Jakie będą pierwsze autobusy elektryczne dla Kolei Małopolskich? Analiza SWZ
Trwa przetarg na dostawę 15 autobusów elektrycznych dla Kolei Małopolskich. Będą to pojazdy klasy I kategorii MIDI (część I), kategorii MAXI (część II).
Do tego dojdzie infrastruktura ładowania (część 3). Zakupy są finansowane w ramach IV edycji konkursu CUPT-KPO (PKS 4.0). O ogłoszeniu przetargu na te autobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. A jakie to będą pojazdy? Na to pytanie odpowie nam analiza SWZ.
Rozkład jazdy:
- Jakie wymagania muszą spełniać autobusy elektryczne dla Kolei Małopolskich?
- Ile punktów można dostać za baterie i silnik centralny w tym przetargu?
- Kiedy Koleje Małopolskie otworzą oferty na nowe elektrobusy?
Punktacja oferentów
W częściach autobusowych kryteriami oceny ofert są: cena (60%), warunki techniczne (40%). W „technice” KM przyznają najwięcej punktów za:
- 28 miejsc siedzących (MIDI) i 40 lub więcej miejsc siedzących (MAXI) – 8 pkt,
- asystenta automatycznego hamowania – 4 pkt,
- system kamer 360 stopni – 2 pkt,
- lusterka zewnętrzne w postaci kamer – 2 pkt,
- silnik centralny – 4 pkt,
- wyposażenie pojazdu w oświetlenie typu ambientowego – 3 pkt,
- pompę ciepła – 2 pkt,
- baterie trakcyjne o pojemności brutto powyżej 500 kWh (MIDI), powyżej 600 kWh(MAXI) – 15 pkt.
Specyfikacja techniczna
Nowe autobusy będą się cechować długością 9,00 do 10,50 m (MIDI) i od 11,5 do 12,5 m (MAXI) oraz wysokością do 3,5 m. Autobusy mają być przystosowane do przewozu co najmniej 55 pasażerów (MIDI) i 70 pasażerów (MAXI). Będą wyposażone w drzwi w układzie 1-2-0. Autobusy mają spełniać wymogi konstrukcji niskopodłogowych. Zamawiający dopuszcza jednak stopnie za drugimi drzwiami.
Napęd elektrobusów ma być realizowany za pomocą silników elektrycznych umieszczonych w piastach kół osi napędowych lub poprzez silnik lub silniki centralne. Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii lub ogrzewania (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego). Magazyn energii elektrycznej wyposażony będzie w akumulatory wykonane w technologii zapewniającej realizację założonych minimalnych dziennych przebiegów w skrajnych warunkach w okresie gwarancji lub 700.000 kilometrów. W całym okresie gwarancji możliwość magazynowania energii w urządzeniach powinna zapewnić dostęp do użytecznej energii wystarczającej do obsługi linii komunikacji podmiejskiej/regionalnej o dziennym przebiegu minimum 250 kilometrów w każdych warunkach atmosferycznych. Ładowanie baterii będzie realizowane poprzez wtyczkę plug-in.
Autobusy muszą posiadać częściowo oddzielone od przestrzeni pasażerskiej stanowisko kierowcy. Będzie to kabina półotwarta. Znajdzie się tam m.in. lodówka, uchwyt na kubek, gniazda USB. Pasażerowie pojadą na fotelach typu podmiejskiego/regionalnego o ergonomicznym kształcie. Będą to fotele wysokie, miękkie z podłokietnikami, wyposażone w pasy bezpieczeństwa.
System informacji pasażerskiej to tablice zewnętrzne w kolorze białym. Do tego, wymagane są tablice wewnętrzne podsufitowe LCD. Ich zadaniem będzie wyświetlanie reklam oraz przebiegu trasy. Ponadto, zamawiający wymaga dostawy, wdrożenia oraz uruchomienia systemu dyspozytorskiego zintegrowanego z aplikacją KiedyPrzyjedzie.
Podsumowanie
Sztywne wymogi SWZ zawarte w opisie przedmiotu zamówienia są dość liberalne, co znaczy, że nie wykluczają rozwiązań technicznych żadnego producenta. Jeśli jednak przyjrzymy się kryteriom oceny ofert – technicznym – to widać pewne preferencje zamawiającego. Np. premia za silnik centralny – a więc bonus dla Solarisa, Irizara i Yutonga, ale również MAN-a. Do tego, zamawiający oczekuje dużych baterii, czego z pewnością nie zaoferuje każdy producent elektrobusów. Kto z tej czwórki zdecyduje się złożyć ofertę? Przekonamy się w dniu 23 kwietnia.
Przetarg znajduje się na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1076225
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze