Ile sprowadzamy autobusów używanych do Polski? Dane za styczeń 2024
W styczniu 2024 roku sprowadzono do Polski równo 394 używane autobusy, czyli dokładnie tyle samo co w grudniu.
To oczywiście przypadek, ale potwierdza obiegową opinię, że autobusowy rynek wtóry jest bardziej stabilny niż pierwotny. I teraz mamy tego potwierdzenie. Dodajmy, że osiągnięty wynik był lepszy od zeszłorocznego aż o 89 szt. (+29,2), co z kolei podkreśla drugą cechę „używek” – rosnąca dynamika.
Rok rekordów
Za nami rekordowy na polskim rynku wtórnym, który w 2023 roku wchłonął 4 096 sprowadzonych autobusów. To najwięcej w historii naszych statystyk! Taki rezultat to kontynuacja trendu z końcówki zeszłego roku, jak i z poprzednich lat. W 2022 roku było to 3 454 szt., w 2021 r. – 2751 szt., a w 2020 r. – 2350 szt.
Obserwowana dynamika sprzedaży cały czas imponuje swoim tempem, natomiast nie imponuje ani ekologią (prawie w 100% to pojazdy z silnikami diesla), ani wiekiem sprowadzanych konstrukcji – od początku 2024 roku do Polski sprowadzono głównie autobusy starsze niż 13 lat, czyli ta zaawansowana wiekowo grupa objęła prawie połowę całego importu.
Dla porównania – rynek nowych autobusów zamknął rok 2023 sumą 1821 szt., a sam styczeń 2024 to liczba 150 szt. To oznacza, że rynek wtórny jest od niego ponad dwa razy większy
Autobusowy styczeń
Skumulowany wynik po pierwszym miesiącu 2024 roku na polskim rynku sprowadzanych autobusów wynosi 394 rejestracji, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza import większy aż o 89 szt. (+29,2% r/r). Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, sytuacja wyglądała następująco:
- autobusy MINI zanotowały w styczniu poziom 105 szt. i wzrost o 44 szt. (+72,1% r/r). Tytuł najczęściej importowanego modelu na miejskim wtórnym rynku w styczniu 2024 otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (39).
- autobusy miejskie na początku roku zanotowały poziom aż 46 sztuk, czyli o 25 szt. więcej niż rok wcześniej (+119,1% r/r). Najbardziej popularny model na początku br. w tej kategorii to Solaris Urbino (12).
- autobusy międzymiastowe zanotowały kolejny boom i osiągnęły w pierwszym miesiącu roku poziom 136 szt. (-3 szt. / -2,2% r/r). Z kolei najczęściej importowany model autobusu intercity to Iveco Crossway (28).
- autobusy turystyczne w styczniu to rejestracje na poziomie 94 szt. (+18 szt. / +23,7% r/r). Numerem jeden na turystycznym rynku wtórnym jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (11).
- autobusy szkolne czyli „zero” w styczniu. Jak wdać, typu pojazdy to żaden biznes dla firm sprowadzających pojazdy do naszego kraju. Podobnie wygląda to na rynku autobusów fabrycznie nowych.
Nowe kontra używane
Porównując styczniowe wyniki w 2024 roku dla autobusów nowych (150) i używanych (394) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie +162,7%. Dla porównania – ten wskaźnik na koniec 2023 osiągnął poziom 2 275 szt. / +124,9%. To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią pozytywnie wpłynął na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów. Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami.
Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano na początku 2024 roku 136 pojazdów używanych wobec 11 nowych, natomiast w drugim: 94 używanych autokarów wobec 20 nowych. Dwa lata temu po raz pierwszy przewaga na korzyść używanych objęła także segment MINI-busów i taka sytuacja panuje także w najnowszych danych (105 do 78). W styczniu także w segmencie miejskim zarejestrowano więcej używanych niż nowych (46 do 41), odwrotnie niż jeszcze było to dwa czy trzy lata temu kiedy przeważały rejestracje nowych.
Na czele Euro IV
W styczniu 2024 wśród sprowadzonych autobusów dominowały stosunkowo młodsze roczniki z lat 2010-2019 (55% udziału). Pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (38% udziału) stanowiły drugą równie liczną grupę pod względem popularności. Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (4% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.
Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Ikarus 280 z 1992 roku, którego, mamy nadzieję, że sprowadzono w celach kolekcjonerskich.
Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to 1 sztuka z rocznika 2023 (MAN Lion`s Intercity) i 3 sztuki z rocznika 2022.
Lista rankingowa marek
Po styczniu to cały czas marka Iveco jest liderem wtórnego rynku – z liczbą 114 rejestracji, czyli o 15 szt. więcej niż przed rokiem (+15,2% r/r). Jej udział w rynku zmniejszył się w styczniu o 3,4 pkt proc. do 28,9%.
Drugie miejsce zajmuje wcześniejszy lider – Mercedes-Benz z wynikiem 92 sprowadzonych pojazdów (+19 szt. / +26% r/r). Taki wynik daje marce 23,3% udziału w rynku, co z kolei oznacza spadek o 0,6 pkt proc.
Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski to cały czas Setra z liczbą 26 rejestracji (+2 szt. / +8,3% r/r) i z udziałem 6,6% – czyli o 1,3 pkt. proc. mniejszym niż przed rokiem.
Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamykają marki SOR (24) i MAN (21).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze