Karsan ma na koncie 10 000. egzemplarzy autobusów Jest. W tym skromny udział Polski
30 kwietnia 2025 roku z linii produkcyjnej w tureckiej miejscowości Bursa zjechał 10 000. minibus Karsan JEST – w wersji elektrycznej.
To ważny moment dla producenta, który od ponad dekady rozwija ten model i systematycznie wzmacnia swoją pozycję na rynkach europejskich, a także w Polsce gdzie sprzedano ponad 20 fabrycznie nowych modeli tego typu. O sukcesach elektrycznego e-JEST w Polsce pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Jaki ważny kamień milowy osiągnął Karsan 30 kwietnia 2025 roku w produkcji modelu JEST?
- Jak rozwijała się seria JEST od jej wprowadzenia na rynek i jakie znaczenie ma model e-JEST dla elektromobilności?
- W jakich polskich miastach eksploatowane są autobusy Karsan e-JEST i jakie mają zastosowanie?
Od klasycznego minibusa do elektrycznej ikony
Model Karsan JEST pojawił się na rynku w 2013 roku i szybko zdobył uznanie w segmencie lekkiego transportu miejskiego. W 2017 roku producent zaprezentował odświeżoną wersję JEST+, natomiast rok później do oferty dołączył w pełni elektryczny e-JEST. To właśnie ten wariant zapewnił Karsanowi status pioniera – minibus był najlepiej sprzedającym się elektrycznym pojazdem swojej klasy w Europie przez pięć kolejnych lat.
Jak podkreśla prezes firmy, Okan Baş, „to osiągnięcie nie jest tylko liczbą – to dowód naszej pozycji, zaufania rynku i siły zespołu, który wierzy w przyszłość elektromobilności”. JEST stał się – jego zdaniem – „przełomowym wyborem” w segmencie małych autobusów miejskich.
W 2023 roku Karsan e-JEST trafił na rynek japoński w wersji z kierownicą po prawej stronie, a pod koniec tego samego roku zadebiutował w Wielkiej Brytanii. Marka nie kryje ambicji dalszej ekspansji – od Turcji przez Europę aż po Amerykę.
Produkcja modelu JEST odbywa się w zakładzie Hasanağa w Bursie, gdzie fabryka działa w trybie trzyzmianowym. Firma podkreśla, że jubileusz to efekt nie tylko popytu rynkowego, ale także zgranego zespołu pracowników. „To symbol determinacji i wspólnego celu – od logistyki po inżynierię”, dodał Baş.
Karsan zapowiada dalszy rozwój serii JEST, a osiągnięcie progu 10 tysięcy egzemplarzy traktuje jako motywację do realizacji kolejnych celów strategicznych.
Elektryczny maluch
Model e-JEST dziś stanowi małe, ale ważne ogniwo w elektryfikacji transportu miejskiego w wielu europejskich miastach. W Polsce te małe elekrobusy są wykorzystywane w kilku miastach, głównie na trasach o mniejszym natężeniu ruchu, w centrach miast oraz w obszarach o wąskich ulicach. Ich sprzedażą i serwisem w Polsce zajmuje się firma Kinetik, należąca do chorwackiej grupy Wawa. Oto niektóre z lokalizacji, gdzie te pojazdy są eksploatowane:
- Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT) wprowadziły do swojej floty trzy autobusy Karsan e-Jest, oznaczone numerami taborowymi 2910, 2911 i 2912. Pojazdy te są wykorzystywane na liniach o mniejszym obciążeniu, gdzie ich kompaktowe rozmiary i niska podłoga są szczególnie przydatne.
- Nałęczów był jednym z pierwszych miast w Polsce, które zakupiły autobus Karsan e-Jest. Pojazd ten został dostarczony przez firmę MMI ze Zbyszewa, polskiego dealera marki Karsan. Zakup był możliwy dzięki wsparciu zewnętrznemu.
- W Zielonej Górze autobusy elektryczne Karsan e-Jest zostały wprowadzone do eksploatacji przez Miejski Zakład Komunikacji (MZK) 6 grudnia 2023 roku. Zakup trzech minibusów o długości około 6 metrów, mieszczących 19 pasażerów, został sfinansowany dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej w wysokości blisko 4,7 miliona złotych. Aktualnie firma zamówiła kolejne egzemplarze – czyli sprawdzają się!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze