Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Inowrocław po raz trzeci próbuje kupić MINI i MIDI elektrobusy od Karsana. Brak konkurencji

infobus
19.11.2025 17:06
0 Komentarzy

18 listopada 2025 roku Miasto Inowrocław otworzyło oferty w trzecim postępowaniu na dostawę trzech elektrobusów MINI/MIDI wraz z infrastrukturą ładowania.

Podobnie jak za pierwszym i za drugim razem jedyną propozycję złożyła Kinetik sp. z o.o.(diler Karsana), która twardo trzyma cenę e-Jest i e-ATAK w kolejnych postępowaniach. Przy braku konkurencji, miasto musiało się ugiąć i w trzecim podejściu zmniejszyło liczbę zamawianych e-busów dla MPK – z czterech do trzech. Mimo to najnowsza oferta od tureckiego producenta nie zmieściła się w tak skrojonym budżecie. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrobusów i jakich klas planuje kupić Inowrocław w trzecim postępowaniu?
  2. Jaka firma złożyła jedyną ofertę i czy zmieściła się ona w budżecie miasta?
  3. Jakie trzy główne kryteria oceny ofert zastosowano w tym przetargu?
Inowrocław znów próbuje kupić trzy elektrobusy. Kinetik składa jedyną ofertę
Inowrocław znów próbuje kupić trzy elektrobusy. Kinetik składa jedyną ofertę

Elektryczna trójka zamiast czwórki

Inowrocławskie zamówienie dotyczy dostawy trzech całkowicie niskopodłogowych autobusów elektrycznych dla Inowrocławia oraz dwóch mobilnych ładowarek plug-in. To trzecie podejście miasta do zakupu tego typu taboru po tym, jak poprzednie dwa przetargi zakończyły się unieważnieniem. Wcześniej planowano zakup czterech pojazdów, ale z powodu zbyt wysokich ofert miasto zmniejszyło zakres do trzech sztuk. Inowrocław chce pozyskać dla MPK:

  • jeden elektrobus klasy I kategorii MINI
  • dwa autobusy klasy I kategorii MIDI

Wszystkie z udogodnieniami dla osób o ograniczonej mobilności i pełnym systemem informacji pasażerskiej. Przetarg obejmuje również szkolenia dla kierowców i mechaników, dostarczenie licencji oprogramowania oraz serwis gwarancyjny zgodny z wymogami zamawiającego.

Inowrocław znów próbuje kupić trzy elektrobusy. Kinetik składa jedyną ofertę
Inowrocław znów próbuje kupić trzy elektrobusy. Kinetik składa jedyną ofertę

Jedna oferta

W odpowiedzi na ogłoszenie wpłynęła jedna oferta. Kinetik Sp. z o.o. zaproponował 8.239.518,35 PLN brutto / 6.697.175,89 PLN netto, co daje cenę średnią, jednostkową netto za jeden autobus elektryczny na poziomie 2.232.392 PLN netto. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 8.393.000 PLN brutto, co oznacza, że propozycja mieści się w budżecie i jest niższa od niego o ponad 150.000 PLN. To już jest chyba poziom do przełknięcia dla miasta.

W unieważnionym we wrześniu przetargu Kinetik wycenił dostawę czterech elektrobusów z ładowarkami na ponad 10.439.651,95 PLN brutto / 8.487.521 PLN netto, czyli średnia to 2.121.880 PLN netto (czyli mniej niż obecnie). Wówczas ten poziom znacznie przekroczył dostępne środki. Tym razem cena za trzy pojazdy jest finansowo akceptowalna, a różnica między budżetem a ofertą pozostaje niewielka.

Natomiast widać, że Karsan konsekwentnie trzyma swoją wycenę i nie musi jej korygować, bo miasto nie ma możliwości kupienia podobnych konstrukcji gdzie indziej. Inowrocław też to rozumie, dlatego zmniejszył liczbę pojazdów tak, aby zmieścić się w poziomie cenowym Kinetika. I wszystko wskazuje na to, że właśnie w ten sposób cały przetarg się zakończy.

Inowrocław znów próbuje kupić trzy elektrobusy. Kinetik składa jedyną ofertę
Inowrocław znów próbuje kupić trzy elektrobusy. Kinetik składa jedyną ofertę

Kryteria oceny ofert

Miasto przy wyborze najkorzystniejszej oferty będzie kierować następującymi kryteriami: ceną (60%), parametrami technicznymi nadwozia (15%), parametrami technicznymi układu napędowego (25%). W przypadku parametrów technicznych nadwozia komplet punktów można uzyskać za:

  • największą liczbę miejsc pasażerskich – 40 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 40 pkt,
  • poszycie wraz z dachem ze stali odpornej na korozję– nierdzewnej 1.4003 wg PNEN-10088, lub aluminium – 20 pkt.

Z kolei w parametrach technicznych układu napędowego punktowane są:

  • pojemność baterii – dla autobusu 8,8 m – powyżej 180 kWh, dla autobusu 10,8 m – powyżej 250 kWh – 50 pkt,
  • maksymalna moc jednostki napędowej elektrycznej dla autobusu 8,8 m – powyżej 100 kW, dla autobusu 10,8 m – powyżej 150 kW – 20 pkt,
  • silnik trakcyjny centralny – 30 pkt.

Specyfikacja techniczna

Zamawiane autobusy mają mieć długość od 7,5 do 8,8 m (MINI) i od 9,00 do 10,8 m (MIDI), szerokość do 2,55 m, wysokość max. 3,35 m. Będą wyposażone w drzwi w układzie 2-2-0 lub 1-2-0 (MINI) oraz 2-2-2 lub 1-2-2 (MIDI).

Dopuszczalne są rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania. Moc silnika/silników ma wynosić minimum 100 kW (MINI) i 150 kW (MIDI).

Magazyn energii musi zapewnić zdolność przejechania autobusu przez co najmniej 250 km bez ładowania. Wymagana pojemność magazynów energii elektrycznej to min. 180 kWh (MINI) i 250 kWh (MIDI). Ładowanie baterii odbywać się będzie poprzez system plug-in, a w autobusach MIDI dodatkowo przez pantograf.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach przeznaczonych do komunikacji miejskiej – np. typu Ster MX lub równoważnych. Mają mieć tapicerkę według wzoru zamawiającego. Dla kierowców przewidziano kabinę wydzieloną, zamkniętą, klimatyzowaną, wyposażoną w zamykane drzwi do przestrzeni pasażerskiej oraz okno do sprzedaży biletów. W środku znajdzie się fotel z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia z podłokietnikiem zawieszony pneumatycznie z możliwością obrotu celem ułatwienia wyjścia kierowcy. Ponadto, prowadzący pojazd będzie mógł korzystać m.in. z: kasetki na pieniądze oraz bilety, radia z MP3, wejścia USB.

Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED w kolorze białym, z wyjątkiem tylnej, która będzie w kolorze bursztynowym. W środku pojazdu znajdą się dwie tablice wewnętrzne wykonane na bazie matrycy LCD z podświetleniem LED o wielkości ekranu minimum 22″. Mają one pokazywać numer linii, kierunek, czas i aktualny przystanek oraz wyświetlać wizualizację trasy lub materiały multimedialne. Ponadto, pojazdy będą wyposażone w system głośnomówiący zapowiadający kolejne przystanki, monitoring, gniazda USB oraz bezprzewodowy Internet.

Więcej na https://inowroclaw.ezamawiajacy.pl/pn/inowroclaw/demand/notice/public/188524/details

Komentarze