Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kalisz z dofinansowaniem na zakup 19. autobusów elektrycznych. Wyjadą w 2026 r.

infobus
06.01.2025 19:03
0 Komentarzy

Kalisz dzięki III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” zakupi 19 elektrycznych autobusów miejskich wraz z infrastrukturą ładowania.

Bezzwrotne wsparcie dla samorządu ze środków KPO wyniesie ponad 49 mln zł, a pożyczka z NFOŚiGW – prawie 7,9 mln zł. Pierwsze elektryki wyjadą na ulice miasta w marcu 2026 roku – zapowiedział prezydent Kalisza Krystian Kinastowski. O prowadzonym już przetargu i ofercie Solarisa na zakup tych autobusów pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Ile wynosi całkowity koszt inwestycji i jaka część pochodzi z bezzwrotnej dotacji?
  2. Jakie są najważniejsze cechy zakupionych autobusów elektrycznych?
  3. O ile ton rocznie zostanie zredukowana emisja CO2 dzięki tej inwestycji?
Kalisz/ Miasto otrzymało bezzwrotną dotację na zakup 19 elektrycznych autobusów
Kalisz/ Miasto otrzymało bezzwrotną dotację na zakup 19 elektrycznych autobusów

72 mln zł

Całkowity koszt inwestycji wyniesie 72 mln zł, z czego kwota blisko 50 mln zł pochodzi z bezzwrotnej dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W ramach projektu spółka miejska Kaliskie Linie Autobusowe (KLA) wzbogaci swój tabor o 19 elektrycznych autobusów.

Zakupione autobusy o długości 12 metrów będą niskopodłogowe, jednoczłonowe i przystosowane do przewozu 69 pasażerów, muszą posiadać minimum 25 miejsc siedzących. Wśród udogodnień znajdą się klimatyzacja, Wi-Fi, ładowarki USB, system informacji pasażerskiej oraz miejsca dla osób z niepełnosprawnościami.

Każdy z elektrobusów ma osiągać zasięg co najmniej 300 kilometrów na jednym ładowaniu, przy pełnym obciążeniu pojazdów.

Zdaniem Kinastowskiego dzięki tej inwestycji Kalisz czeka „prawdziwa transformacja komunikacji miejskiej”. „To początek unowocześniania taboru miejskiego przewoźnika i kluczowy krok w kierunku czystszego powietrza i bardziej ekologicznego transportu publicznego” – powiedział. Jak dodał, zostanie też wybudowana niezbędna infrastruktura dla pojazdów – wiaty z ładowarkami pojazdów, instalacją fotowoltaiczną i infrastrukturą techniczną.

Spółka KLA ogłosiła już przetarg na zakup autobusów elektrycznych. Pierwsze pojazdy mają trafić do Kalisza do końca marca 2026 roku. Obecnie kaliszanie korzystają z autobusów hybrydowych i napędzanych dieslem.

Kalisz z dofinansowaniem na zakup 19. autobusów elektrycznych. Wyjadą w 2026 r. / fot. UM Kalisz
Kalisz z dofinansowaniem na zakup 19. autobusów elektrycznych. Wyjadą w 2026 r. / fot. UM Kalisz

Wilkopolskie umowy

Kalisz otrzymał dwoje dofinasowanie 30 stycznia, wraz z siedmioma innymi miastami z Wielkopolski. Umowy na dofinasowanie zakupu autobusów zeroemisyjnych oraz inwestycje w infrastrukturę do ich obsługi podpisali także przedstawiciele: Poznania, Leszna, Ostrowa Wielkopolskiego, Wrześni, Czerwonaka, Swarzędza i Rokietnicy.

Uczestnicząca w podpisaniu umów szefowa resortu klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zaznaczyła, że dzięki wsparciu z KPO w tym roku podpisano umowy o dofinansowaniu zakupów łącznie około 900 autobusów zeroemisyjnych oraz budowę blisko 600 punktów ładowania pojazdów w 73 miastach w kraju.

„Łącznie na ten program wydamy z KPO 5 mld zł. W tym roku udało się podpisać umów za 2,7 mld zł. To pokazuje, jak duża skala wsparcia dla samorządów, dla mieszkańców, płynie właśnie z Krajowego Planu Odbudowy” – zaznaczyła.

Minister podkreśliła, że „bez dobrego, przyjaznego środowisku”, ale także komfortowego taboru autobusowego „ciężko zachęcać mieszkańców Polski” do przesiadania się do transportu zbiorowego.

Dzięki dofinansowaniu na łączną kwotę prawie 99,5 mln zł Poznań kupi 26 autobusów zeroemisyjnych. Przedsięwzięcie obejmuje również nabycie infrastruktury do ładowania nowych pojazdów.

Leszno zawarło umowę na zakup siedmiu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Otrzyma na to bezzwrotne wsparcie w wysokości prawie 17,5 mln zł. Ponad 15 mln zł bezzwrotnej pomocy oraz 2 mln zł pożyczki dostanie z kolei Miejski Zakład Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim, który kupi sześć autobusów o napędzie elektrycznym wraz z infrastrukturą ładowania.

Gmina Września otrzyma z KPO prawie 1,9 mln zł na zakup jednego nowego autobusu elektrycznego wraz ze stacją ładowania. Cztery pojazdy zeroemisyjne pojawią się za to w podpoznańskiej gminie Czerwonak. Na tę inwestycję wsparcie z KPO wyniesie ponad 11,5 mln zł, a pożyczka ze środków NFOŚiGW – 2,5 mln zł.

Prawie 10 mln zł z KPO otrzyma Swarzędz, który nabędzie trzy nowe elektryczne autobusy przegubowe oraz infrastrukturę ładowania. Natomiast Zakład Usług Komunikacyjnych „ROKBUS” Sp. z o.o. działający w gminie Rokietnica otrzyma ponad 15 mln zł wsparcia z KPO oraz 3,3 mln zł pożyczki z NFOŚiGW. Firma planuje zakup sześciu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.

Wielkopolskie/ Podpisano warte ok. 236 mln zł umowy wsparcia zakupu zeroemisyjnych autobusów
Wielkopolskie/ Podpisano warte ok. 236 mln zł umowy wsparcia zakupu zeroemisyjnych autobusów / fot. NFOŚiGW

Komentarze