Inowrocław po raz trzeci próbuje kupić MINI i MIDI elektrobusy od Karsana. Brak konkurencji
18 listopada 2025 roku Miasto Inowrocław otworzyło oferty w trzecim postępowaniu na dostawę trzech elektrobusów MINI/MIDI wraz z infrastrukturą ładowania.
Podobnie jak za pierwszym i za drugim razem jedyną propozycję złożyła Kinetik sp. z o.o.(diler Karsana), która twardo trzyma cenę e-Jest i e-ATAK w kolejnych postępowaniach. Przy braku konkurencji, miasto musiało się ugiąć i w trzecim podejściu zmniejszyło liczbę zamawianych e-busów dla MPK – z czterech do trzech. Mimo to najnowsza oferta od tureckiego producenta nie zmieściła się w tak skrojonym budżecie. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile elektrobusów i jakich klas planuje kupić Inowrocław w trzecim postępowaniu?
- Jaka firma złożyła jedyną ofertę i czy zmieściła się ona w budżecie miasta?
- Jakie trzy główne kryteria oceny ofert zastosowano w tym przetargu?
Elektryczna trójka zamiast czwórki
Inowrocławskie zamówienie dotyczy dostawy trzech całkowicie niskopodłogowych autobusów elektrycznych dla Inowrocławia oraz dwóch mobilnych ładowarek plug-in. To trzecie podejście miasta do zakupu tego typu taboru po tym, jak poprzednie dwa przetargi zakończyły się unieważnieniem. Wcześniej planowano zakup czterech pojazdów, ale z powodu zbyt wysokich ofert miasto zmniejszyło zakres do trzech sztuk. Inowrocław chce pozyskać dla MPK:
- jeden elektrobus klasy I kategorii MINI
- dwa autobusy klasy I kategorii MIDI
Wszystkie z udogodnieniami dla osób o ograniczonej mobilności i pełnym systemem informacji pasażerskiej. Przetarg obejmuje również szkolenia dla kierowców i mechaników, dostarczenie licencji oprogramowania oraz serwis gwarancyjny zgodny z wymogami zamawiającego.
Jedna oferta
W odpowiedzi na ogłoszenie wpłynęła jedna oferta. Kinetik Sp. z o.o. zaproponował 8.239.518,35 PLN brutto / 6.697.175,89 PLN netto, co daje cenę średnią, jednostkową netto za jeden autobus elektryczny na poziomie 2.232.392 PLN netto. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 8.393.000 PLN brutto, co oznacza, że propozycja mieści się w budżecie i jest niższa od niego o ponad 150.000 PLN. To już jest chyba poziom do przełknięcia dla miasta.
W unieważnionym we wrześniu przetargu Kinetik wycenił dostawę czterech elektrobusów z ładowarkami na ponad 10.439.651,95 PLN brutto / 8.487.521 PLN netto, czyli średnia to 2.121.880 PLN netto (czyli mniej niż obecnie). Wówczas ten poziom znacznie przekroczył dostępne środki. Tym razem cena za trzy pojazdy jest finansowo akceptowalna, a różnica między budżetem a ofertą pozostaje niewielka.
Natomiast widać, że Karsan konsekwentnie trzyma swoją wycenę i nie musi jej korygować, bo miasto nie ma możliwości kupienia podobnych konstrukcji gdzie indziej. Inowrocław też to rozumie, dlatego zmniejszył liczbę pojazdów tak, aby zmieścić się w poziomie cenowym Kinetika. I wszystko wskazuje na to, że właśnie w ten sposób cały przetarg się zakończy.
Kryteria oceny ofert
Miasto przy wyborze najkorzystniejszej oferty będzie kierować następującymi kryteriami: ceną (60%), parametrami technicznymi nadwozia (15%), parametrami technicznymi układu napędowego (25%). W przypadku parametrów technicznych nadwozia komplet punktów można uzyskać za:
- największą liczbę miejsc pasażerskich – 40 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 40 pkt,
- poszycie wraz z dachem ze stali odpornej na korozję– nierdzewnej 1.4003 wg PNEN-10088, lub aluminium – 20 pkt.
Z kolei w parametrach technicznych układu napędowego punktowane są:
- pojemność baterii – dla autobusu 8,8 m – powyżej 180 kWh, dla autobusu 10,8 m – powyżej 250 kWh – 50 pkt,
- maksymalna moc jednostki napędowej elektrycznej dla autobusu 8,8 m – powyżej 100 kW, dla autobusu 10,8 m – powyżej 150 kW – 20 pkt,
- silnik trakcyjny centralny – 30 pkt.
Specyfikacja techniczna
Zamawiane autobusy mają mieć długość od 7,5 do 8,8 m (MINI) i od 9,00 do 10,8 m (MIDI), szerokość do 2,55 m, wysokość max. 3,35 m. Będą wyposażone w drzwi w układzie 2-2-0 lub 1-2-0 (MINI) oraz 2-2-2 lub 1-2-2 (MIDI).
Dopuszczalne są rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania. Moc silnika/silników ma wynosić minimum 100 kW (MINI) i 150 kW (MIDI).
Magazyn energii musi zapewnić zdolność przejechania autobusu przez co najmniej 250 km bez ładowania. Wymagana pojemność magazynów energii elektrycznej to min. 180 kWh (MINI) i 250 kWh (MIDI). Ładowanie baterii odbywać się będzie poprzez system plug-in, a w autobusach MIDI dodatkowo przez pantograf.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach przeznaczonych do komunikacji miejskiej – np. typu Ster MX lub równoważnych. Mają mieć tapicerkę według wzoru zamawiającego. Dla kierowców przewidziano kabinę wydzieloną, zamkniętą, klimatyzowaną, wyposażoną w zamykane drzwi do przestrzeni pasażerskiej oraz okno do sprzedaży biletów. W środku znajdzie się fotel z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia z podłokietnikiem zawieszony pneumatycznie z możliwością obrotu celem ułatwienia wyjścia kierowcy. Ponadto, prowadzący pojazd będzie mógł korzystać m.in. z: kasetki na pieniądze oraz bilety, radia z MP3, wejścia USB.
Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED w kolorze białym, z wyjątkiem tylnej, która będzie w kolorze bursztynowym. W środku pojazdu znajdą się dwie tablice wewnętrzne wykonane na bazie matrycy LCD z podświetleniem LED o wielkości ekranu minimum 22″. Mają one pokazywać numer linii, kierunek, czas i aktualny przystanek oraz wyświetlać wizualizację trasy lub materiały multimedialne. Ponadto, pojazdy będą wyposażone w system głośnomówiący zapowiadający kolejne przystanki, monitoring, gniazda USB oraz bezprzewodowy Internet.
Więcej na https://inowroclaw.ezamawiajacy.pl/pn/inowroclaw/demand/notice/public/188524/details





Komentarze