Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie autobusy elektryczne dla MPK Wrocław? Mamy dwa typy. Analiza SWZ

infobus
03.05.2024 13:08
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu ponownie kupuje autobusy elektryczne. Tym razem dziewięć sztuk przegubowych elektrobusów.

Aktualna inwestycja będzie dofinansowana w ramach programu Zielony Transport Publiczny – edycja III. O ogłoszeniu przetargu pisaliśmy już w InfoBusie wcześniej. Standardowo przyszedł czas na analizę SWZ.

Kryteria oceny ofert

MPK będzie punktować wykonawców w siedmiu kryteriach:

  • ceny – 65 pkt,
  • okresu gwarancji i rękojmi na magazyny energii elektrycznej w oferowanych autobusach – gwarancja i rękojmia równa lub dłuższa niż 94 miesiące – 10 pkt,
  • okresu gwarancji i rękojmi oferowanych autobusów z wyłączeniem magazynów energii elektrycznej – gwarancja i rękojmia równa lub dłuższa niż 46 miesięcy – 10 pkt,
  • okresu gwarancji i rękojmi na stanowiska szybkiego ładowania typu pantografowego, systemu wolnego ładowania oraz ładowarkę mobilną  – gwarancja i rękojmia równa lub dłuższa niż 44 miesięcy – 4 pkt,
  • poszycia bocznego w panelach z podziałem poziomym i pionowym – 7 pkt,
  • zastosowania automatycznego systemu detekcji i gaszenia pożarów magazynu energii – 3 pkt,
  • zużycia energii elektrycznej – 1 pkt.
MPK Wrocław posiada 13 autobusów elektrycznych. Wszystkie marki Mercedes.
MPK Wrocław posiada 13 autobusów elektrycznych. Wszystkie marki Mercedes / fot. MPK Wrocław

Elektryczne przegubowce

Zamówienie dotyczy elektrobusów o długości od 18 do 18,75 m i wysokości max. 3,5 m. Autobusy powinny być całkowicie niskopodłogowe, bez stopni pośrednich na podłodze, w przejściu środkowym oraz w drzwiach. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. MPK dopuszcza rozwiązania w zakresie napędu poprzez zastosowanie jednego centralnego lub wielu silników elektrycznych w osi kół/w osiach z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Autobusy mają być wyposażone w funkcję odzysku energii kinetycznej podczas hamowania dla potrzeb wykorzystania do celów trakcyjnych. Z kolei magazyn energii musi być przystosowany do eksploatacji w sposób ciągły, w warunkach atmosferycznych występujących w polskiej strefie klimatycznej. MPK chce, by magazyny energii można było ładować przez wtyczkę plug-in i przy pomocy pantografu.

W przestrzeni pasażerskiej znajdą się fotele o budowie modułowej, profilowane. Siedzenia będą atestowane z tworzywa sztucznego wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością oddzielnego montażu i demontażu tapicerowanej wkładki siedziska i oparcia. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji półki na bagaż zamontowane na nadkolach. MPK wymaga, aby autobusy posiadały w pełni oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy – obejmujące pierwszą połowę pierwszych drzwi. Szyba przednia autobusu ma być panoramiczna.

Zamawiający w sposób bardzo szczegółowy określił wymagania dotyczące systemu informacji pasażerskiej. Wrocławskim standardem są wyświetlacze kierunkowe – z numerem linii w kolorze białym (wymagane tablice LED RGB) oraz kierunkiem jazdy w kolorze bursztynowym. MPK chce, aby wewnątrz każdego elektryka znalazły się 5 rodzajów wyświetlaczy: wyświetlacz trasowy – minimum 22 cale, wyświetlacz trasowy i reklamowo-informacyjny – minimum 37 cali, wyświetlacz trasowy – minimum 37 cali oraz wyświetlacz reklamowo-informacyjny – minimum 19 cali oraz wyświetlacz kierunkowy.

MPK Wrocław posiada 13 autobusów elektrycznych. Wszystkie marki Mercedes.
MPK Wrocław posiada 13 autobusów elektrycznych. Wszystkie marki Mercedes / fot. MPK Wrocław

Solaris z szansą

Mercedes, żeby obronić Wrocław, musi zaproponować niską cenę oraz długą gwarancję, bowiem w SWZ nie określono kryteriów technicznych, które premiują określonego producenta. Spodziewamy się, że Solaris będzie próbował przełamać passę Mercedesa w stolicy Dolnego Śląska. Do ostatecznego starcia dojdzie 29 maja, podczas otwarcia ofert.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://mpk-wroclaw.logintrade.net/zapytania_email,163681,34baaed9a79339107ed12c981b58e991.html

Komentarze