Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie są nowe autobusy SOR dla wrocławskiej aglomeracji od konsorcjum Kłosok-Nowak?

infobus
09.08.2025 17:07
0 Komentarzy

Wrocław intensyfikuje integrację komunikacyjną z otaczającymi gminami. Od 2 sierpnia 2025 r. na linie miejskie i aglomeracyjne wyjadą 66 nowoczesnych autobusów

Z tego aż 46 to pojazdy czeskiej marki SOR, która tym samym w dobrym stylu wraca na polski rynek.. To też największe w historii przedsięwzięcie komunikacyjne w aglomeracji wrocławskiej, warte łącznie 700 mln zł.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie modele autobusów marki SOR trafiły do aglomeracji wrocławskiej w ramach pierwszego etapu dostaw?
  2. Jakie udogodnienia dla pasażerów i osób z niepełnosprawnościami przewidziano w nowych autobusach?
  3. Co oznacza wdrożenie URBANCARD od 2 sierpnia 2025 r. dla pasażerów w aglomeracji wrocławskiej?
Autobusy SOR na aglomeracji wrocławskiej / fot. UM Wrocław
Autobusy SOR na aglomeracji wrocławskiej / fot. UM Wrocław

Szczegóły techniczne i podział

W pierwszym etapie dostarczono 46 autobusów czeskiego producenta SOR, w tym:

  • 15 przegubowych SOR NS18 (18,75 m, najdłuższe we Wrocławiu),
  • 24 klasyczne 12-metrowe SOR NS12,
  • 7 elektrycznych ENS12 (też 12-metrowe).

W zakresie dat to ich wejście na wrocławski rynek wygląda następująco:

  • Etap I (od 2 sierpnia 2025 r.): obsługa gminy Długołęka i 11 linii aglomeracyjnych (m.in. 911, 914, 924, 928),
  • Etap II (od 6 października 2025 r.): Wisznia Mała i Czernica (linie: 905, 920, 930, 945, 955).

W sumie liczba kursów wzrośnie o 30%, a w weekendy nawet dwukrotnie. W kolejnych miesiącach do floty dołączą autobusy Mercedes (Citaro, eCitaro, Conecto G).

72 miesiące, 30 mln wzkm

Umowy przewozowe zawarte z konsorcjami Kłosok i Nowak Transport przewidują łącznie 30 milionów wozokilometrów w ciągu 6 lat. Projekt ten to nie tylko zmiana taborowa, ale całościowa transformacja komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej w regionie wrocławskim.

Autobusy SOR na aglomeracji wrocławskiej / fot. UM Wrocław
Autobusy SOR na aglomeracji wrocławskiej / fot. UM Wrocław

Wnętrze: wysoki standard

Autobusy są w 100% niskopodłogowe, z rampami, systemem przyklęku i trzema miejscami na wózki dziecięce lub inwalidzkie (cztery w NS18).

  • Wszystkie przyciski są oznaczone alfabetem Braille’a,
  • Jest wydzielone miejsce dla psa asystującego,
  • Fotele wyróżniono kolorystycznie i taktylnie,
  • Zainstalowano Wi-Fi, gniazda USB i USB-C przy każdym siedzeniu,
  • Nowy system informacji pasażerskiej pokazuje pozycję autobusu na mapie, temperaturę i status drzwi.

Dodajmy, że od 2 sierpnia 2025 r. pasażerowie korzystają z jednolitego systemu URBANCARD. Nowa integracja obejmuje cztery linie miejskie oraz 17 aglomeracyjnych (oznaczone jako 9xx), łączących Wrocław z gminami: Długołęka, Czernica i Wisznia Mała. Wprowadzenie URBANCARD oznacza:

  • wejście wszystkimi drzwiami,
  • brak sprzedaży biletów u kierowcy,
  • płatności kartą, telefonem, aplikacjami i portmonetką elektroniczną,
  • zachowanie wszystkich ulg i uprawnień.
Autobusy SOR na aglomeracji wrocławskiej / fot. UM Wrocław
Autobusy SOR na aglomeracji wrocławskiej / fot. UM Wrocław

Nowy standard bezpieczeństwa

Zdaniem wrocławskiego magistratu, SOR-y to pierwsze autobusy we Wrocławiu spełniające normę General Safety Regulation II, co oznacza:

  • inteligentne systemy kontroli prędkości,
  • wykrywanie przeszkód przy cofaniu,
  • alarmy o senności kierowcy,
  • automatyczne sygnały STOP przy nagłym hamowaniu.

Dodatkowo, autobusy mają:

  • klimatyzację reagującą na temperaturę zewnętrzną i wewnętrzną,
  • rekuperację energii,
  • czujniki dymu,
  • specjalne przyciski i oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami.
  • defibratory

Wszystkie pojazdy spełniają rygorystyczne normy emisji Euro 6E (z wyjątkiem elektryków) i zostały wyprodukowane w 2025 roku.

Autobusy SOR na aglomeracji wrocławskiej / fot. UM Wrocław
Autobusy SOR na aglomeracji wrocławskiej / fot. UM Wrocław

Komentarze