Kłajpeda stawia na autobusy elektryczne z Chin. TOKS uruchamia flotę King Long PEV7
16 lipca 2025 r. w litewskiej Klaipėdzie oficjalnie zaprezentowano nową flotę autobusów elektrycznych klasy I kategorii MIDI King Long PEV7, które będą obsługiwać regionalne linie w nadmorskim mieście i jego okolicach.
Za wdrożenie odpowiada prywatny przewoźnik Tolimojo keleivinio transporto kompanija (TOKS), który wygrał przetarg na obsługę 13 miejskich i podmiejskich linii. O polskim debiucie King Long PEV 6 pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.
Rozkład jazdy:
- Ile elektrycznych autobusów King Long PEV7 wprowadza TOKS w Klaipėdzie?
- Jaką pojemność baterii mają autobusy King Long PEV7?
- Kto dostarcza infrastrukturę ładowania dla nowych autobusów TOKS?
TOKS z King Longiem
W ramach kontraktu TOKS wprowadza 50 elektrycznych autobusów King Long PEV7 o długości 7,5 metra. Pojazdy zostały zaprojektowane specjalnie na potrzeby regionu portowego i nie występują w standardowej ofercie producenta. Midibusy trafią m.in. na trasy do Palangi, Palangos oro uostas oraz do sąsiednich gmin Klaipėdy. Każdy pojazd wyposażony jest w elektryczny silnik o mocy 180 kW, baterię CATL o pojemności 176 kWh, co zapewnia zasięg do 300 km na jednym ładowaniu. Autobusy oferują 16 miejsc siedzących, z dodatkowym miejscem dla osoby z niepełnosprawnością, a także 360° kamery i systemy gaszenia pożaru.
Pojazdy będą zasilane z nowo budowanej infrastruktury – stacji ładowania firmy Kempower, która powstaje na terenie zajezdni TOKS w Klaipėdzie. W jej skład wchodzą 4 moduły Kempower Power Unit o mocy 200 kW oraz 16 stacji Kempower Satellite z dwoma punktami ładowania każda – łącznie 32 stanowiska ładowania. System ładowania i zarządzania flotą ma obsłużyć wszystkie nowe elektrobusy bez potrzeby rozbudowy istniejącej infrastruktury.
Zamówienie zrealizowane zostało w ramach unijnego programu „Nowe Pokolenie Litwy” wspieranego z funduszy planu odbudowy i odporności. Projekt zakładał nie tylko zakup pojazdów, ale także integrację ich z miejskim systemem biletowym Klaipėdy – rozwiązania dostarczyli specjaliści Klaipėdos keleivinis transportas (KKT).
Liniowe wejście
Kontrakt z TOKS zakładał świadczenie usług flotą autobusów nie starszych niż 12 lat, z czego co najmniej 9 pojazdów musiało być w pełni elektrycznych. Firma jednak poszła dalej i zainwestowała w pełne zelektryfikowanie obsługiwanych linii. To pierwszy tak duży projekt tego typu na Litwie. Co ważne – nowoczesne autobusy nie wpłyną na koszt przejazdów. Ceny biletów pozostają bez zmian, a inwestycja nie wymaga zwiększenia dopłat z budżetu miasta.
TOKS od 2024 roku sukcesywnie rozbudowuje flotę w Klaipėdzie, wcześniej wynajmował elektrobusy Dancer i Iveco Crossway. Równolegle realizowana jest dostawa 25 niskopodłogowych autobusów hybrydowych Iveco Crossway 12 na CNG i napęd elektryczny, co czyni z miasta modelowy przykład zielonej transformacji transportu publicznego w regionie bałtyckim.
Jak zapowiedział prezes TOKS Valentinas Belousovas, firma planuje zwiększyć swój park do 150 pojazdów i w najbliższych latach inwestować łącznie 15 mln euro w elektryfikację i rozwój infrastruktury transportowej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze