Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Iveco dostarczyło pierwszy seryjny autobus wodorowy w Europie: GX 337 H2 Linium

infobus
26.12.2025 19:06
0 Komentarzy

Iveco rozpoczęło europejską eksploatację swojego pierwszego seryjnego autobusu miejskiego z napędem wodorowym.

To model Heuliez GX 337 H2 Linium dla sieci IziLo Mobilités w aglomeracji Lorient we Francji. 22 grudnia 2025 roku pojazd wyjechał na regularną linię autobusową, stając się symbolem przejścia transportu publicznego na zeroemisyjną mobilność opartą o wodór.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie rozpoczął eksploatację pierwszy europejski autobus wodorowy IVECO BUS?
  2. Jakie parametry techniczne oferuje model GX 337 H2 LINIUM?
  3. Ile autobusów wodorowych docelowo trafi do floty IziLo Mobilités?

Wodorowa premiera w regularnym ruchu liniowym

Uroczyste przekazanie autobusu Iveco GX 337 H2 Linium odbyło się w Lorient z udziałem władz samorządowych oraz przedstawicieli operatora transportu publicznego. Od 22 grudnia 2025 roku pojazd obsługuje linię T5 sieci IziLo Mobilités, łącząc Lorient z Lanester, Hennebont oraz Inzinzac-Lochrist. To pierwszy przypadek w Europie, gdy seryjny autobus wodorowy tej klasy został skierowany bezpośrednio do regularnej pracy przewozowej z pasażerami.

W 2026 roku IVECO BUS planuje dostarczyć do Lorient kolejnych 10 autobusów wodorowych, a cały projekt obejmuje łącznie 19 pojazdów, które znacząco wzmocnią zeroemisyjną flotę aglomeracji.

Jak podkreślił Fabrice Loher, prezydent Lorient Agglomération i burmistrz Lorient, „wprowadzenie pierwszego autobusu wodorowego potwierdza ambicję regionu, by być liderem transformacji energetycznej i tworzyć lokalny ekosystem innowacji oraz zrównoważonej mobilności”.

Technologia GX 337 H2 LINIUM – autonomia i efektywność

Model Heuliez GX 337 H2 Linium został zaprojektowany jako pełnowymiarowy autobus klasy I kategorii MAXI, zdolny do obsługi intensywnych linii transportu publicznego. Układ napędowy oparty jest na ogniwie paliwowym o mocy 100 kW, zasilanym z czterech zbiorników wodoru, współpracującym z trakcyjnym akumulatorem 69 kWh, opracowanym przez FPT Industrial.

Według danych producenta, autobus osiąga zasięg do 450 km na jednym tankowaniu, a zużycie wodoru jest o 15–20% niższe od średnich rynkowych. Pojazd może przewozić do 110 pasażerów, oferując pełną niską podłogę i przestrzeń dostosowaną do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Komfort podróży zapewnia m.in. pompa ciepła, stabilizująca warunki termiczne w kabinie pasażerskiej, a także nowoczesne wyposażenie cyfrowe. Autobus korzysta z usług IVECO ON, umożliwiających operatorowi monitorowanie stanu technicznego pojazdu, zużycia energii i efektywności całej floty.

Giorgio Zino, szef operacji handlowych Iveco Bus w Europie, podkreślił, że „pierwsza europejska dostawa GX 337 H2 LINIUM to dowód realnego zaangażowania firmy we współpracę z lokalnymi społecznościami na rzecz dekarbonizacji transportu publicznego. Technologia wodorowa łączy wysoką autonomię, komfort pasażerów i efektywność energetyczną”.

Wodór jako filar transformacji transportu publicznego

Sieć IziLo Mobilités obsługuje aglomerację Lorient, obejmującą 25 gmin i ponad 200 tys. mieszkańców, realizując przewozy autobusowe oraz wodne na ponad 140 liniach. Wprowadzenie autobusów wodorowych stanowi kluczowy element strategii dekarbonizacji transportu publicznego w regionie Bretanii.

Projekt zakłada równoległy rozwój infrastruktury, w tym uruchomienie jednej z pierwszych we Francji stacji tankowania wodoru odnawialnego, dostosowanej do obsługi floty 19 autobusów.

Naszym zdaniem

Debiut GX 337 H2 Linium w Lorient to jeden z najważniejszych kroków w europejskim transporcie publicznym ostatnich lat. W przeciwieństwie do pilotażowych wdrożeń, mamy do czynienia z seryjnym pojazdem, który natychmiast trafia do regularnej eksploatacji liniowej. Iveco konsekwentnie buduje portfolio napędów alternatywnych – od autobusów elektrycznych po wodorowe – a Lorient dołącza do grona miast realnie testujących wodór jako pełnoprawne rozwiązanie dla komunikacji miejskiej o dużej skali. Jeśli zapowiedziane dostawy przebiegną zgodnie z planem, projekt ten może stać się punktem odniesienia dla kolejnych europejskich zamówień na autobusy wodorowe.

Komentarze