Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie trolejbusy dla Tychów? Przed nami strategiczny zakup TLT

infobus
10.05.2024 11:01
0 Komentarzy

Tuż przed majówką spółka Tyskie Linie Trolejbusowe ogłosiła przetarg na zakup 20 nowych trolejbusów klasy MAXI.

O skali i wadze tego kontraktu świadczy fakt, że to pierwszy od prawie półtorej dekady tak duży zakup „trajtków” przez TLT. To z kolei oznacza gruntowne i wręcz strategiczne zmiany we flocie przewoźnika. O tym zamówieniu pisaliśmy już w InfoBusie – czas sprawdzić, kto ma szanse w tym przetargu, bo opcji – o dziwo – jest całkiem sporo.

diametralna odmiana

Najnowsze nabytki pozwolą na diametralną odmianę floty TLT. Bo w końcu taka skala zamówienia jednoznacznie wskazuje co zostanie zastąpione. Mowa więc o 15 Solarisach Trollino 12MB (napęd Medcom + baterie) z 2012 r. oraz czterech dzierżawionych od MPK Lublin Trollino 12S (jedyne w Polsce Trollino z napędem Skody; dostawy w latach 2011-2012).

To jednocześnie największe od kilku lat jednorazowe zamówienie na nowe trolejbusy w Polsce. Aczkolwiek wciąż mamy przed oczami jak na przełomie 2018 i 2019 r. Solaris przekazywał PKT Gdynia 30 sztuk Trollino (14 x nT12 i 16 x nT18).

Wróćmy jednak na Śląsk. Tyski kontrakt ma zostać zrealizowany w ciągu maksymalnie 14 miesięcy od jego parafowania. Dużo, mało? Wydaje się, że 2 miesiące więcej by ciut polepszyły sprawę.A minimum w zakresie pakietu „after”? Proszę bardzo:

* gwarancja całopojazdowa – min. 4 lata
* gwarancja na trwałość baterii trakcyjnych – min. 6 lat
* gwarancja na układ napędowy – min. 5 lat
* trwałość konstrukcji nadwozia oraz poszyć zewnętrznych – min. 13 lat
* trwałość powłok lakierniczych – min. 8 lat

Jakie trolejbusy dla Tychów? To pierwszy od prawie 15 lat tak duży zakup TLT

Kryteria oceny ofert

Najlepsza propozycja zostanie wybrana przez TLT w oparciu trzy czynniki.

  • Cena ma 60% wagi.
  • 25% to ocena techniczna, w której premię mamy za:

* 5 pkt – trzyczęściowa szyba czołowa
* 5 pkt – Wykonanie poszycia bocznego poniżej szyb bocznych w sposób umożliwiający szybką wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania lub spawania
* 3,75 pkt – zużycie energii elektrycznej w warunkach ruchu miejskiego poniżej 1,5 kWh/km
* 2,5 pkt – jak największa liczba foteli dostępnych z niskiej podłogi
* 2,5 pkt – pojedyncze szyby boczne
* 3,75 pkt – oś przednia zależna
* 2,5 pkt – układ klimatyzacji z minimalną ilością czynnika chłodzącego w wysokości poniżej 7 kg

  • 15% to ocena warunków gwarancji. Tutaj komplet mamy za wydłużenie pakietu „after”. Punktowanie rozbija się następująco:

* 7,5 pkt – gwarancja całopojazdowa na 5 lat
* 3 pkt – gwarancja na trwałość baterii trakcyjnych na 7 lat
* 3 pkt – gwarancja na układ napędowy na 6 lat
* 0,75 pkt – trwałość konstrukcji nadwozia oraz poszyć zewnętrznych na 14 lat
* 0,75 pkt – trwałość powłok lakierniczych na 9 lat

Jakie trolejbusy dla Tychów? To pierwszy od prawie 15 lat tak duży zakup TLT

OPZ w detalach

Wszystkie nowe tyskie „trajtki” mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m oraz niską podłogę na całej długości bez stopni poprzecznych. Wysokość wejścia w drzwiach nie może przekraczać 340 mm. Będzie możliwe jej obniżenie za pomocą funkcji przyklęku. Wymiana pasażerów będzie odbywała się poprzez trzy pary drzwi w układzie 2-2-2. Każdy z trolejbusów ma zabierać na pokład min. 80 pasażerów, w tym nie mniej niż 28 na miejscach siedzących. Przynajmniej 8 foteli ma być dostępnych z niskiej podłogi. Straponteny? TLT mówi stanowcze „nie”.

W pojazdach ma się znaleźć silnik asynchroniczny silnik trakcyjny o mocy min. 160 kW. Naturalnie umiejscowiony centralnie. Wymagane są baterie trakcyjne o pojemności min. 42 kWh. Zasobniki energii elektrycznej wykonane w oparciu o ogniwa litowo-tytanowe mają zapewniać pokonanie dystansu min. 15 km bez konieczności doładowywania. Nie zabraknie gniazda CCS2 Combo do podładowania się metodą plug-in. Całością ma zawiadywać sterowanie impulsowe oparte na technologii IGBT lub SiC.

Jakie trolejbusy dla Tychów? To pierwszy od prawie 15 lat tak duży zakup TLT

Tyski standard? Konsekwentnie

Pojazdy będą monitorowane. Naturalna wentylacja ma być zapewniona wydaje się, że przesuwne okna boczne. Mają się one znaleźć na co drugiej szybie bocznej przedziału pasażerskiego. Przestrzeń pasażerska oraz kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Jak? Wymagania TLT poszły w kierunku opisu pożądanych funkcji.  Ich lektura wskazuje, że konieczny będzie agregat o mocy 25 – 27 kW. Nie zabraknie oczywiście gniazdek USB dla pasażerów.

Przechodzimy do SIP-u. Na zewnątrz znajdą się trzy tablice diodowe LED o wysokiej rozdzielczości, które będą się świecić na biało. W środku zamontowany zostanie monitor LCD o przekątnej min. 22” oraz tablica LED z diodami RGB. Ich obowiązkiem będzie prezentacja informacji liniowej. Do tego oczywiście głosowe zapowiedzi przystanków, bramki zliczające pasażerów i GPS. Całością będzie sterował autokomputer z dotykowym ekranem.

TLT Tychy na bazie zakupowych doświadczeń z 2022 r. nie zapomniało o kierowcach. W nowych nabytkach będą oni pracować w komfortowych warunki. A to dzięki wymogowi wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny. Będzie ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami).

Podsumowując…

TLT wie doskonale czego chce. Jasne wymagania, warunki kontraktowe ujęte w sposób rozsądny to niezaprzeczalne plusy. Konsekwencja? Oczywiście. Pytanie więc ilu ofert możemy się spodziewać. Ursus już jakiś czas temu wypadł z gry (na własne życzenie z resztą), więc Solaris wydaje się być naturalnym faworytem. Jednak ostatnie informacje z Pragi mogą jednak wskazywać, że przetargiem może się zainteresować jeden dosyć ambitny turecki producent, którego siłą jest to czego brakuje innym jego rodzimym konkurentom.

Komentarze