Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jak Ostrawa, to Škoda wraca do Solarisa. Nowy kontrakt na trolejbusy bateryjne

infobus
20.10.2025 13:02
0 Komentarzy

Dopravní podnik Ostrava (DPO) i Škoda Group podpisały umowę ramową na dostawę do 16 nowych trolejbusów bateryjnych Škoda-Solaris 26Tr.

W ramach zamówienia podstawowego przewidziano 14 pojazdów, a kolejne dwa stanowią opcję rozszerzenia kontraktu. Pierwsze dostawy planowane są na 2027 rok, a łączna wartość kontraktu przekracza 268 milionów CZK.

Rozkład jazdy:

  1. Ile trolejbusów Škoda-Solaris 26Tr obejmuje podpisana przez DPO i Škoda Group umowa ramowa?
  2. Jakie są główne cechy techniczne nowych trolejbusów dla Ostrawy?
  3. Jakie inne czeskie miasta w ostatnim czasie zamówiły trolejbusy Škoda-SOR?
Dopravní podnik Ostrava (DPO) i Škoda Group podpisały umowę ramową na dostawę do 16 nowych trolejbusów bateryjnych
Dopravní podnik Ostrava (DPO) i Škoda Group podpisały umowę ramową na dostawę do 16 nowych trolejbusów bateryjnych

Bez sieci, bez emisji, z komfortem

Nowe trolejbusy Škoda-Solaris 26Tr to w pełni niskopodłogowe, dwunastometrowe pojazdy dwusystemowe, przystosowane do pracy zarówno pod trakcją, jak i w trybie bateryjnym (co najmniej 15 km zasięgu). Dzięki temu mogą kursować po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej, zwiększając elastyczność linii i ograniczając wpływ remontów czy objazdów na pasażerów. Pojazdy będą wyposażone w:

  • klimatyzację w całej przestrzeni pasażerskiej,
  • nowoczesny system informacji i sprzedaży biletów,
  • kompletny monitoring pokładowy, w tym kamerę kolizyjną.
  • Podstawowe parametry techniczne to: Długość: 12 metrów
  • Podłoga: całkowicie niskopodłogowa, dwa miejsca na wózki dziecięce/inwalidzkie
  • Napęd: elektryczny z bateriami trakcyjnymi (min. 15 km bez trakcji)
  • Komfort: klimatyzacja, kamery, nowoczesne systemy pokładowe

Jak podkreśla Daniel Morys, prezes zarządu i dyrektor generalny DPO:

„Zaletą jest możliwość obsługi ulic bez trakcji, przy zachowaniu pełnej elektryczności – cicho i bezemisyjnie. Poza siecią pojazd przełącza się na baterie i działa jak elektrobus. Chcemy zapewnić maksymalny komfort i bezpieczeństwo pasażerom.”

Z kolei Karel Majer, przewodniczący rady nadzorczej Škoda Electric w Grupie Škoda, komentuje:

„Ostrawa od dawna należy do najbardziej innowacyjnych miast w zakresie transportu miejskiego. Cieszymy się z kontynuacji współpracy. Nowe 26Tr z bateriami przyniosą większą elastyczność i efektywność zarówno operatorowi, jak i pasażerom.”

Dopravní podnik Ostrava (DPO) i Škoda Group podpisały umowę ramową na dostawę do 16 nowych trolejbusów bateryjnych
Dopravní podnik Ostrava i Škoda Group podpisały umowę ramową na dostawę do 16 nowych trolejbusów bateryjnych / fot. DPO

Ostrawa: kluczowy bastion trolejbusów w Czechach

Ostrawa dysponuje obecnie flotą 75 trolejbusów, z czego 58 to pojazdy Škoda:

  • 23× Škoda-Solaris 26Tr
  • 17× Škoda-Solaris 27Tr
  • 18× Škoda 36Tr

Miasto obsługuje 12 linii trolejbusowych – dziewięć dziennych (101–109) i trzy nocne (111–113). Sieć łączy najważniejsze węzły przesiadkowe, w tym główny dworzec kolejowy, most Miloša Sýkory i terminal Hranečník. Nowe pojazdy mają nie tylko uzupełnić istniejący tabor, ale również ułatwić jego unifikację i serwis, co wpłynie na efektywność utrzymania i operacyjność floty.

Na koniec dodajmy, że Grupa Škoda w ostatnich miesiącach intensyfikuje działalność na rynku trolejbusów – przede wszystkim współpracując z SOR, dlatego ostrawski kontralt jest wyjątkowy. Zresztą zobaczcie sami:

  • Jihlava: umowa ramowa na 20 pojazdów Škoda-SOR 32Tr (14 z bateriami),
  • Chomutov i Jirkov: do 8 przegubowych Škoda-SOR 33Tr,
  • Hradec Králové: do 31 trolejbusów 32Tr i 33Tr z bateriami,
  • Zlín: umowa ramowa na nawet 60 pojazdów.

Sukcesy nie kończą się na Czechach – Škoda zdobyła zamówienia międzynarodowe:

  • 52 trolejbusy Škoda-SOR dla Esslingen (Niemcy),
  • 40 trolejbusów Škoda-SOR dla Tallinna (Estonia).

Dzięki temu Grupa Škoda umacnia swoją pozycję w naszej części Europy i to z ponad 165-letnią historią. To dziś kluczowy producent pojazdów dla transportu publicznego – od tramwajów, przez pociągi podmiejskie i metro, po elektrobusy i trolejbusy. W 2024 roku grupa osiągnęła 1,36 mld euro przychodu i 62 mln euro EBITDA. Zatrudnia 10 tys. pracowników w Czechach, Finlandii i Turcji oraz w oddziałach w 9 krajach Europy. Właścicielem Škoda Group jest PPF Group, operująca w 25 krajach i zatrudniająca 45 tys. osób na całym świecie. Jej aktywa na koniec 2024 r. wynosiły 41,7 mld euro.

Dopravní podnik Ostrava i Škoda Group podpisały umowę ramową na dostawę do 16 nowych trolejbusów bateryjnych / fot. DPO
Dopravní podnik Ostrava i Škoda Group podpisały umowę ramową na dostawę do 16 nowych trolejbusów bateryjnych / fot. DPO

Komentarze