Jak jest zimno to … testujemy elektrobusy: Wieliczka, Radom i Gryf
W styczniu w trzech polskich miastach – oprócz długodystansowego sprawdzianu MAN i Yutong w Warszawie – trwa zimowy test trzech autobusów elektrycznych.
Dwa z nich – Urbino 12 electric i Urbino 9 LE electric – należą do firmy Solaris Bus & Coach, a trzeci – Lion`s City 18 E – do MAN Truck & Bus Polska. Pojazdy trafiły odpowiednio do PA Gryf na linię 193 z Szemud do Gdyni; do Wieliczki na trasę W1 i do MPK Radom. To rzadko spotykana dynamika autobusowych sprawdzianów w naszym kraju i to jeszcze w bardzo trudnych warunkach eksploatacyjnych. Z drugiej strony to najlepszy moment na zebranie wszechstronnego doświadczenia o elektrykach.
Doświadczony gryf
W styczniu spółka Przewozy Autobusowe Gryf na Pomorzu testuje autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric na linii 193 z Szemud do Gdyni. Tym samym kaszubski przewoźnik chce pobić rekord w liczbie przetestowanych elektryków. Przypomnijmy, że rok temu firma sprawdzała i to w tym samym czasie dwa elektrobusy – jeden MAXI marki Ikarus, drugi MEGA marki MAN.
-„Cały czas interesujemy się tematem elektromobilności i trzymamy rękę na pulsie – stąd m.in. zimowe testy dostępnych na rynku autobusów elektrycznych i to właśnie w najtrudniejszych warunkach eksploatacyjnych (pogodowych i atmosferycznych). Założyliśmy, że jak elektrobus przejdzie test w zimie, to będzie to najlepsza rekomendacja – powiedział Bartosz Milczarczyk, dyrektorem ds. organizacji przewozów w spółce PA Gryf.
Wielicki potencjał
Z kolei Wieliczce spółka Solaris Bus & Coach udostępniła demonstracyjny autobus elektryczny Solaris Urbino 9 LE electric – klasy MIDI, produkowany od 2022 r. w Bolechowie. Można go spotkać m.in. na linii W1. Jego podstawowe dane techniczne to:
- Liczba miejsc ogółem: 61
- Liczba miejsc siedzących: 28
- Liczba miejsc stojących: 33
- Masa własna pojazdu: 11840 kg
- Dopuszczalna masa całkowita: 16000 kg
Przypomnijmy, że Miasto i Gmina Wieliczka planuje zakup sześciu autobusów elektrycznych z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Inwestycja ta jest dofinansowana kwotą blisko 12 mln zł ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pozwoli ona też na szybszy rozwój transportu publicznego w Gminie Wieliczka. Aktualnie funkcjonuje tutaj 12 linii autobusowych które docierają do każdej miejscowości w naszej gminie. Zakup kolejnych pojazdów pozwoli na dogęszczenie kursów już funkcjonujących linii i skonstruowanie rozkładów jazdy tak aby autobusy jeździły dużo częściej, czyli np. nie co godzinie ale w godzinach szczytu co 30 minut.
Lew w Radomiu
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu testuje z kolei przegubowy autobus elektryczny MAN Lion’s City 18 E. Najczęściej można go spotkać na liniach 4, 7, 9 i 17. Pojazd dostał w Radomiu tymczasowy numer taborowy 351 i pod takim kodem widać go w aplikacji myBus
-„Autobus ma 18 metrów długości. Jest w nim 41 miejsc siedzących i 80 stojących. Zamontowany na dachu system bateryjny w postaci ośmiu akumulatorów o łącznej mocy 640 kWh zasila dwa silniki centralne: na drugiej oraz trzeciej osi autobusu. Dwa silniki zwiększają możliwość odzyskiwania energii w trakcie hamowania, z wykorzystaniem systemu rekuperacji – objaśnia Dawid Puton, rzecznik MZDiK.
Zanim autobus trafił do Radomia, przetestowały go już przedsiębiorstwa komunikacyjne z Polic, Warszawy, Krakowa, znów Warszawy, Szczecinka, Żukowa, Częstochowy, Wrocławia, kolejny raz Warszawy, Stargardu, znów Wrocławia, Gdańska, Kraśnika, Chojnic, Poznania, Gorzowa Wielkopolskiego, Zamościa, Bydgoszczy, Stalowej Woli, Łodzi oraz Grudziądza.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze