Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

KM Rybnik testuje wodorowego Solarisa i pyta, czy jest wygodniejszy od NesoBusa?

infobus
17.06.2024 18:09
0 Komentarzy

17 czerwca ruszył na linie Komunikacji Miejskiej w Rybniku autobus testowy zasilany wodorem – Solaris Urbino 12 hydrogen.

Dzisiaj spotkacie go jeszcze na kursach: o 19:13 z WORD-u (linia 48) i o 20:16 z Boguszowic (linia 48). Test jest związany z wnioskiem miasta złożonym w III edycji ZTP, który opiewa na zakup 14 wodorowców. Dodajmy też, że pojazd producenta z Bolechowa to bezpośredni konkurent eksploatowanego od zeszłego roku przez KM modelu NesoBus. Można powiedzieć, że śląskie miasto sprawdza, czego nie kupiło…

Spis treści:

  1. Od kiedy do kiedy będzie trwał test wodorowego autobusu Solaris Urbino 12 hydrogen na liniach Komunikacji Miejskiej w Rybniku?
  2. Jaki jest koszt przejechania 100 km wodorowym autobusem eksploatowanym przez KM Rybnik i jaka jest cena zakupu wodoru?
  3. Ile wodorowych autobusów marki NesoBus obecnie eksploatuje Rybnik i jakiej kwoty dofinansowania na ich zakup miasto otrzymało z NFOŚiGW?
Komunikacja Miejska Rybnik testuje autobus wodorowy marki Solaris / fot. KM Rybnik
Komunikacja Miejska Rybnik testuje autobus wodorowy marki Solaris / fot. KM Rybnik

do 24 czerwca

17 czerwca Komunikacja Miejska w Rybniku ogłosiła początek testu wodorowego autobusu marki Solaris. Ten pojazd, przybył do Rybnika z Krakowa i będzie dostępny na liniach do 24 czerwca.

-„Chcielibyśmy, aby wszyscy pasażerowie, którzy będą mieli okazję podróżować testowym autobusem Solaris, podzielili się swoimi wrażeniami w komentarzach. Wasze opinie są dla nas bardzo cenne! Pytamy: W którym wodorowym autobusie podróż mija Wam przyjemniej – w naszych aktualnych NesoBusach czy testowym Solarisie? – zapytuje KM Rybnik.

KM Rybnik od zeszłego roku eksploatuje autobusy wodorowe marki NesoBus. Z pierwszych  danych eksploatacyjnych wynika, że koszt przejechania 100 km wynosi 350 zł. Pojazdy wodorowe zużywają średnio 7 kg wodoru przy ceni wodoru 56,10 zł za kg netto.

Zdaniem spółki te koszty są porównywalne z eksploatacją autobusów napędzanych olejem napędowym. Prezes KM Rybnik Łukasz Kosobucki podkreśla:

-„Inwestycje w wodorowe autobusy to krok w kierunku ekologicznego transportu miejskiego. Koszty eksploatacji są konkurencyjne, a korzyści dla środowiska nieocenione.”

Komunikacja Miejska Rybnik testuje autobus wodorowy marki Solaris / fot. KM Rybnik
Komunikacja Miejska Rybnik testuje autobus wodorowy marki Solaris / fot. KM Rybnik

NesoBusy i NesoStacja

Rybnik jest jednym z pionierów w Polsce w zakresie wprowadzania wodorowych autobusów do miejskiego transportu publicznego. Dzięki wsparciu z programu „Zielony Transport Publiczny” oraz zaangażowaniu lokalnych władz, mieszkańcy Rybnika mogą już korzystać z ekologicznych pojazdów, które przyczyniają się do zmniejszenia emisji spalin i poprawy jakości powietrza w mieście.

Pierwsze wodorowe autobusy pojawiły się na ulicach Rybnika w czerwcu 2023 roku. Obecnie flota obejmuje 20 pojazdów marki NesoBus, które produkowane są w Świdniku. Każdy pojazd mieści min. 86 osób, z czego 32 na miejscach siedzących.

Przypomnijmy, że na ten cel Rybnik otrzymał dofinansowanie w wysokości 45,5 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup 20 szt. autobusów napędzanych wodorem.  To dofinansowanie jest jednym z pięciu najwyższych w Polsce i drugim najwyższym w województwie śląskim, jakie zostały przyznane przez NFOŚiGW ramach konkursu „Zielony Transport Publiczny”.

Warto dodać, że jeszcze miasto złożyło wniosek o dofinansowanie do zakupu kolejnych autobusów wodorowych w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, który opiewa na 48 mln zł. Złożony projekt obejmuje zakup 14 autobusów, w tym:

  • 11 szt. to autobusy 12-metrowe
  • 3 sztuki 18-metrowe.

Jeśli uda się uzyskać wnioskowane dofinansowanie, dostawy autobusów planowane są na koniec 2024 roku i początek 2025 roku.

Komunikacja Miejska Rybnik testuje autobus wodorowy marki Solaris / fot. KM Rybnik
Komunikacja Miejska Rybnik testuje autobus wodorowy marki Solaris / fot. KM Rybnik

NesoStacja i NesoBusy

Na koniec pamiętajmy, że w Rybniku, przy ul. Budowlanych 6, działa ogólnodostępna NesoStacja do tankowania wodoru samochodów osobowych i autobusów. Obiekt należy do Grupy Polsat Plus i Grupy ZE PAK (podobnie jak spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, która dostarczyła NesoBus) jest w dużym stopniu samowystarczalna energetycznie. Panele słoneczne zainstalowane na stacji o mocy 19 kW dostarczają prąd do stacji, a magazyny energii o pojemności 60 kWh mogą przechowywać jej nadwyżki.

-„Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że Miasto Rybnik jest drugim w Polsce z ogólnodostępną stacją tankowania wodoru, na której i nasze 20 sztuk nowych autobusów będzie tankowanych – powiedział Łukasz Kosobucki. – To ogromne wydarzenie i – jak pokazują dotychczasowe testy stacji – bardzo wygodne rozwiązanie: stacja jest samoobsługowa, a tankowanie trwa bardzo krótko. To nowa era zeroemisyjnego transportu na najbliższe kilkanaście lat – przekonuje prezes Kosobucki.

Komunikacja Miejska Rybnik testuje autobus wodorowy marki Solaris / fot. KM Rybnik
Komunikacja Miejska Rybnik testuje autobus wodorowy marki Solaris / fot. KM Rybnik

Komentarze