Irizar vs. Solaris w przetargu MPK Kraków na 32 autobusy elektryczne. Kto wygra? Mamy faworyta

27 stycznia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie otworzyło dwie oferty w przetargu na dostawę 32 autobusów elektrycznych w podziale na dwie części.
Zadanie 1 dotyczy dostawy 22 autobusów kategorii MAXI klasy I, zaś zadanie 2 – dostawy 10 sztuk autobusów kategorii MEGA, klasy I. Zakupy są możliwe dzięki dofinansowaniu z programu: „Zielony Transport Publiczny” – III edycja. Mamy dwie oferty! Wcześniej o tym zamówieniu pisaliśmy już w InfoBusie.
Rozkład jazdy:
- Jakie kategorie autobusów elektrycznych są uwzględnione w przetargu MPK Kraków?
- Którzy producenci złożyli oferty na dostawę autobusów elektrycznych w przetargu MPK Kraków?
- Jakie kryteria będą decydujące przy ocenie ofert w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych w Krakowie?
Co chciało MPK Kraków?
Przypomnijmy przetargowe zasady MPK Kraków. Dostawcy autobusów solowych dostaną najwięcej punktów za następujące rozwiązania:
- okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 60 miesięcy – 6 pkt,
- liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 80 – 5 pkt,
- liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – powyżej 10 – 3 pkt,
- silnik elektryczny centralny – 6 pkt,
- okres gwarancji silnika trakcyjnego – 10 lat lub większy – 6 pkt,
- wysokość autobusu – do 3.300 mm (włącznie) – 5 pkt,
- zużycie energii elektrycznej do 0,90 kWh/km – 4 pkt.
W przypadku autobusów przegubowych maksymalna punktacja w kryteriach technicznych wygląda następująco:
- okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 60 miesięcy – 6 pkt,
- liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 120 – 5 pkt, liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – powyżej 12 – 3 pkt,
- silnik elektryczny centralny – 6 pkt,
- okres gwarancji silnika trakcyjnego – 10 lat lub większy – 6 pkt,
- wysokość autobusu – do 3.300 mm (włącznie) – 5 pkt,
- zużycie energii elektrycznej do 1,20 kWh/km – 4 pkt.
Dwie oferty
Kryteria oceny technicznej w przetargach MPK Kraków niewiele się zmieniają. Kluczowe kryterium w tym przetargu to wysokość autobusów elektrycznych. Jeśli mowa o pojazdach ładowanych m.in. przez pantograf, o wysokości do 3,3 m to na pełną liczbę punktów może liczyć tylko dwóch producentów. Jest to Irizar i Solaris. I właśnie takiego pojedynku spodziewaliśmy się podczas otwarcia ofert. I to się potwierdziło.
27 stycznia MPK Kraków otrzymało dwie oferty. Od:
w zadaniu numer 1 (22 standardowe autobusy z ładowarkami)
- Solaris Bus & Coach – spółka zaproponowała cenę 65 458 140,00 PLN brutto (53 224 500,00 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 2 321 800,00 PLN, ładowarka 97 200,00 PLN.
- Irizar e-mobility – spółka zaoferowała cenę 66 413 303,88 PLN brutto (54 012 439,75 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 2 349 196,00 PLN, ładowarka 105 102,00 PLN.
W zadaniu 2 (10 przegubowych autobusów z ładowarkami):
- Solaris zaproponował cenę 40 516 200,00 PLN brutto (32 936 748,78 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 3 196 800,00 PLN, ładowarka 97 200,00 PLN,
- Irizar cenę 43 744 667,10 PLN brutto (35 558 266,83 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 3 451 375,00 PLN, ładowarka 105 102,00 PLN.
Budżet MPK na Zadanie 1 wynosi 74 279 700 PLN brutto, a na Zadanie 2 45 571 500 PLN brutto. Czyli obie oferty mieszczą się w budżecie, ale Solaris oferuje większy zapas. I jest naszym faworytem do zwycięstwa w obu częściach zamawiania MPK.
Poczekajmy, jednak na werdykt komisji, która oceni producentów z uwzględnieniem dwóch kryteriów:
- ceny (65%),
- kryteriów technicznych (35%).
Krakowski elektryki
Autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,8 – 13,5 m, a przegubowce – od 17,5 do 18,75 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością od 2,5 m do 2,55 m i wysokością maksimum 3,4 m. Mają to być autobusy niskopodłogowe, bez stopni poprzecznych w podłodze i w drzwiach. Wysokość podłogi przy wejściach nie może przekraczać 340 mm. PRZESIĄDŹ SIĘ NA: Muszyna z liberalnym podejściem do zakupu autobusów spalinowych. Analiza SWZ Kto dostarczy kolejne cztery MAXI elektrobusy do Szczecina? Analiza SWZ Autobusy mają być napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi w piastach kół o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd, w którym znajduje się minimum 2/3 maksymalnej dopuszczalnej liczby pasażerów, zmiany prędkości od 0 do 50 km w czasie max 25 sekund, zmiany prędkości od 0 do 40 km/h w czasie max 18 sekund, zmiany prędkości od 0 do 20 km/h w czasie max 6 sekund. Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii lub ogrzewania.
Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Ładowanie baterii ma odbywać się dwojako – poprzez złącze plug-in oraz pantograf.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti”. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się poręcze wykonane ze stali nierdzewnej, wyposażone w punkty świetlne w technologii LED koloru bursztynowego.
Z kolei miejsce pracy kierowcy ma być oddzielone od przestrzeni pasażerskiej. Kabina ma obejmować stanowisko prowadzącego oraz połowę przedniego podestu pierwszych drzwi. W pierwszych drzwiach zamontowana ma być ścianka w górnej części szklana, uniemożliwiająca przejście z przestrzeni pasażerskiej do strefy kierowcy. Drzwi kierowcy mają być drzwiami wejściowymi z kabiny kierowcy do przestrzeni pasażerskiej. Kabina prowadzącego pojazd będzie wyposażona w wieszak oraz dwa schowki na rzeczy osobiste, a także w lodówkę. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska będą klimatyzowane.
System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne LED w kolorze pomarańczowym oraz tablice wewnętrzne (wyświetlacz boczny LCD oraz tablice podsufitowe). Przetarg znajduje się na stronie: https://mpk-krakow.logintrade.net/zapytania_email,183495,4a35ae3aef768f59a580680006e04bb0.htm
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze