Koleje Dolnośląskie chcą stworzyć autobusowy PKS Dolny Śląsk. Pierwsza mapa i terminy
Koleje Dolnośląskie (KD) nie ograniczają się już tylko do przewozów kolejowych – przewoźnik przygotowuje się do uruchomienia nowej sieci autobusowej.
Ma ona uzupełnić istniejące połączenia kolejowe i poprawić dostępność komunikacyjną regionu. Celem jest redukcja wykluczenia transportowego w miejscowościach, do których nie docierają pociągi. O tym projekcie pisaliśmy już w TransInfo - teraz mamy kolejną porcję informacji.
Rozkład jazdy:
- Jakie trasy będą obsługiwały autobusy Kolei Dolnośląskich?
- Na czym polega integracja taryfowa planowana przez Koleje Dolnośląskie?
- Jaki jest główny cel uruchomienia nowej sieci autobusowej przez Koleje Dolnośląskie?
W barwach KD
Planowane trasy autobusowe Kolei Dolnośląskich mają być ściśle skoordynowane z rozkładem jazdy pociągów, co pozwoli na płynne przesiadki i podróżowanie na jednym bilecie. Jeśli projekt uzyska wymagane zezwolenia, już w tym roku na drogach Dolnego Śląska pojawią się autobusy w biało-żółtych barwach KD, obsługujące następujące trasy:
- Bolków – Jaworzyna Śląska (przesiadka na pociągi do Wrocławia Głównego),
- Polkowice – Lubin (przesiadka na pociągi do Legnicy i Wrocławia Głównego),
- Polkowice – Głogów (przesiadka na pociągi do Zielonej Góry, Wschowy i Leszna),
- Lwówek Śląski – Jelenia Góra (przesiadka na pociągi do Wrocławia Głównego),
- Bolków – Marciszów – Kamienna Góra (przesiadka w Marciszowie na pociągi do Jeleniej Góry i Wrocławia Głównego).
Co wyróżnia projekt KD?
- Zintegrowany bilet na pociąg i autobus
Koleje Dolnośląskie chcą wdrożyć wspólną taryfę kolejowo-autobusową, co oznacza, że pasażer podróżujący np. z Bolkowa do Wrocławia nie będzie musiał kupować osobnego biletu na autobus i pociąg – cały przejazd będzie rozliczany jako jedno połączenie.
- Połączenia skomunikowane z pociągami
Autobusy mają odjeżdżać w skoordynowanych godzinach, by umożliwić szybkie i wygodne przesiadki na pociągi KD. Dzięki temu podróżni będą mieli gwarancję, że po przyjeździe autobusu na stację pociąg będzie na nich czekał.
- KD przejmuje rolę PKS-ów
Dolny Śląsk z sukcesem reaktywował linie kolejowe, przywracając połączenia dla ponad 200 tys. mieszkańców regionu. Teraz przyszedł czas na rozszerzenie siatki połączeń autobusowych, które mają dotrzeć do miejscowości całkowicie pozbawionych transportu zbiorowego.
- Projekt nie tylko dla zamkniętych linii kolejowych
Do tej pory Koleje Dolnośląskie prowadziły komunikację zastępczą autobusami na trasach, gdzie linie kolejowe były zamknięte lub w remoncie (np. Lądek-Zdrój, Stronie Śląskie, Syców, Góra Śląska). Nowy projekt idzie krok dalej – autobusy KD będą obsługiwały także trasy, na których nigdy nie było kolei.
Ambitne plany Dolnego Śląska
Uruchomienie autobusów to część szerszej strategii rozwoju transportu w regionie. Jak podkreśla Damian Stawikowski, prezes KD, jeśli projekt zostanie wdrożony, Dolny Śląsk stanie się pierwszym regionem w Polsce, gdzie kolej i autobusy będą działały jako jeden system transportowy.
W ramach tego programu samorząd województwa dolnośląskiego współpracuje także z Kolejami Małopolskimi i Łódzką Koleją Aglomeracyjną, by wdrożyć ogólnopolski model „autobus + pociąg”.
– Uczestniczymy w pracach zespołu w Ministerstwie Infrastruktury, którego celem jest maksymalne uproszczenie taryfy dla pasażera. Docelowo podróż po województwie powinna odbywać się na jednym bilecie, niezależnie od tego, czy jedziemy pociągiem, czy autobusem – zapowiada Stawikowski.
Podsumowując - obecnie Koleje Dolnośląskie są na etapie uzyskiwania zezwoleń na prowadzenie zbiorowego transportu drogowego. Jeśli procedury przebiegną zgodnie z planem, pierwsze autobusy KD wyjadą na drogi jeszcze w 2025 roku.
.
Komentarze