Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jesień testów autobusów w Polsce: Kraków, Pabianice i Rzeszów sprawdzają elektryki

infobus
10.10.2025 19:05
0 Komentarzy

Październik 2025 roku to wyjątkowo intensywny okres dla polskich przewoźników miejskich. W trzech dużych ośrodkach – Krakowie, Pabianicach i Rzeszowie – rozpoczęły się testy nowoczesnych autobusów elektrycznych i niskoemisyjnych.

To część ogólnokrajowego trendu przechodzenia transportu publicznego na napęd zeroemisyjny. Testy obejmują zarówno pojazdy miejskie, jak i podmiejskie, by sprawdzić ich realną przydatność w codziennej eksploatacji. Każde z miast testuje inny model, ale cel mają wspólny – ograniczyć emisje i poprawić jakość podróżowania.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie trzy miasta w Polsce prowadzą w październiku 2025 roku testy autobusów elektrycznych lub niskoemisyjnych?
  2. Jaki model elektrycznego autobusu testuje MPK Kraków?
  3. Do kiedy potrwają testy MAN Lion’s City 10E w Pabianicach?
Jesień testów autobusów w Polsce: Kraków, Pabianice i Rzeszów
Jesień testów autobusów w Polsce: Kraków

MPK Kraków z premierowym Procity+

10 października na krakowskie ulice wyjechał po raz pierwszy BMC Procity+ 12M EV, nowoczesny autobus elektryczny tureckiego producenta. Testy rozpoczęły się dziś i potrwają do końca miesiąca. MPK Kraków skierowało pojazd na linię 304, łączącą Dworzec Główny Zachód z Wieliczką.

To pierwszy w Polsce egzemplarz tego modelu, który trafia do testów eksploatacyjnych. Procity+ to autobus niskopodłogowy o długości 12,09 metra i zasięgu do 400 kilometrów. Napędza go silnik o mocy 250 kW z baterią 362 kWh BMS Magnus+. Pojazd może zabrać 97 pasażerów, w tym 31 siedzących i 66 stojących. Na pokładzie znajduje się klimatyzacja, oświetlenie LED, rampa dla wózków i przestrzeń na rower.

Kierowcy już chwalą ergonomię kabiny i płynność przyspieszenia. Producent podkreśla, że autobus został wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa zgodne z normą GSR. Pasażerowie mogą spodziewać się cichej jazdy i lepszego komfortu termicznego.

Celem testów jest ocena zasięgu, ładowania i wydajności w realnym ruchu miejskim. Kraków chce zebrać dane przed planowanymi zakupami elektryków w 2026 roku. Władze miasta deklarują, że wszystkie nowe autobusy będą nisko- lub zeroemisyjne.

Jesień testów autobusów w Polsce: Kraków, Pabianice i Rzeszów
Jesień testów autobusów w Polsce: Pabianice

MZK Pabianice z MAN Lion’s City 10E

Od 10 października, po ulicach Pabianic kursuje MAN Lion’s City 10E, w pełni elektryczny autobus wyprodukowany w Starachowicach. Testy potrwają do 15 października 2025 roku. To część przygotowań MZK do zakupu 12 ekologicznych autobusów do 2027 roku. Testowany pojazd ma długość 10,5 metra i zasięg około 320 kilometrów. Obsługuje zarówno linie miejskie, jak i podmiejskie. Na pokładzie znajdują się klimatyzacja, gniazda USB, systemy asysty kierowcy, monitoring i cyfrowe lusterka MAN OptiView.

Pasażerowie docenią niskopodłogowe wejście z rampą, kurtyny powietrzne i miejsce na wózki. Autobus nie jest jeszcze włączony do systemu informacji pasażerskiej, dlatego rozkład jazdy dostępny jest w formie papierowej.

Jak mówi prezes MZK, Marcin Chmielewski, testy pozwolą ocenić autobus w warunkach codziennej eksploatacji. Miasto otrzymało 14,3 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej na pierwsze trzy elektrobusy oraz infrastrukturę ładowania. W planach jest budowa wiaty z instalacją fotowoltaiczną i bankiem energii w zajezdni MZK. Wiceprezydent Dawid Zakrzewski podkreśla, że elektryki to niższa emisja i mniejsze koszty utrzymania. Prezydent Grzegorz Mackiewicz dodaje, że w 2027 roku Pabianice chcą mieć w pełni zeroemisyjną flotę.

Jesień testów autobusów w Polsce: Rzeszów
Jesień testów autobusów w Polsce: Rzeszów

MPK Rzeszów szeroko: MAN i Isuzu

W Rzeszowie trwają obecnie równoległe testy trzech autobusów różnych producentów. Od 1 do 15 października miasto testuje Isuzu Citiport 12, napędzany silnikiem diesla Euro 6. Pojazd kursuje głównie na liniach podmiejskich, gdzie ważna jest moc i niezawodność.

Od 1 października MPK sprawdza też MAN Lion’s City 18E, elektryczny przegubowiec o długości 18 metrów i zasięgu 350–380 kilometrów. Ten model może przewozić nawet 124 pasażerów i testowany jest do 25 października 2025 roku.

w okolicy 15 października rozpocznie się trzeci etap – testy MAN-a Lion’s City 10E, które potrwają do końca miesiąca. Autobus 10-metrowy zabiera 80 pasażerów i będzie obsługiwać trasy miejskie, w tym nową linię nr 60. Rzeszów chce porównać różne rozwiązania technologiczne – od klasycznego diesla po pełny napęd elektryczny.

W dniach 16–17 października stolica Podkarpacia będzie też gospodarzem Komisji Promocji Komunikacji Miejskiej IGKM. Spotkanie zgromadzi przedstawicieli branży z całej Polski, którzy omówią kierunki rozwoju transportu publicznego. MPK Rzeszów zachęca mieszkańców do jazd próbnych i przesyłania opinii. Wszystkie testy są prowadzone z myślą o przyszłych zakupach, planowanych w 2026 roku.

Jesień testów autobusów w Polsce: Rzeszów
Jesień testów autobusów w Polsce: Rzeszów

Komentarze