Jakie są nowe autobusy SOR dla wrocławskiej aglomeracji od konsorcjum Kłosok-Nowak?
Wrocław intensyfikuje integrację komunikacyjną z otaczającymi gminami. Od 2 sierpnia 2025 r. na linie miejskie i aglomeracyjne wyjadą 66 nowoczesnych autobusów
Z tego aż 46 to pojazdy czeskiej marki SOR, która tym samym w dobrym stylu wraca na polski rynek.. To też największe w historii przedsięwzięcie komunikacyjne w aglomeracji wrocławskiej, warte łącznie 700 mln zł.
Rozkład jazdy:
- Jakie modele autobusów marki SOR trafiły do aglomeracji wrocławskiej w ramach pierwszego etapu dostaw?
- Jakie udogodnienia dla pasażerów i osób z niepełnosprawnościami przewidziano w nowych autobusach?
- Co oznacza wdrożenie URBANCARD od 2 sierpnia 2025 r. dla pasażerów w aglomeracji wrocławskiej?
Szczegóły techniczne i podział
W pierwszym etapie dostarczono 46 autobusów czeskiego producenta SOR, w tym:
- 15 przegubowych SOR NS18 (18,75 m, najdłuższe we Wrocławiu),
- 24 klasyczne 12-metrowe SOR NS12,
- 7 elektrycznych ENS12 (też 12-metrowe).
W zakresie dat to ich wejście na wrocławski rynek wygląda następująco:
- Etap I (od 2 sierpnia 2025 r.): obsługa gminy Długołęka i 11 linii aglomeracyjnych (m.in. 911, 914, 924, 928),
- Etap II (od 6 października 2025 r.): Wisznia Mała i Czernica (linie: 905, 920, 930, 945, 955).
W sumie liczba kursów wzrośnie o 30%, a w weekendy nawet dwukrotnie. W kolejnych miesiącach do floty dołączą autobusy Mercedes (Citaro, eCitaro, Conecto G).
72 miesiące, 30 mln wzkm
Umowy przewozowe zawarte z konsorcjami Kłosok i Nowak Transport przewidują łącznie 30 milionów wozokilometrów w ciągu 6 lat. Projekt ten to nie tylko zmiana taborowa, ale całościowa transformacja komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej w regionie wrocławskim.
Wnętrze: wysoki standard
Autobusy są w 100% niskopodłogowe, z rampami, systemem przyklęku i trzema miejscami na wózki dziecięce lub inwalidzkie (cztery w NS18).
- Wszystkie przyciski są oznaczone alfabetem Braille’a,
- Jest wydzielone miejsce dla psa asystującego,
- Fotele wyróżniono kolorystycznie i taktylnie,
- Zainstalowano Wi-Fi, gniazda USB i USB-C przy każdym siedzeniu,
- Nowy system informacji pasażerskiej pokazuje pozycję autobusu na mapie, temperaturę i status drzwi.
Dodajmy, że od 2 sierpnia 2025 r. pasażerowie korzystają z jednolitego systemu URBANCARD. Nowa integracja obejmuje cztery linie miejskie oraz 17 aglomeracyjnych (oznaczone jako 9xx), łączących Wrocław z gminami: Długołęka, Czernica i Wisznia Mała. Wprowadzenie URBANCARD oznacza:
- wejście wszystkimi drzwiami,
- brak sprzedaży biletów u kierowcy,
- płatności kartą, telefonem, aplikacjami i portmonetką elektroniczną,
- zachowanie wszystkich ulg i uprawnień.
Nowy standard bezpieczeństwa
Zdaniem wrocławskiego magistratu, SOR-y to pierwsze autobusy we Wrocławiu spełniające normę General Safety Regulation II, co oznacza:
- inteligentne systemy kontroli prędkości,
- wykrywanie przeszkód przy cofaniu,
- alarmy o senności kierowcy,
- automatyczne sygnały STOP przy nagłym hamowaniu.
Dodatkowo, autobusy mają:
- klimatyzację reagującą na temperaturę zewnętrzną i wewnętrzną,
- rekuperację energii,
- czujniki dymu,
- specjalne przyciski i oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami.
- defibratory
Wszystkie pojazdy spełniają rygorystyczne normy emisji Euro 6E (z wyjątkiem elektryków) i zostały wyprodukowane w 2025 roku.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze