Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie aglo autobusy dla Wrocławia wybrali Kłosok i Nowak? 66 x Mercedes i SOR

infobus
06.09.2024 21:07
0 Komentarzy

Wrocławską komunikację aglomeracyjną czeka nowa jakość: operatorzy Nowak i Kłosok wybierają dla stolicy Dolnego Śląska fabrycznie nowe autobusy marek Mercedes-Benz oraz SOR

Rozwiązanie wejdzie w życie w drugiej połowie 2025 roku – 11 miesięcy od podpisania umów. Wówczas co szósty pojazd będzie zeroemisyjny, a pasażerowie skorzystają z innowacji takich jak możliwość zakupu biletu bezpośrednio w kasowniku.

Spis treści:

  1. Ilu nowych autobusów będą używać operatorzy Nowak i Kłosok w ramach obsługi wrocławskiej komunikacji aglomeracyjnej?
  2. Jakie innowacje technologiczne zostaną wprowadzone w nowych autobusach obsługujących linie 9xx?
  3. Kiedy nowe autobusy mają zostać w pełni wprowadzone do użytku w aglomeracji wrocławskiej?
Na podmiejskie trasy wyruszą nowoczesne autobusy, a wśród nich "elektryki" / fot. UM Wrocław
Na podmiejskie trasy wyruszą nowoczesne autobusy, a wśród nich „elektryki” / fot. UM Wrocław

66 autobusów na 6 lat

Gmina Wrocław podpisała umowy z dwoma przewoźnikami – Kłosok Sp. z o.o. oraz Nowak Transport, którzy będą obsługiwać 17 linii aglomeracyjnych 9xx, łączących Wrocław z gminami Wisznia Mała, Długołęka i Czernica, a także 4 linie miejskie. Przewoźnicy dostarczą 66 nowoczesnych pojazdów, z opcją uruchomienia kolejnych 6 w miarę potrzeb. Kontrakt liniowy będzie obowiązywało przez 6 lat. W tym czasie autobusy przejadą ponad 30 mln wozokilometrów po drogach Wrocławia i aglomeracji.

Z tej okazji 6 września na wrocławskim Rynku dwaj nowi operatorzy – Kłosok Sp. z o.o. oraz Nowak Transport zaprezentowali nowoczesne rozwiązania dla transportu aglomeracyjnego.

Nowa flota obejmie 66 autobusów, w tym:

  • 20 szt. marki Mercedes-Benz najprawdopodobniej model Citaro;
  • 46 szt. SOR NS12 , co oznacza wielki powrót czeskiej marki na polski rynek autobusów miejskich.

W tej grupie jest zawartych 11 pojazdów elektrycznych, ale nie wiemy jakie marki. Z dzisiejszych prezentacji wynika, że wśród nich znajdzie się eCitaro, ale czy to oznacza, że wszystkie niskoemisyjne pojazdy przyjadą z Mannheim? Tego nie wiemy?

Wiemy natomiast, że zamówione aglo autobusy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, z dostępem do Wi-Fi i gniazd USB, umożliwiając ładowanie urządzeń mobilnych. Z myślą o pasażerach o szczególnych potrzebach, pojazdy zostaną wyposażone w defibrylatory AED.

-„Nowoczesna komunikacja zbiorowa służy wszystkim: wrocławianom i mieszkańcom okolicznych miejscowości. Dzięki współpracy z gminami, zapewnimy transport komfortowy, zeroemisyjny i bezpieczny – z systemami wspomagającymi bezpieczną jazdę oraz dostosowanymi do osób o szczególnych potrzebach,” powiedział Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Innowacje technologiczne

Wszystkie autobusy zostaną wyposażone w zaawansowane systemy wspomagające kierowców, takie jak asystent hamowania, system wykrywania pieszych i rowerzystów, doświetlenie zakrętów, a także alko-blokadę, uniemożliwiającą uruchomienie pojazdu przez nietrzeźwego kierowcę.

„Rozwiązania te wejdą w życie w drugiej połowie 2025 roku, 11 miesięcy od podpisania umów. Przez kolejne 6 lat nowe autobusy przejadą ponad 30 mln kilometrów, co odpowiada 41 podróżom na Księżyc i z powrotem,” podsumował Wojciech Błoński, Wójt gminy Długołęka.

I na koniec przypomnijmy linie autobusowe objęte nowymi umowami:

  • Aglomeracyjne: 904, 905, 908, 911, 914, 920, 921, 924, 928, 930, 931, 941, 944, 945, 955, 961, 964
  • Miejskie: 108, 120, 121, oraz 115 (weekendowa)
Na podmiejskie trasy wyruszą nowoczesne autobusy, a wśród nich "elektryki" / fot. UM Wrocław
Na podmiejskie trasy wyruszą nowoczesne autobusy, a wśród nich „elektryki” / fot. UM Wrocław

plus łatwiejszy dostęp do biletów

Na liniach 9xx wprowadzony zostanie system URBANCARD, umożliwiający zakup biletów na takich samych zasadach jak we Wrocławiu. Dzięki temu pasażerowie będą mogli kupić bilet w kasowniku-terminalu w autobusie, korzystając z karty płatniczej, Elektronicznej Portmonetki (URBANCARD EP) lub aplikacji mobilnej. Bilet jednorazowy będzie można nabyć po wprowadzeniu numeru bocznego pojazdu.

-„System URBANCARD w kolejnych gminach to istotny krok w integracji transportu zbiorowego. Nasza współpraca z gminami opiera się na wzmocnieniu komfortu i bezpieczeństwa podróżujących,” dodała Paulina Tyniec–Piszcz, Dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Nowe autobusy i wprowadzenie systemu URBANCARD to inwestycja o wartości około 700 milionów złotych, która uczyni podróżowanie po aglomeracji wrocławskiej bardziej nowoczesnym, ekologicznym i dostosowanym do potrzeb pasażerów.

Komentarze