Kijów odbiera 85 autobusów Isuzu Citiport 12. Z silnikami Cummins Euro 6
Kijów rozpoczął odbiory pierwszej partii nowoczesnych autobusów Isuzu Citiport 12. Całość dostaw ma dotrzeć do stolicy Ukrainy do końca roku.
Turecki producent Anadolu Isuzu dostarczy łącznie 85 niskopodłogowych pojazdów miejskich, finansowanych ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EIB). To największy zakup autobusów przez Kyivpastrans od czasu wybuchu wojny.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów Isuzu Citiport 12 ma trafić do Kijowa w ramach kontraktu z Anadolu Isuzu i jak są one finansowane?
- Jakie są kluczowe parametry techniczne modelu Isuzu Citiport 12, który został wybrany przez Kyivpastrans?
- Jakie wyzwania kadrowe stoją obecnie przed transportem publicznym w Kijowie mimo dostaw nowego taboru?
Z Euro 6
Pierwsze 20 autobusów trafiło już do bazy Kyivpastrans, miejskiego operatora transportowego w Kijowie. Pojazdy rozdysponowano między cztery zajezdnie (nr 2, 5, 6 i 8). Dostawy pozostałych 65 sztuk mają zakończyć się do końca 2025 roku.
Zakup możliwy był dzięki projektowi EIB, w ramach którego stolica Ukrainy inwestuje w modernizację taboru autobusowego, trolejbusowego i metra. Wartość kontraktu z Anadolu Isuzu to około 18,6 mln euro
Procedura przetargowa wystartowała już w 2021 roku, ale została zawieszona po rosyjskiej inwazji. Wznowiona w 2023 roku, zakończyła się wyborem oferty Anadolu Isuzu, który pokonał drugiego tureckiego oferenta – Otokara. Jak donoszą ukraińskie media, warunki przetargowe były bardzo restrykcyjne, co wyeliminowało lokalnych producentów.
Warto dodać, że wszystkie pojazdy będą napędzane silnikami Euro 6. Firma Cummins dostarczyła do tureckiego producenta 85 silników ISB6.7 o mocy 208 kW / 280 KM . Nowe Citiporty zapewnią wysoką pojemność pasażerską, większą niezawodność oraz niższą emisję niż pojazdy poprzednich generacji, znacząco wzmacniając system transportu publicznego w stolicy Ukrainy.
Równolegle Cummins zrealizuje kontrakt na 70 silników Euro VI L9 do 18-metrowych autobusów Citiport dla dubajskiego Urzędu Dróg i Transportu (RTA) – największe tego typu zamówienie w historii Anadolu Isuzu. Jak podkreśla Cenk Yavuz, Dyrektor Cummins Europe Bus Business:
-„Współpracujemy z Anadolu Isuzu od 2013 roku, wspierając działalność zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym. Projekty te pokazują siłę Anadolu Isuzu na rynkach zagranicznych i z niecierpliwością czekamy na dalsze wspólne realizacje”.
Isuzu Citiport 12 – specyfikacja techniczna
Autobusy Isuzu Citiport zasilą flotę przewoźnika Kyivpastrans, obsługującego ponad 1,5 mln pasażerów dziennie i posiadającego największy tabor autobusów miejskich na Ukrainie. Nowe pojazdy zamówiono w następującej konfiguracji:
- Długość: 12 metrów
- Silnik: Cummins ISB6.7, Euro VI
- Moc: 300 KM
- Moment obrotowy: 1182 Nm
- Skrzynia biegów: automatyczna ZF Ecolife
- Pojemność: 25 miejsc siedzących + 78 stojących
- Drzwi: 3
- Funkcje dostępności: system kneeling, przestrzeń dla wózka
Wszystkie pojazdy zostały polakierowane na żółto, zgodnie ze standardem Kyivpastrans, i wyposażone w lokalnie produkowane wyświetlacze informacyjne. Dodatkowo, kabina kierowcy została specjalnie przystosowana do wymogów kijowskiego rynku — oddzielona od przestrzeni pasażerskiej
Obsługę posprzedażową zapewni Zeynela Motor Vehicles Inc. – oficjalny partner serwisowy Anadolu Isuzu w Ukrainie. Gwarantuje to szybki dostęp do części, bieżącą obsługę i wsparcie techniczne.
Kijów modernizuje transport mimo wojny
Władze miasta zapowiadają dalsze zakupy pojazdów transportu publicznego. Jak podkreśla mer Kijowa, Witalij Kliczko, celem są kolejne inwestycje w tabor metra i trolejbusów. Jesienią ma zostać podpisana umowa kredytowa o wartości 77 mln euro, przeznaczona na zakup nowych wagonów metra oraz trolejbusów.
– 80% taboru metra to wciąż pojazdy z czasów sowieckich lub rosyjskich. Chcemy to zmienić w ramach umowy z EIB o wartości 450 mln euro – powiedział Kliczko.
Mimo nowych pojazdów, największym problemem w stolicy Ukrainy pozostaje brak pracowników – w tym kierowców, dyspozytorów i mechaników. Ograniczona kadra utrudnia pełne wykorzystanie możliwości transportowych, nawet przy dostępnych pojazdach.
Komentarze