Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kłajpeda stawia na autobusy elektryczne z Chin. TOKS uruchamia flotę King Long PEV7

infobus
18.07.2025 07:04
0 Komentarzy

16 lipca 2025 r. w litewskiej Klaipėdzie oficjalnie zaprezentowano nową flotę autobusów elektrycznych klasy I kategorii MIDI King Long PEV7, które będą obsługiwać regionalne linie w nadmorskim mieście i jego okolicach.

Za wdrożenie odpowiada prywatny przewoźnik Tolimojo keleivinio transporto kompanija (TOKS), który wygrał przetarg na obsługę 13 miejskich i podmiejskich linii. O polskim debiucie King Long PEV 6 pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrycznych autobusów King Long PEV7 wprowadza TOKS w Klaipėdzie?
  2. Jaką pojemność baterii mają autobusy King Long PEV7?
  3. Kto dostarcza infrastrukturę ładowania dla nowych autobusów TOKS?
50 chińskich elektrobusów dla Klaipėdy. TOKS zaczyna rewolucję transportową / fot. UM Kłajpeda
50 chińskich elektrobusów dla Klaipėdy. TOKS zaczyna rewolucję transportową / fot. UM Kłajpeda

TOKS z King Longiem

W ramach kontraktu TOKS wprowadza 50 elektrycznych autobusów King Long PEV7 o długości 7,5 metra. Pojazdy zostały zaprojektowane specjalnie na potrzeby regionu portowego i nie występują w standardowej ofercie producenta. Midibusy trafią m.in. na trasy do Palangi, Palangos oro uostas oraz do sąsiednich gmin Klaipėdy. Każdy pojazd wyposażony jest w elektryczny silnik o mocy 180 kW, baterię CATL o pojemności 176 kWh, co zapewnia zasięg do 300 km na jednym ładowaniu. Autobusy oferują 16 miejsc siedzących, z dodatkowym miejscem dla osoby z niepełnosprawnością, a także 360° kamery i systemy gaszenia pożaru.

Pojazdy będą zasilane z nowo budowanej infrastruktury – stacji ładowania firmy Kempower, która powstaje na terenie zajezdni TOKS w Klaipėdzie. W jej skład wchodzą 4 moduły Kempower Power Unit o mocy 200 kW oraz 16 stacji Kempower Satellite z dwoma punktami ładowania każda – łącznie 32 stanowiska ładowania. System ładowania i zarządzania flotą ma obsłużyć wszystkie nowe elektrobusy bez potrzeby rozbudowy istniejącej infrastruktury.

Zamówienie zrealizowane zostało w ramach unijnego programu „Nowe Pokolenie Litwy” wspieranego z funduszy planu odbudowy i odporności. Projekt zakładał nie tylko zakup pojazdów, ale także integrację ich z miejskim systemem biletowym Klaipėdy – rozwiązania dostarczyli specjaliści Klaipėdos keleivinis transportas (KKT).

Liniowe wejście

50 chińskich elektrobusów dla Klaipėdy. TOKS zaczyna rewolucję transportową / fot. UM Kłajpeda
50 chińskich elektrobusów dla Klaipėdy. TOKS zaczyna rewolucję transportową / fot. UM Kłajpeda

Kontrakt z TOKS zakładał świadczenie usług flotą autobusów nie starszych niż 12 lat, z czego co najmniej 9 pojazdów musiało być w pełni elektrycznych. Firma jednak poszła dalej i zainwestowała w pełne zelektryfikowanie obsługiwanych linii. To pierwszy tak duży projekt tego typu na Litwie. Co ważne – nowoczesne autobusy nie wpłyną na koszt przejazdów. Ceny biletów pozostają bez zmian, a inwestycja nie wymaga zwiększenia dopłat z budżetu miasta.

TOKS od 2024 roku sukcesywnie rozbudowuje flotę w Klaipėdzie, wcześniej wynajmował elektrobusy Dancer i Iveco Crossway. Równolegle realizowana jest dostawa 25 niskopodłogowych autobusów hybrydowych Iveco Crossway 12 na CNG i napęd elektryczny, co czyni z miasta modelowy przykład zielonej transformacji transportu publicznego w regionie bałtyckim.

Jak zapowiedział prezes TOKS Valentinas Belousovas, firma planuje zwiększyć swój park do 150 pojazdów i w najbliższych latach inwestować łącznie 15 mln euro w elektryfikację i rozwój infrastruktury transportowej.

50 chińskich elektrobusów dla Klaipėdy. TOKS zaczyna rewolucję transportową / fot. UM Kłajpeda
50 chińskich elektrobusów dla Klaipėdy. TOKS zaczyna rewolucję transportową / fot. UM Kłajpeda

Komentarze