Kierowca autokaru udawał … pasażera. ITD: „To próba obejścia przepisów o czasie pracy”
Ukraiński kierowca autokaru stracił prawo jazdy na 3 miesiące i otrzymał mandaty na łączną kwotę 2.350 zł.
Podszywając się pod pasażera, próbował ominąć przepisy AETR, co ujawnili inspektorzy ITD z Radomia. Sprawa z Warszawy pokazuje, że inspekcja nadal skutecznie wykrywa próby łamania przepisów. A konsekwencje są poważne – zarówno dla kierowców, jak i ich pracodawców
Rozkład jazdy:
- Skąd pochodzą nowi kierowcy Świnoujskiej Komunikacji Autobusowej i gdzie wcześniej pracowali?
- Z jakiego powodu Świnoujście zdecydowało się zatrudnić zagranicznych kierowców?
- Jakie działania podjęto, by ułatwić nowym kierowcom adaptację w świnoujskim systemie komunikacji?
Ukryta podwójna obsada
29 października 2025 r. inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego przeprowadzili kontrolę autobusu rejsowego tuż przy dworcu Warszawa Zachodnia. Pojazd kończył międzynarodowy przewóz z Ukrainy, a sama kontrola miała charakter rutynowy. Jak się jednak okazało, za kierownicą pracowało dwóch kierowców, choć karta w tachografie wskazywała na jednego. O sprawie poinformowała ITD w oficjalnym komunikacie.
W czasie kontroli w tachografie zalogowana była tylko jedna karta — należąca do obywatela Ukrainy, który właśnie prowadził pojazd. Jednak działania inspektorów wykazały, że autobus był prowadzony przez dwóch kierowców na zmianę. Drugi z nich początkowo utrzymywał, że jest pasażerem – nie miał biletu, ale za to posiadał dokument delegowania kierowcy, wystawiony przez pracodawcę. Obaj byli ubrani identycznie i pomagali pasażerom z bagażami, co tylko pogłębiało podejrzenia.
Zgromadzone dowody jednoznacznie wskazały, że obaj kierowcy wykonywali przewóz jako załoga. Drugi z nich nie zalogował jednak swojej karty kierowcy, co oznaczało brak rejestracji jego czasu pracy – naruszenie przepisów umowy AETR (umowa o pracy załóg w międzynarodowych przewozach drogowych). Kontrola wykazała także, że załoga skróciła obowiązkowy odpoczynek dzienny o 3 godziny i 47 minut.
Konsekwencje? Surowe
Pierwszy kierowca otrzymał mandat gotówkowy w wysokości 350 zł. Znacznie gorzej sytuacja zakończyła się dla jego kolegi, który próbował obejść przepisy – jego prawo jazdy zostało zatrzymane na 3 miesiące, a do tego ukarany został dwoma mandatami na łączną kwotę 2.350 zł. ITD wszczęła również postępowanie administracyjne wobec ukraińskiego przewoźnika. Na podstawie protokołu kontroli grozi mu kara finansowa w wysokości 7.200 zł. Kaucja na poczet kary została wpłacona na miejscu – w przeciwnym razie pojazd zostałby skierowany na parking strzeżony.
Tachograf to narzędzie, które zapewnia kontrolę nad przestrzeganiem limitów czasu pracy, odpoczynków i przerw. Jego manipulowanie lub obchodzenie to nie tylko naruszenie przepisów, ale i zagrożenie bezpieczeństwa na drodze. Zmęczony kierowca reaguje wolniej, a jego zdolność do prowadzenia pojazdu znacząco spada. Takie działania są także przejawem nieuczciwej konkurencji na rynku transportu międzynarodowego — ostrzega ITD.
.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok







Komentarze