Jakich autobusów wodorowych chce Rybnik? Analiza SWZ

Rybnik będzie miał kolejne autobusy wodorowe. Tym razem miasto wzbogaci się o 11 autobusów kategorii MAXI i trzech kategorii MEGA, wszystkie – klasy I.
Zakup wodorowców jest dofinansowany z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. O ogłoszeniu dwuczęściowego przetargu na autobusy wodorowe pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Kto ma największe szanse na ten kontrakt? Spójrzmy na zapisy SWZ.
Rozkład jazdy:
- Jakie kluczowe wymagania techniczne muszą spełniać autobusy wodorowe dla Rybnika, w tym w kategoriach MAXI i MEGA?
- Kto wydaje się być faworytem w przetargu na dostawę nowych autobusów wodorowych dla Rybnika?
- Jakie kryteria oceny ofert zastosowano w przetargu, i które z nich mogą mieć decydujący wpływ na wybór dostawcy?
Ocena ofert
Zamawiający przewidział trzy kryteria oceny ofert:
- cenę (60%),
- kryteria techniczne (15%),
- gwarancję (25%).
W kryteriach technicznych Rybnik będzie oceniał:
- wysokość całkowitą autobusów – do 3300 mm – 5 pkt,
- definiowanie wysokości czcionek, wyświetlanych grafik, rozmieszczenia elementów tablic wewnętrznych z oprogramowania dostępnego na komputerze stacjonarnym lub laptopie przez zamawiającego – 5 pkt,
- pojemność nominalna magazynów energii – powyżej 40 kWh dla autobusu 12 m (dotyczy zadania 1) i powyżej 60 kWh dla autobusu 18 m (dotyczy zadania 2) – 5 pkt.
Wymagania zamawiającego
Autobusy wodorowe dla Rybnika mają cechować się długością w przedziale 11,5 – 12,5 m (MAXI), 17,5 do 18,5 m (MEGA) oraz wysokością do 3,4 m. Każdy autobus winien posiadać niską podłogę na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Maksymalna wysokość podłogi na progu każdych drzwi to 325 mm.
Jednostką napędową ma być silnik umieszczony centralnie o mocy netto minimum 220 kW chłodzony cieczą lub powietrzem lub siniki w piastach kół o mocy minimalnej netto 125 kW każdy. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Autobusy będą wyposażone w ogniwo paliwowe zamontowane na dachu o mocy minimum 70 kW netto (MAXI) i 100 kW (MEGA). Gniazdo do tankowania wodoru zlokalizowane będzie z prawej strony w okolicach osi przedniej. Czas tankowania wodoru to 30 minut (w autobusach MAXI) i 35 minut (w autobusach MEGA) od 0% do 100% pojemności butli. Dodatkowe magazyny (lub magazyn) energii elektrycznej mogącej być wykorzystane do celówtrakcyjnych niezależnie od pracy ogniwa paliwowego.
Autobusy muszą posiadać całkowicie oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy z dwoma niezależnymi wejściami: od wewnątrz autobusu oraz od zewnątrz autobusu. Oddzielenie od przedziału musi być przeszklone w sposób nie powodujący powstawania refleksów i odbić oraz nadmiernego przedostawania się światła do wnętrza kabiny. W jej wnętrzu znajdzie się m.in. lodówka oraz radio. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się siedzenia o ergonomicznym kształcie, wandaloodporne, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti”. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia muszą być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Autobusy muszą posiadać klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz oddzielnie sterowaną klimatyzację kabiny kierowcy zintegrowaną z układem ogrzewania kabiny kierowcy oraz przedniej szyby.
Tablice zewnętrzne kierunkowe mają być diodowe i umożliwiać wyświetlanie treści w kolorze białym. Wewnątrz informację pasażerską zapewnią wyświetlacze boczne, czyli monitory ciekłokrystaliczne o przekątnej minimum 37 cali. Dodatkowo autobusy mają być wyposażone w system zliczania potoków pasażerskich.
Solaris faworytem
Zamawiający postawił na zupełnie inne kryteria techniczne niż przy poprzednim zamówieniu, w którym wygrał PAK-PCE z autobusami NesoBus. Tym razem producent polskiego autobusu wodorowego na starcie dostałby zero punktów za wysokość autobusów, która wynosi 3,4 m. Do tego PAK-PCE nie posiada jeszcze w ofercie autobusu przegubowego. Dlatego też faworytem w tym przetargu w obu zadaniach jest Solaris, jednakże niewykluczone, że inni będą chcieli powalczyć ceną – przynajmniej w zadaniu dotyczącym autobusów MAXI.
Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 23 stycznia. Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-4d4778b1-9e66-4ced-bf1c-5b63f380944d
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze