Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Dolnośląskie chcą stworzyć autobusowy PKS Dolny Śląsk. Pierwsza mapa i terminy

infobus
21.02.2025 16:02
0 Komentarzy

Koleje Dolnośląskie (KD) nie ograniczają się już tylko do przewozów kolejowych – przewoźnik przygotowuje się do uruchomienia nowej sieci autobusowej.

Ma ona uzupełnić istniejące połączenia kolejowe i poprawić dostępność komunikacyjną regionu. Celem jest redukcja wykluczenia transportowego w miejscowościach, do których nie docierają pociągi. O tym projekcie pisaliśmy już w TransInfo - teraz mamy kolejną porcję informacji.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie trasy będą obsługiwały autobusy Kolei Dolnośląskich?
  2. Na czym polega integracja taryfowa planowana przez Koleje Dolnośląskie?
  3. Jaki jest główny cel uruchomienia nowej sieci autobusowej przez Koleje Dolnośląskie?
Koleje Dolnośląskie uruchomią regularne linie autobusowe – rewolucja w regionalnym transporcie?
Koleje Dolnośląskie uruchomią regularne linie autobusowe – rewolucja w regionalnym transporcie? / fot. KD

W barwach KD

Planowane trasy autobusowe Kolei Dolnośląskich mają być ściśle skoordynowane z rozkładem jazdy pociągów, co pozwoli na płynne przesiadki i podróżowanie na jednym bilecie. Jeśli projekt uzyska wymagane zezwolenia, już w tym roku na drogach Dolnego Śląska pojawią się autobusy w biało-żółtych barwach KD, obsługujące następujące trasy:

  • Bolków – Jaworzyna Śląska (przesiadka na pociągi do Wrocławia Głównego),
  • Polkowice – Lubin (przesiadka na pociągi do Legnicy i Wrocławia Głównego),
  • Polkowice – Głogów (przesiadka na pociągi do Zielonej Góry, Wschowy i Leszna),
  • Lwówek Śląski – Jelenia Góra (przesiadka na pociągi do Wrocławia Głównego),
  • Bolków – Marciszów – Kamienna Góra (przesiadka w Marciszowie na pociągi do Jeleniej Góry i Wrocławia Głównego).
Koleje Dolnośląskie uruchomią regularne linie autobusowe – rewolucja w regionalnym transporcie?
Koleje Dolnośląskie uruchomią regularne linie autobusowe – rewolucja w regionalnym transporcie?

Co wyróżnia projekt KD?

  • Zintegrowany bilet na pociąg i autobus

Koleje Dolnośląskie chcą wdrożyć wspólną taryfę kolejowo-autobusową, co oznacza, że pasażer podróżujący np. z Bolkowa do Wrocławia nie będzie musiał kupować osobnego biletu na autobus i pociąg – cały przejazd będzie rozliczany jako jedno połączenie.

  • Połączenia skomunikowane z pociągami

Autobusy mają odjeżdżać w skoordynowanych godzinach, by umożliwić szybkie i wygodne przesiadki na pociągi KD. Dzięki temu podróżni będą mieli gwarancję, że po przyjeździe autobusu na stację pociąg będzie na nich czekał.

  • KD przejmuje rolę PKS-ów

Dolny Śląsk z sukcesem reaktywował linie kolejowe, przywracając połączenia dla ponad 200 tys. mieszkańców regionu. Teraz przyszedł czas na rozszerzenie siatki połączeń autobusowych, które mają dotrzeć do miejscowości całkowicie pozbawionych transportu zbiorowego.

  • Projekt nie tylko dla zamkniętych linii kolejowych

Do tej pory Koleje Dolnośląskie prowadziły komunikację zastępczą autobusami na trasach, gdzie linie kolejowe były zamknięte lub w remoncie (np. Lądek-Zdrój, Stronie Śląskie, Syców, Góra Śląska). Nowy projekt idzie krok dalej – autobusy KD będą obsługiwały także trasy, na których nigdy nie było kolei.

Koleje Dolnośląskie uruchomią regularne linie autobusowe – rewolucja w regionalnym transporcie?
Koleje Dolnośląskie uruchomią regularne linie autobusowe – rewolucja w regionalnym transporcie? / fot. KD

Ambitne plany Dolnego Śląska

Uruchomienie autobusów to część szerszej strategii rozwoju transportu w regionie. Jak podkreśla Damian Stawikowski, prezes KD, jeśli projekt zostanie wdrożony, Dolny Śląsk stanie się pierwszym regionem w Polsce, gdzie kolej i autobusy będą działały jako jeden system transportowy.

W ramach tego programu samorząd województwa dolnośląskiego współpracuje także z Kolejami Małopolskimi i Łódzką Koleją Aglomeracyjną, by wdrożyć ogólnopolski model „autobus + pociąg”.

– Uczestniczymy w pracach zespołu w Ministerstwie Infrastruktury, którego celem jest maksymalne uproszczenie taryfy dla pasażera. Docelowo podróż po województwie powinna odbywać się na jednym bilecie, niezależnie od tego, czy jedziemy pociągiem, czy autobusem – zapowiada Stawikowski.

Podsumowując - obecnie Koleje Dolnośląskie są na etapie uzyskiwania zezwoleń na prowadzenie zbiorowego transportu drogowego. Jeśli procedury przebiegną zgodnie z planem, pierwsze autobusy KD wyjadą na drogi jeszcze w 2025 roku.

.

Komentarze