Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Inspektorzy o gimbusach: minimalnie lepiej

infobus
08.10.2015 08:03
0 Komentarzy

Od początku roku szkolnego 2015/16 Inspekcja TransportuDrogowego prowadzi wzmożone kontrole gimbusów i autobusów szkolnych. Celemprowadzonych działań jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa dzieciom wdrodze do szkoły.

W miesiącu wrześniu inspektorzy skontrolowali około 1300tego typu pojazdów. Kontrole prowadzone są wyrywkowo, jak również na prośbęrodziców, dyrektorów szkół lub władz samorządowych. Kontrolowane są głównieautobusy dowożące dzieci do szkół w małych miejscowościach. Inspektorzysprawdzają przede wszystkim stan techniczny pojazdów, uprawnienia oraztrzeźwość kierowców.

140 dowodów

Blisko 140 kontroli zakończyło się zatrzymaniem dowodówrejestracyjnych pojazdów z uwagi na zły stan techniczny, z czego w 50przypadkach inspektorzy zakazali dalszej jazdy. Na kierowców zostało nałożonych85 mandatów karnych, m.in. za braki w dokumentacji, niespełnienie wymogówniezbędnych do przewozu osób czy nieprawidłowe oznakowanie pojazdu przewożącegodzieci. Na szczęście nie zatrzymano żadnego kierowcy będącego pod wpływemalkoholu. We wrześniu ubiegłego roku na 1180 skontrolowanych autobusówszkolnych i gimbusów inspektorzy zatrzymali 140 dowodów rejestracyjnychpojazdów, z czego w 23 pojazdy otrzymały bezwzględny zakaz dalszej jazdy. Nakierowców zostało nałożonych 110 mandatów karnych.

Minimalnie lepiej

Podczas tegorocznych wrześniowych kontroli autobusówszkolnych i gimbusów inspektorzy ITD procentowo zatrzymali nieco mniej dowodówrejestracyjnych w porównaniu do początku ubiegłego roku szkolnego. Spadek tenjest jednak minimalny. Niepokojący jest wzrost liczby pojazdów niedopuszczonychdo dalszej jazdy. Zauważalny jest natomiast spadek mandatów nałożonych nakierowców.

Łódzkie najlepsze

Najwięcej pojazdów inspektorzy skontrolowali na tereniewojewództw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, dolnośląskiego ilubelskiego. Najwięcej procentowo dowodów rejestracyjnych inspektorzyzatrzymali na terenie województwa dolnośląskiego (24%), świętokrzyskiego (21%),kujawsko-pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego (20%). W tym ostatnim województwieaż 26 pojazdów otrzymało zakaz dalszej jazdy.

Najmniej procentowo dowodów rejestracyjnych zatrzymano wwojewództwie wielkopolskim, lubuskim i śląskim. W województwie łódzkiminspektorzy nie zatrzymali żadnego dowodu rejestracyjnego.

Zużycie taboru

Dowody rejestracyjne były zatrzymywane m.in. za nieszczelnyukład hamulcowy, wycieki płynów eksploatacyjnych, zbyt zużyty bieżnik opon,niesprawne oświetlenie, korozję i uszkodzenia ramy nośnej pojazdu czy brakważnych badań technicznych. Gimbusy i autobusy szkolne są w gorszym stanietechnicznym niż autokary przewożące dzieci na wypoczynek zimowy oraz letni. Wprzypadku autokarów wycieczkowych inspektorzy zatrzymują dowody rejestracyjneśrednio podczas co dwudziestej kontroli, zaś w przypadku gimbusów i autobusówszkolnych średnio podczas co dziewiątej kontroli. Kontrole gimbusów i autobusówszkolnych będą prowadzone przez okres całego roku szkolnego. Zapewnieniebezpieczeństwa podczas przewozu dzieci autobusami to jeden z głównych celówInspekcji Transportu Drogowego. O taką kontrolę mogą poprosić sami rodzice,kontaktując się z właściwym wojewódzkim inspektoratem transportu drogowego.

Komentarze