Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Irizar lepszy o 4 pkt od MAN w przetargu MPK Nowy Sącz. Polski debiut autobusu ie bus 10

infobus
12.01.2025 17:03
0 Komentarzy

10 stycznia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Nowym Sączu przekazało informację o wyborze najkorzystniejszej w przetargu na zakup pięciu autobusów elektrycznych

Postępowanie obejmuje także infrastrukturę do ładowania. W grudniu przewoźnik pozyskał dwie ciekawe oferty i parę, która jeszcze bezpośrednio ze sobą nie rywalizowała na polskim rynku, czyli Irizar vs. MAN. Do tego firma Wanicki (przedstawiciel Irizara) po raz pierwszy wzięła udział w przetargu na krótsze pojazdy, co jest bardzo ciekawym sygnałem dla rynku. Jak się okazuje ten MIDI debiut był skuteczny.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kryteria były decydujące przy wyborze zwycięskiej oferty w przetargu na autobusy elektryczne dla MPK Nowy Sącz?
  2. Dlaczego oferta PT WANICKI wygrała, pomimo wyższej ceny jednostkowej w porównaniu do MAN?
  3. Jak długo potrwa realizacja zamówienia i jakie są etapy dostaw autobusów oraz infrastruktury ładowania?
Irizar lepszy o 4 pkt od MAN w przetargu MPK Nowy Sącz. Polski debiut autobusu ie bus 10
Irizar lepszy o 4 pkt od MAN w przetargu MPK Nowy Sącz. Polski debiut autobusu ie bus 10

Co chciał Nowy Sącz?

Zanim przejdziemy do zwycięskiej oferty, przypomnijmy co było przedmiotem zamówienia od MPK Nowy Sącz. To zakup pięciu autobusów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania. Zamówienie podzielono na dwa zadania:

  • zakup 5 sztuk niskopodłogowych autobusów elektrycznych o długości od 8 do 10,6 metra, z co najmniej 15 miejscami siedzącymi i 55 miejscami ogółem.
  • instalacja 2 dwustanowiskowych ładowarek plug-in na terenie zajezdni oraz zakup jednej mobilnej ładowarki. Łączna infrastruktura obejmuje 5 punktów ładowania.

Zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 15 miesięcy od podpisania umowy, z podziałem na etapy:

  • 3 autobusy i infrastruktura ładowania – do 13 miesięcy.
  • Pozostałe 2 autobusy – do 60 dni od odbioru pierwszego etapu.

Warto zaznaczyć, że MPK Nowy Sącz na realizację tego projektu dysponuje kwotą 15 milionów złotych, w większości pochodzącą z programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Irizar lepszy o 4 pkt od MAN w przetargu MPK Nowy Sącz. Polski debiut autobusu ie bus 10
Irizar lepszy o 4 pkt od MAN w przetargu MPK Nowy Sącz. Polski debiut autobusu ie bus 10

Dwie oferty

12 grudnia do MPK Nowy Sącz wpłynęły dwie oferty:

  • PT WANICKI na sumę 16.709.992,80 PLN brutto / 13.585.359 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu Irizar ie bus 10 na poziomie 2.717.071 PLN netto.
  • MAN TRUCK & BUS POLSKA na sumę 15.859.620,00 PLN brutto / 12.894.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu MAN Lion’s City 10 E na poziomie 2.578.800 PLN netto.

Z kolei kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia to 15.031.830,00 zł brutto, czyli obie propozycje ją przekraczają, ale oferta MAN – minimalnie. Natomiast przy wyborze najkorzystniejszej oferty zastosowano trzy kryteria:

  • Cena: 60%.
  • Parametry techniczne: 30%.
  • Okres rękojmi i gwarancji: 10%.
Irizar lepszy o 4 pkt od MAN w przetargu MPK Nowy Sącz. Polski debiut autobusu ie bus 10
Irizar lepszy o 4 pkt od MAN w przetargu MPK Nowy Sącz. Polski debiut autobusu ie bus 10

Strategiczna gwarancja

W przetargu na dostawę autobusów elektrycznych dla MPK Nowy Sącz, zwycięzcą została oferta PT WANICKI Sp. z o.o., która zdobyła 90,95 punktów, pokonując ofertę MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. z wynikiem 86,92 punktów. Prześledźmy, jak doszło do wygranej przedstawiciela hiszpańskiej marki. Po kryterium cenowym:

  • PT WANICKI miał: 56,95 punktów
  • a MAN: 60,00 punktów

Za parametry techniczne (30%) punkty przyznano za wydajność systemu napędowego, efektywność magazynów energii i możliwości dodatkowego wyposażenia

  • PT WANICKI: Uzyskał tutaj 24 punkty
  • a MAN: 26,92 punktów

Czyli po raz drugi MAN uzyskał wyższą punktację w tym kryterium, co oznacza, że jego oferta została lepiej oceniona pod względem technologicznym.

I jak się potem okazało strategiczny parametr: okres rękojmi i gwarancji (10%), gdzie

  • PT WANICKI zdobył 10 punktów
  • a MAN … 0 punktów
Irizar lepszy o 4 pkt od MAN w przetargu MPK Nowy Sącz. Polski debiut autobusu ie bus 10
Irizar lepszy o 4 pkt od MAN w przetargu MPK Nowy Sącz. Polski debiut autobusu ie bus 10

Tym samym WANICKI zdobył pełną punktację w kryterium gwarancji, oferując dłuższy okres rękojmi i gwarancji na cały pojazd (60 miesięcy) oraz na magazyn energii (120 miesięcy). W tej kategorii MAN nie uzyskał żadnych punktów, co zadecydowało o jego porażce w Nowym Sączu. Podsumowując PT WANICKI wygrał przetarg dzięki lepszej ofercie w zakresie:

  • Okresu rękojmi i gwarancji, zdobywając pełne 10 punktów.
  • Dobrej, choć nie najwyższej punktacji w kategorii parametrów technicznych (24 punkty).

Więcej o przetargu na platformie zakupowej: https://www.platformazakupowa.pl/transakcja/1022631

Komentarze