KM Rybnik testuje wodorowego Solarisa i pyta, czy jest wygodniejszy od NesoBusa?
17 czerwca ruszył na linie Komunikacji Miejskiej w Rybniku autobus testowy zasilany wodorem – Solaris Urbino 12 hydrogen.
Dzisiaj spotkacie go jeszcze na kursach: o 19:13 z WORD-u (linia 48) i o 20:16 z Boguszowic (linia 48). Test jest związany z wnioskiem miasta złożonym w III edycji ZTP, który opiewa na zakup 14 wodorowców. Dodajmy też, że pojazd producenta z Bolechowa to bezpośredni konkurent eksploatowanego od zeszłego roku przez KM modelu NesoBus. Można powiedzieć, że śląskie miasto sprawdza, czego nie kupiło…
Spis treści:
- Od kiedy do kiedy będzie trwał test wodorowego autobusu Solaris Urbino 12 hydrogen na liniach Komunikacji Miejskiej w Rybniku?
- Jaki jest koszt przejechania 100 km wodorowym autobusem eksploatowanym przez KM Rybnik i jaka jest cena zakupu wodoru?
- Ile wodorowych autobusów marki NesoBus obecnie eksploatuje Rybnik i jakiej kwoty dofinansowania na ich zakup miasto otrzymało z NFOŚiGW?
do 24 czerwca
17 czerwca Komunikacja Miejska w Rybniku ogłosiła początek testu wodorowego autobusu marki Solaris. Ten pojazd, przybył do Rybnika z Krakowa i będzie dostępny na liniach do 24 czerwca.
-„Chcielibyśmy, aby wszyscy pasażerowie, którzy będą mieli okazję podróżować testowym autobusem Solaris, podzielili się swoimi wrażeniami w komentarzach. Wasze opinie są dla nas bardzo cenne! Pytamy: W którym wodorowym autobusie podróż mija Wam przyjemniej – w naszych aktualnych NesoBusach czy testowym Solarisie? – zapytuje KM Rybnik.
KM Rybnik od zeszłego roku eksploatuje autobusy wodorowe marki NesoBus. Z pierwszych danych eksploatacyjnych wynika, że koszt przejechania 100 km wynosi 350 zł. Pojazdy wodorowe zużywają średnio 7 kg wodoru przy ceni wodoru 56,10 zł za kg netto.
Zdaniem spółki te koszty są porównywalne z eksploatacją autobusów napędzanych olejem napędowym. Prezes KM Rybnik Łukasz Kosobucki podkreśla:
-„Inwestycje w wodorowe autobusy to krok w kierunku ekologicznego transportu miejskiego. Koszty eksploatacji są konkurencyjne, a korzyści dla środowiska nieocenione.”
NesoBusy i NesoStacja
Rybnik jest jednym z pionierów w Polsce w zakresie wprowadzania wodorowych autobusów do miejskiego transportu publicznego. Dzięki wsparciu z programu „Zielony Transport Publiczny” oraz zaangażowaniu lokalnych władz, mieszkańcy Rybnika mogą już korzystać z ekologicznych pojazdów, które przyczyniają się do zmniejszenia emisji spalin i poprawy jakości powietrza w mieście.
Pierwsze wodorowe autobusy pojawiły się na ulicach Rybnika w czerwcu 2023 roku. Obecnie flota obejmuje 20 pojazdów marki NesoBus, które produkowane są w Świdniku. Każdy pojazd mieści min. 86 osób, z czego 32 na miejscach siedzących.
Przypomnijmy, że na ten cel Rybnik otrzymał dofinansowanie w wysokości 45,5 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup 20 szt. autobusów napędzanych wodorem. To dofinansowanie jest jednym z pięciu najwyższych w Polsce i drugim najwyższym w województwie śląskim, jakie zostały przyznane przez NFOŚiGW ramach konkursu „Zielony Transport Publiczny”.
Warto dodać, że jeszcze miasto złożyło wniosek o dofinansowanie do zakupu kolejnych autobusów wodorowych w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, który opiewa na 48 mln zł. Złożony projekt obejmuje zakup 14 autobusów, w tym:
- 11 szt. to autobusy 12-metrowe
- 3 sztuki 18-metrowe.
Jeśli uda się uzyskać wnioskowane dofinansowanie, dostawy autobusów planowane są na koniec 2024 roku i początek 2025 roku.
NesoStacja i NesoBusy
Na koniec pamiętajmy, że w Rybniku, przy ul. Budowlanych 6, działa ogólnodostępna NesoStacja do tankowania wodoru samochodów osobowych i autobusów. Obiekt należy do Grupy Polsat Plus i Grupy ZE PAK (podobnie jak spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, która dostarczyła NesoBus) jest w dużym stopniu samowystarczalna energetycznie. Panele słoneczne zainstalowane na stacji o mocy 19 kW dostarczają prąd do stacji, a magazyny energii o pojemności 60 kWh mogą przechowywać jej nadwyżki.
-„Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że Miasto Rybnik jest drugim w Polsce z ogólnodostępną stacją tankowania wodoru, na której i nasze 20 sztuk nowych autobusów będzie tankowanych – powiedział Łukasz Kosobucki. – To ogromne wydarzenie i – jak pokazują dotychczasowe testy stacji – bardzo wygodne rozwiązanie: stacja jest samoobsługowa, a tankowanie trwa bardzo krótko. To nowa era zeroemisyjnego transportu na najbliższe kilkanaście lat – przekonuje prezes Kosobucki.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze