Jakie aglo autobusy dla Wrocławia wybrali Kłosok i Nowak? 66 x Mercedes i SOR
Wrocławską komunikację aglomeracyjną czeka nowa jakość: operatorzy Nowak i Kłosok wybierają dla stolicy Dolnego Śląska fabrycznie nowe autobusy marek Mercedes-Benz oraz SOR
Rozwiązanie wejdzie w życie w drugiej połowie 2025 roku – 11 miesięcy od podpisania umów. Wówczas co szósty pojazd będzie zeroemisyjny, a pasażerowie skorzystają z innowacji takich jak możliwość zakupu biletu bezpośrednio w kasowniku.
Spis treści:
- Ilu nowych autobusów będą używać operatorzy Nowak i Kłosok w ramach obsługi wrocławskiej komunikacji aglomeracyjnej?
- Jakie innowacje technologiczne zostaną wprowadzone w nowych autobusach obsługujących linie 9xx?
- Kiedy nowe autobusy mają zostać w pełni wprowadzone do użytku w aglomeracji wrocławskiej?
66 autobusów na 6 lat
Gmina Wrocław podpisała umowy z dwoma przewoźnikami – Kłosok Sp. z o.o. oraz Nowak Transport, którzy będą obsługiwać 17 linii aglomeracyjnych 9xx, łączących Wrocław z gminami Wisznia Mała, Długołęka i Czernica, a także 4 linie miejskie. Przewoźnicy dostarczą 66 nowoczesnych pojazdów, z opcją uruchomienia kolejnych 6 w miarę potrzeb. Kontrakt liniowy będzie obowiązywało przez 6 lat. W tym czasie autobusy przejadą ponad 30 mln wozokilometrów po drogach Wrocławia i aglomeracji.
Z tej okazji 6 września na wrocławskim Rynku dwaj nowi operatorzy – Kłosok Sp. z o.o. oraz Nowak Transport zaprezentowali nowoczesne rozwiązania dla transportu aglomeracyjnego.
Nowa flota obejmie 66 autobusów, w tym:
- 20 szt. marki Mercedes-Benz najprawdopodobniej model Citaro;
- 46 szt. SOR NS12 , co oznacza wielki powrót czeskiej marki na polski rynek autobusów miejskich.
W tej grupie jest zawartych 11 pojazdów elektrycznych, ale nie wiemy jakie marki. Z dzisiejszych prezentacji wynika, że wśród nich znajdzie się eCitaro, ale czy to oznacza, że wszystkie niskoemisyjne pojazdy przyjadą z Mannheim? Tego nie wiemy?
Wiemy natomiast, że zamówione aglo autobusy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, z dostępem do Wi-Fi i gniazd USB, umożliwiając ładowanie urządzeń mobilnych. Z myślą o pasażerach o szczególnych potrzebach, pojazdy zostaną wyposażone w defibrylatory AED.
-„Nowoczesna komunikacja zbiorowa służy wszystkim: wrocławianom i mieszkańcom okolicznych miejscowości. Dzięki współpracy z gminami, zapewnimy transport komfortowy, zeroemisyjny i bezpieczny – z systemami wspomagającymi bezpieczną jazdę oraz dostosowanymi do osób o szczególnych potrzebach,” powiedział Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Innowacje technologiczne
Wszystkie autobusy zostaną wyposażone w zaawansowane systemy wspomagające kierowców, takie jak asystent hamowania, system wykrywania pieszych i rowerzystów, doświetlenie zakrętów, a także alko-blokadę, uniemożliwiającą uruchomienie pojazdu przez nietrzeźwego kierowcę.
„Rozwiązania te wejdą w życie w drugiej połowie 2025 roku, 11 miesięcy od podpisania umów. Przez kolejne 6 lat nowe autobusy przejadą ponad 30 mln kilometrów, co odpowiada 41 podróżom na Księżyc i z powrotem,” podsumował Wojciech Błoński, Wójt gminy Długołęka.
I na koniec przypomnijmy linie autobusowe objęte nowymi umowami:
- Aglomeracyjne: 904, 905, 908, 911, 914, 920, 921, 924, 928, 930, 931, 941, 944, 945, 955, 961, 964
- Miejskie: 108, 120, 121, oraz 115 (weekendowa)
plus łatwiejszy dostęp do biletów
Na liniach 9xx wprowadzony zostanie system URBANCARD, umożliwiający zakup biletów na takich samych zasadach jak we Wrocławiu. Dzięki temu pasażerowie będą mogli kupić bilet w kasowniku-terminalu w autobusie, korzystając z karty płatniczej, Elektronicznej Portmonetki (URBANCARD EP) lub aplikacji mobilnej. Bilet jednorazowy będzie można nabyć po wprowadzeniu numeru bocznego pojazdu.
-„System URBANCARD w kolejnych gminach to istotny krok w integracji transportu zbiorowego. Nasza współpraca z gminami opiera się na wzmocnieniu komfortu i bezpieczeństwa podróżujących,” dodała Paulina Tyniec–Piszcz, Dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Nowe autobusy i wprowadzenie systemu URBANCARD to inwestycja o wartości około 700 milionów złotych, która uczyni podróżowanie po aglomeracji wrocławskiej bardziej nowoczesnym, ekologicznym i dostosowanym do potrzeb pasażerów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze