Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Irizar vs. Solaris w przetargu MPK Kraków na 32 autobusy elektryczne. Kto wygra? Mamy faworyta

infobus
27.01.2025 15:00
0 Komentarzy

27 stycznia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie otworzyło dwie oferty w przetargu na dostawę 32 autobusów elektrycznych w podziale na dwie części.

Zadanie 1 dotyczy dostawy 22 autobusów kategorii MAXI klasy I, zaś zadanie 2 – dostawy 10 sztuk autobusów kategorii MEGA, klasy I. Zakupy są możliwe dzięki dofinansowaniu z programu: „Zielony Transport Publiczny” – III edycja. Mamy dwie oferty! Wcześniej o tym zamówieniu pisaliśmy już w InfoBusie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kategorie autobusów elektrycznych są uwzględnione w przetargu MPK Kraków?
  2. Którzy producenci złożyli oferty na dostawę autobusów elektrycznych w przetargu MPK Kraków?
  3. Jakie kryteria będą decydujące przy ocenie ofert w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych w Krakowie?
MPK Kraków ma dwie oferty na 32 autobusy elektryczne / fot. MPK Kraków
MPK Kraków ma dwie oferty na 32 autobusy elektryczne / fot. MPK Kraków

Co chciało MPK Kraków?

Przypomnijmy przetargowe zasady MPK Kraków. Dostawcy autobusów solowych dostaną najwięcej punktów za następujące rozwiązania:

  • okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 60 miesięcy – 6 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 80 – 5 pkt,
  • liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – powyżej 10 – 3 pkt,
  • silnik elektryczny centralny –  6 pkt,
  • okres gwarancji silnika trakcyjnego – 10 lat lub większy – 6 pkt,
  • wysokość autobusu –  do 3.300 mm (włącznie) – 5 pkt,
  • zużycie energii elektrycznej do 0,90 kWh/km – 4 pkt.

W przypadku autobusów przegubowych maksymalna punktacja w kryteriach technicznych wygląda następująco:

  • okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 60 miesięcy – 6 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 120 – 5 pkt, liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – powyżej 12 – 3 pkt,
  • silnik elektryczny centralny –  6 pkt,
  • okres gwarancji silnika trakcyjnego – 10 lat lub większy – 6 pkt,
  • wysokość autobusu –  do 3.300 mm (włącznie) – 5 pkt,
  • zużycie energii elektrycznej do 1,20 kWh/km – 4 pkt.
MPK Kraków ma dwie oferty na 32 autobusy elektryczne / fot. MPK Kraków
MPK Kraków ma dwie oferty na 32 autobusy elektryczne / fot. MPK Kraków

Dwie oferty

Kryteria oceny technicznej w przetargach MPK Kraków niewiele się zmieniają. Kluczowe kryterium w tym przetargu to wysokość autobusów elektrycznych. Jeśli mowa o pojazdach ładowanych m.in. przez pantograf, o wysokości do 3,3 m to na pełną liczbę punktów może liczyć tylko dwóch producentów. Jest to Irizar i Solaris. I właśnie takiego pojedynku spodziewaliśmy się podczas otwarcia ofert. I to się potwierdziło.

27 stycznia MPK Kraków otrzymało dwie oferty. Od:

w zadaniu numer 1 (22 standardowe autobusy z ładowarkami)

  • Solaris Bus & Coach – spółka zaproponowała cenę 65 458 140,00 PLN brutto (53 224 500,00 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 2 321 800,00 PLN, ładowarka 97 200,00 PLN.
  • Irizar e-mobility – spółka zaoferowała cenę 66 413 303,88 PLN brutto (54 012 439,75 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 2 349 196,00 PLN, ładowarka 105 102,00 PLN.
MPK Kraków ma dwie oferty na 32 autobusy elektryczne / fot. MPK Kraków
MPK Kraków ma dwie oferty na 32 autobusy elektryczne / fot. MPK Kraków

W zadaniu 2 (10 przegubowych autobusów z ładowarkami):

  • Solaris zaproponował cenę 40 516 200,00 PLN brutto (32 936 748,78 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 3 196 800,00 PLN, ładowarka 97 200,00 PLN,
  • Irizar cenę 43 744 667,10 PLN brutto (35 558 266,83 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 3 451 375,00 PLN, ładowarka 105 102,00 PLN.

Budżet MPK na Zadanie 1 wynosi 74 279 700 PLN brutto, a na Zadanie 2 45 571 500 PLN brutto. Czyli obie oferty mieszczą się w budżecie, ale Solaris oferuje większy zapas. I jest naszym faworytem do zwycięstwa w obu częściach zamawiania MPK.

Poczekajmy, jednak na werdykt komisji, która oceni producentów z uwzględnieniem dwóch kryteriów:

  • ceny (65%),
  • kryteriów technicznych (35%).
MPK Kraków ma dwie oferty na 32 autobusy elektryczne / fot. MPK Kraków
MPK Kraków ma dwie oferty na 32 autobusy elektryczne / fot. MPK Kraków

Krakowski elektryki

Autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,8 – 13,5 m, a przegubowce – od 17,5 do 18,75 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością od 2,5 m do 2,55 m i wysokością maksimum 3,4 m. Mają to być autobusy niskopodłogowe, bez stopni poprzecznych w podłodze i w drzwiach. Wysokość podłogi przy wejściach nie może przekraczać 340 mm. PRZESIĄDŹ SIĘ NA: Muszyna z liberalnym podejściem do zakupu autobusów spalinowych. Analiza SWZ Kto dostarczy kolejne cztery MAXI elektrobusy do Szczecina? Analiza SWZ Autobusy mają być napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi w piastach kół o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd, w którym znajduje się minimum 2/3 maksymalnej dopuszczalnej liczby pasażerów, zmiany prędkości od 0 do 50 km w czasie max 25 sekund, zmiany prędkości od 0 do 40 km/h w czasie max 18 sekund, zmiany prędkości od 0 do 20 km/h w czasie max 6 sekund. Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii lub ogrzewania.

Energia elektryczna może być magazynowana w  akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Ładowanie baterii ma odbywać się dwojako – poprzez złącze plug-in oraz pantograf.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti”. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się poręcze wykonane ze stali nierdzewnej, wyposażone w punkty świetlne w technologii LED koloru bursztynowego.

Z kolei miejsce pracy kierowcy ma być oddzielone od przestrzeni pasażerskiej. Kabina ma obejmować stanowisko prowadzącego oraz połowę przedniego podestu pierwszych drzwi. W pierwszych drzwiach zamontowana ma być ścianka w górnej części szklana, uniemożliwiająca przejście z przestrzeni pasażerskiej do strefy kierowcy. Drzwi kierowcy mają być drzwiami wejściowymi z kabiny kierowcy do przestrzeni pasażerskiej. Kabina prowadzącego pojazd będzie wyposażona w wieszak oraz dwa schowki na rzeczy osobiste, a także w lodówkę. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska będą klimatyzowane.

System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne LED w kolorze pomarańczowym oraz tablice wewnętrzne (wyświetlacz boczny LCD oraz tablice podsufitowe). Przetarg znajduje się na stronie: https://mpk-krakow.logintrade.net/zapytania_email,183495,4a35ae3aef768f59a580680006e04bb0.htm

Komentarze