Kłajpeda w autobusowej ofensywie: po King Long i Irizar – także gazowe hybrydy od Iveco
Litewska Kłajpeda konsekwentnie rozbudowuje flotę niskoemisyjnych pojazdów komunikacji miejskiej. Po inwestycjach w autobusy zeroemisyjne King Long i Irizar, teraz miasto zainwestowało w gazowe hybrydy od Iveco.
We wrześniu podpisano kontrakt na zakup 25 sztuk Iveco Urbanway 12 Hybrid CNG. To 12-metrowe, niskopodłogowe pojazdy miejskie, łączące napęd gazowy z elektrycznym, wyposażone w 32 miejsca siedzące oraz przestrzeń dla wózków i osób o szczególnych potrzebach. O poprzednich zamówieniach litewskiego miasta pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów Iveco Urbanway 12 Hybrid CNG trafi do Kłajpedy i kiedy wyjadą na ulice miasta?
- Jakie korzyści ekologiczne i ekonomiczne deklaruje producent tych hybrydowych pojazdów?
- Jakie wcześniejsze inwestycje w zero- i niskoemisyjny tabor zrealizowała Kłajpeda przed podpisaniem tego kontraktu?
Gazowe hybrydy
Umowa o wartości 12 mln euro, finansowana przez AB Swedbank we współpracy z firmą Transmitto, obejmuje nie tylko dostawę, ale też pełny pakiet obsługi serwisowej i gwarancyjnej przez 10 lat. W praktyce oznacza to, że koszty eksploatacyjne nowych pojazdów przejmie operator leasingowy, a „Klaipėdos Paslaugos” będzie mogło skoncentrować się na zapewnianiu jakości usług.
Hybrydowe Iveco Urbanway to rozwiązanie, które sprawdziło się już na ulicach miast we Włoszech, Niemczech, Francji i Czechach. Producent deklaruje redukcję emisji CO₂ o 19% i oszczędność paliwa na poziomie 16% względem standardowych diesli. Co ważne, pojazdy są kompatybilne z biometanem, co dodatkowo wzmacnia ekologiczny wymiar inwestycji.
Pierwsze autobusy wyjadą na ulice Kłajpedy w I kwartale 2026 roku. Będą kursować na całej sieci komunikacji miejskiej, zwiększając udział pojazdów alternatywnych w taborze operatora. Jak podkreśla Vaidas Ramanauskas, dyrektor generalny „Klaipėdos Paslaugos”, to kolejny krok ku miastu neutralnemu klimatycznie, w którym do końca 2026 roku nawet 80% pracy eksploatacyjnej komunikacji miejskiej ma być wykonywane pojazdami zero- lub niskoemisyjnymi.
Zakupowe tło
Kłajpeda – trzecie największe miasto Litwy i jedyny port morski kraju – od kilku lat konsekwentnie realizuje strategię zielonej transformacji transportu publicznego. Pierwszym zwiastunem zmian były innowacyjne autobusy Dancer, produkowane lokalnie przez firmę Vėjo projektai, lekkie, wykonane z kompozytów i ładowane w mniej niż 10 minut. Choć projekt zakończył się bankructwem producenta, pokazał determinację miasta do inwestowania w alternatywne technologie. Kolejnym krokiem było wprowadzenie w 2023 roku 11 elektrycznych Iveco Crosway, zakupionych dzięki wsparciu UE i współfinansowaniu samorządu – to one jako pierwsze na większą skalę zastąpiły najbardziej wysłużone diesle. Przełom nastąpił jednak w 2025 roku, gdy miasto podpisało rekordowy kontrakt na 40 autobusów elektrycznych Irizar ie bus 12 m, warty ponad 25 mln euro. Wdrożenie pojazdów wspierane jest budową nowoczesnej infrastruktury ładowania w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, co umożliwi ich obsługę na wszystkich trzynastu liniach komunikacyjnych i sprawi, że już w 2026 roku komunikacja w Kłajpedzie stanie się niemal w pełni bezemisyjna.
Chcesz, żebym przygotował zestawienie – jak te trzy zakupy (Dancer, Iveco i Irizar) zmieniały udział bezemisyjnych pojazdów w kłajpedzkiej flocie rok po roku?
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze