Islandzkie autobusy po kryzysie. Odrodzenie komunikacji miejskiej w Reykjaviku
Po latach ograniczeń i redukcji kursów, Strætó, operator transportu publicznego w Reykjavíku, wchodzi w nowy etap rozwoju.
Dzięki porozumieniu rządu Islandii i sześciu gmin regionu stołecznego, transport miejski zyskuje stabilne źródła finansowania i ambitny plan rozbudowy do 2031 roku.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów rocznie planuje wprowadzać Strætó do swojej floty w latach 2024–2031?
- Co przewiduje Transportation Charter w zakresie udziału państwa w finansowaniu transportu publicznego?
- Jakie główne inwestycje infrastrukturalne w Reykjavíku towarzyszą projektowi Borgarlína?
Więcej kursów i nowy rozkład
Jak poinformowała islandzka telewizja RÚV, już od tego weekendu zmienia się częstotliwość przejazdów:
- linie 3, 5, 6, 12 – częstotliwość w szczycie wzrośnie z 15 do 10 minut,
- linie 19, 21, 24 – z 30 minut do 15 minut,
- poza szczytem linie 3, 5, 12 i 15 będą kursowały co 15 minut,
- wieczorne kursy zostaną wydłużone na 13 liniach, m.in. 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 21.
Dyrektor generalny Jóhannes Svavar Rúnarsson podkreśla, że to dopiero „pierwszy etap przebudowy sieci tras, której ukończenie planowane jest na rok 2031 wraz z uruchomieniem Borgarlíny – miejskiej linii BRT”.
Nowe autobusy i infrastruktura
Flota Strætó będzie się systematycznie powiększać – 25 nowych autobusów rocznie, co pozwoli osiągnąć 175 sztuk do 2031 roku. Autobusy mają być zeroemisyjne, zasilane energią z odnawialnych źródeł, a część floty będzie obsługiwana w ramach projektu Borgarlína – szybkiej linii autobusowej z dedykowanymi pasami ruchu i przystankami na wzór systemów metra.
Inwestycje obejmą także infrastrukturę drogową: modernizację Mostu Fossvogur i dodanie pasa priorytetowego dla autobusów na Kringlumýrarbraut – jednej z najważniejszych arterii komunikacyjnych stolicy.
Przełomem jest podpisanie Transportation Charter – umowy między państwem a samorządami. Zakłada ona, że:
- państwo pokrywa 1/3 kosztów operacyjnych transportu publicznego,
- od 2024 r. roczne wsparcie finansowe wynosi 2,8 mld ISK,
- w latach 2025–2029 dofinansowanie wzrośnie o dodatkowe 4 mld ISK rocznie.
– „Dzięki tej umowie mamy stabilne finansowanie i możemy planować nie tylko przetrwanie, ale rozwój. Celem jest zbudowanie nowoczesnej, zeroemisyjnej i konkurencyjnej sieci transportowej dla mieszkańców regionu stołecznego” – powiedział Rúnarsson.
Symboliczny powrót na ścieżkę wzrostu
Jeszcze kilka lat temu Strætó był zmuszony ograniczać liczbę kursów i redukować inwestycje. Teraz – dzięki wspólnemu finansowaniu i nowej strategii – autobusy w Reykjavíku zyskują nie tylko na liczbie kursów, ale również na jakości.
W perspektywie 2031 roku komunikacja miejska w stolicy Islandii ma stać się jednym z filarów realizacji idei miasta neutralnego klimatycznie oraz miasta 15-minutowego, zapewniającego mieszkańcom szybki i ekologiczny dostęp do usług.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze