektrycznych zasilanych wodorem (FCEV) – trzech 12-metrowych i dwóch przegubowych 18-metrowych. Wartość zamówienia oszacowano na 28 997 250 zł brutto, z czego 20 038 750 zł ma pochodzić z dofinansowania w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Dostawy do 31 sierpnia 2026 r., a autobusy miały obsługiwać linie dowozowe A1 i A2 w Małopolsce. Jedyną ofertę tutaj złożyła spółka Daimler Polska.

    Plany KMŁ na lata 2024–2025 pokazują systematyczną transformację taboru – od autobusów spalinowych, przez hybrydy, po pojazdy zeroemisyjne. Inwestycje obejmują również infrastrukturę ładowania, co wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami technologicznymi i operacyjnymi. Leasing i wynajem uzupełniają działania krótkoterminowe, pozwalające elastycznie dostosować flotę do potrzeb nowej siatki połączeń, zwłaszcza na liniach pozamiejskich.

    Komentarze