Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie będą pierwsze autobusy elektryczne dla Kolei Małopolskich? Analiza SWZ

infobus
19.04.2025 17:06
0 Komentarzy

Trwa przetarg na dostawę 15 autobusów elektrycznych dla Kolei Małopolskich. Będą to pojazdy klasy I kategorii MIDI (część I), kategorii MAXI (część II).

Do tego dojdzie infrastruktura ładowania (część 3). Zakupy są finansowane w ramach IV edycji konkursu CUPT-KPO (PKS 4.0). O ogłoszeniu przetargu na te autobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. A jakie to będą pojazdy? Na to pytanie odpowie nam analiza SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie wymagania muszą spełniać autobusy elektryczne dla Kolei Małopolskich?
  2. Ile punktów można dostać za baterie i silnik centralny w tym przetargu?
  3. Kiedy Koleje Małopolskie otworzą oferty na nowe elektrobusy?
Jakie będą pierwsze elektrobusy dla Kolei Małopolskich? Analiza SWZ

Punktacja oferentów

W częściach autobusowych kryteriami oceny ofert są: cena (60%), warunki techniczne (40%). W „technice” KM przyznają najwięcej punktów za:

  • 28 miejsc siedzących (MIDI) i 40 lub więcej miejsc siedzących (MAXI) – 8 pkt,
  • asystenta automatycznego hamowania – 4 pkt,
  • system kamer 360 stopni – 2 pkt,
  • lusterka zewnętrzne w postaci kamer – 2 pkt,
  • silnik centralny – 4 pkt,
  • wyposażenie pojazdu w oświetlenie typu ambientowego – 3 pkt,
  • pompę ciepła – 2 pkt,
  • baterie trakcyjne o pojemności brutto powyżej 500 kWh (MIDI), powyżej 600 kWh(MAXI) – 15 pkt.
Jakie będą pierwsze elektrobusy dla Kolei Małopolskich? Analiza SWZ

Specyfikacja techniczna

Nowe autobusy będą się cechować długością 9,00 do 10,50 m (MIDI) i od 11,5 do 12,5 m (MAXI) oraz wysokością do 3,5 m. Autobusy mają być przystosowane do przewozu co najmniej 55 pasażerów (MIDI) i 70 pasażerów (MAXI). Będą wyposażone w drzwi w układzie 1-2-0. Autobusy mają spełniać wymogi konstrukcji niskopodłogowych. Zamawiający dopuszcza jednak stopnie za drugimi drzwiami.

Napęd elektrobusów ma być realizowany za pomocą silników elektrycznych umieszczonych w piastach kół osi napędowych lub poprzez silnik lub silniki centralne. Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii lub ogrzewania (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego). Magazyn energii elektrycznej wyposażony będzie w  akumulatory wykonane w  technologii zapewniającej realizację założonych minimalnych dziennych przebiegów w skrajnych warunkach w okresie gwarancji lub 700.000 kilometrów. W całym okresie gwarancji możliwość magazynowania energii w urządzeniach powinna zapewnić dostęp do użytecznej energii wystarczającej do obsługi linii komunikacji podmiejskiej/regionalnej o dziennym przebiegu minimum 250 kilometrów w każdych warunkach atmosferycznych. Ładowanie baterii będzie realizowane poprzez wtyczkę plug-in.

Autobusy muszą posiadać częściowo oddzielone od przestrzeni pasażerskiej stanowisko kierowcy. Będzie to kabina półotwarta.  Znajdzie się tam m.in. lodówka, uchwyt na kubek, gniazda USB. Pasażerowie pojadą na fotelach typu podmiejskiego/regionalnego o ergonomicznym kształcie. Będą to fotele wysokie, miękkie z podłokietnikami, wyposażone w pasy bezpieczeństwa.

System informacji pasażerskiej to tablice zewnętrzne w kolorze białym. Do tego, wymagane są  tablice wewnętrzne podsufitowe LCD. Ich zadaniem będzie wyświetlanie reklam oraz przebiegu trasy. Ponadto, zamawiający wymaga dostawy, wdrożenia oraz uruchomienia systemu dyspozytorskiego zintegrowanego z aplikacją KiedyPrzyjedzie.

Podsumowanie

Sztywne wymogi SWZ zawarte w opisie przedmiotu zamówienia są dość liberalne, co znaczy, że nie wykluczają rozwiązań technicznych żadnego producenta. Jeśli jednak przyjrzymy się kryteriom oceny ofert – technicznym – to widać pewne preferencje zamawiającego. Np. premia za silnik centralny – a więc bonus dla Solarisa, Irizara i Yutonga, ale również MAN-a. Do tego, zamawiający oczekuje dużych baterii, czego z pewnością nie zaoferuje każdy producent elektrobusów. Kto z tej czwórki zdecyduje się złożyć ofertę? Przekonamy się w dniu 23 kwietnia.

Przetarg znajduje się na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1076225

Komentarze