Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jak MPK Poznań ocenia autonomiczne autobusy na zajezdni? SmartDEPOT na plus

infobus
02.10.2025 09:05
0 Komentarzy

Poznań kolejny raz pokazuje, że myśli o transporcie miejskim przyszłościowo. MPK zakończyło pozytywną ocenę operacyjną systemu SmartDEPOT.

To rozwiązanie, które pozwala autobusom samodzielnie poruszać się po zajezdni. Pierwsze podejście do tego rozwiązania zrobiło MZA Warszawa. Firma nawet ogłosiła przetarg na tego typu pojazdy, ale potem wycofała sie z tego projektu. Inicjatywę przejęło MPK Poznań. A to nie koniec. Gliwicka firma ma wielkie nadzieje związane z właśnie rozpoczynającą sie Komisją Autobusową IGKM w MZK Jelenia Góra. A potem Busworld.

Rozkład jazdy:

  1. Jak nazywa się technologia umożliwiająca autobusom samodzielne manewry na terenie zajezdni w MPK Poznań?
  2. Kiedy i gdzie odbędzie się pierwszy oficjalny pokaz systemu SmartDEPOT?
  3. Jakie korzyści dla operatorów transportu publicznego daje wdrożenie systemu od Autonomous Systems?
MPK Poznań gotowe na smartbusy. SmartDEPOT oceniony pozytywnie
MPK Poznań gotowe na smartbusy. SmartDEPOT oceniony pozytywnie

Z Poznania do Jeleniej Góry

Technologia opracowana przez firmę Autonomous Systems z Gliwic zostanie oficjalnie zaprezentowana już 2 października podczas posiedzenia Komisji Taboru Autobusowego IGKM w Jeleniej Górze, a kilka dni później trafi na europejskie salony – Busworld Europe 2025.

– Zajezdnia to serce naszej codziennej działalności – komentuje Krzysztof Dostatni, prezes MPK Poznań. – Interesują nas tylko takie rozwiązania, które realnie usprawniają naszą pracę. SmartDEPOT™ spełnia te oczekiwania i świetnie wpisuje się w naszą strategię – od zeroemisyjności po automatyzację.

Technologia umożliwia autobusom samodzielne wykonywanie manewrów na terenie zajezdni – w tym parkowanie, podjazdy do ładowarek, myjni i warsztatu, bez konieczności angażowania kierowców. Dzięki integracji z SmartDEPOT Mission Control, cały proces można nadzorować z jednego miejsca, w czasie rzeczywistym.

– Autonomia nie zaczyna się na ulicach, tylko w zajezdniach – mówi Jan Gramatyka, menadżer rozwoju biznesu w Autonomous Systems. – SmartDEPOT to technologia, która działa tu i teraz i pozwala operatorom lepiej wykorzystać czas, zasoby i przestrzeń.

MPK Poznań gotowe na smartbusy. SmartDEPOT oceniony pozytywnie
MPK Poznań gotowe na smartbusy. SmartDEPOT oceniony pozytywnie

Dlaczego zajezdnia?

Branża transportowa od lat zmaga się z brakiem kierowców i rosnącymi kosztami operacyjnymi. W tej sytuacji to właśnie zajezdnia – zamknięte, kontrolowane środowisko – staje się naturalnym pierwszym krokiem w kierunku autonomizacji. Smartbusy nie muszą jeszcze poruszać się po ulicach miast, by już dziś usprawniać codzienne operacje.

System nie wymaga ingerencji w infrastrukturę i jest skalowalny – można go wdrożyć od jednego pojazdu po całą flotę. Kluczowe korzyści to:

  • odciążenie kierowców z manewrowania w zajezdni,
  • zmniejszenie liczby kolizji i błędów ludzkich,
  • lepsze wykorzystanie dostępnej przestrzeni,
  • pełna integracja z systemem zarządzania ruchem w zajezdni.

Podsumowując: Pierwszy pokaz działania SmartDEPOT odbędzie się 2 października w Jeleniej Górze, a kolejna okazja do poznania systemu pojawi się na Busworld Europe 2025 – największych targach autobusowych w Europie. To tam, na oczach międzynarodowej publiczności, smartbusy z Polski pokażą swój potencjał.

Komentarze