Hradec Králové zamawia do 31 trolejbusów od Škody i SOR. Bozankaya odrzucona
17 września 2025 roku Dopravní podnik města Hradce Králové podpisał umowę ramową ze spółką Škoda Electric a.s. na dostawę do 31 nowoczesnych trolejbusów.
Warto podkreślić, że to nie jest odosobnione zamówienie – w tym roku Škoda Group intensywnie wzmacnia swoje portfolio kontraktów na rynku trolejbusowym. We współpracy z firmą SOR Libchavy. O poprzednim zamówieniu „na szelkach” producenta z czeskiego rynku pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile trolejbusów przewiduje umowa ramowa podpisana przez Hradec Králové?
- Dlaczego oferta tureckiej firmy Bozankaya została odrzucona?
- Jaką autonomię przejazdu na bateriach będą miały nowe trolejbusy?
Hradec Králové
Czeskie miasto konsekwentnie rozwija swój system transportu publicznego i od lat stawia na ekologiczne rozwiązania. Najnowsza inwestycja dotyczy zakupu parku nowoczesnych, niskopodłogowych trolejbusów, które będą mogły poruszać się zarówno pod siecią trakcyjną, jak i autonomicznie dzięki bateriom trakcyjnym. Umowa ramowa przewiduje możliwość zamówienia do 18 standardowych trolejbusów 12-metrowych typu 32Tr oraz 13 przegubowych pojazdów 18-metrowych typu 33Tr.
W przetargu udział wzięły dwie firmy. Ostatecznie podpisanie kontraktu nastąpiło z Škoda Electric, która wspólnie z podwykonawcą SOR Libchavy dostarczy kompletne pojazdy wraz z karoserią, podwoziem i wnętrzem. Trolejbusy będą produkowane w tradycyjnych barwach Hradca Králové – biało-żółto-czerwonych.
Projekt jest współfinansowany z funduszy unijnych w ramach programu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i wpisuje się w strategię rozwoju zeroemisyjnego transportu w regionie.
Analiza ofert
Do postępowania zgłosiła się również turecka firma Bozankaya, jednak jej oferta została odrzucona ze względu na brak podstaw prawnych do udziału w zamówieniach publicznych w Czechach.
Oferta Škody Electric opiewała na 530.000.000 CZK brutto, co w przeliczeniu daje około 98.000.000 PLN brutto / 79.700.000 PLN netto. Średnia cena jednostkowa za jeden trolejbus wynosi około 2.570.000 PLN netto dla pojazdu standardowego i 3.200.000 PLN netto dla przegubowego.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia w wynosiła 530.335.000 CZK, czyli kontrakt został podpisany w pełnej wysokości założonego budżetu. Ddecyzja o wyborze została podjęta na podstawie kryteriów oceny ofert:
✅ cena – 70%
✅ gwarancja na pojazdy – 15%
✅ gwarancja na baterie trakcyjne – 15%
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: 👉 Szczegółowe we informacje o zamówieniu na smlouvy.gov.cz
Opis techniczny
Nowe trolejbusy będą pojazdami niskopodłogowymi, w pełni klimatyzowanymi, wyposażonymi w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, monitoring oraz ergonomiczne kabiny kierowców. Każdy z pojazdów otrzyma baterię trakcyjną umożliwiającą autonomiczny przejazd od 10 do 15 kilometrów, co pozwoli obsługiwać linie w rejonach pozbawionych trakcji, a także elastycznie reagować na objazdy i remonty.
Dostawy będą realizowane sukcesywnie – do 11 miesięcy od złożenia każdej częściowej zamówienia – a całość kontraktu obowiązuje do 31 grudnia 2028 roku.
Na koniec warto podkreślić, że Hradec Králové to jedno z najbardziej konsekwentnych miast w Czechach, jeśli chodzi o rozwój transportu publicznego opartego na trolejbusach. Historia tego systemu sięga maja 1949 roku, a dziś Dopravní podnik města Hradce Králové (DPHK) eksploatuje 41 trolejbusów marki Škoda – w tym 28 sztuk 30Tr oraz 13 sztuk 31Tr. Nowe zamówienie ma poszerzyć flotę o bateryjne trolejbusy 32Tr i 33Tr, co zapewni większą elastyczność w obsłudze tras, szczególnie tam, gdzie brak infrastruktury trakcyjnej.
Warto podkreślić, że tak duże zamówienie z Hradec Králové nie jest odosobnionym przypadkiem – Škoda Group intensywnie wzmacnia swoje portfolio kontraktów na rynku trolejbusowym. We współpracy z firmą SOR Libchavy. Niespełna kilka tygodni przed podpisaniem ramowej umowy z DPHK, producent zawarł kontrakt z miastem Jihlava na dostawę do 20 trolejbusów 32Tr. Z kolei dla Chomutova i Jirkova Škoda produkuje osiem dwuczłonowych, bateryjnych trolejbusów 33Tr.
Producent umacnia swoją pozycję również poza granicami Czech – w niemieckim Esslingen podpisał kontrakt na dostawę do 46 trolejbusów z wydłużonym do 25 km zasięgiem na bateriach. Wpisuje się to w szerszą strategię rozwoju i eksportu czeskiej technologii na rynki zagraniczne, szczególnie tam, gdzie miasta intensywnie modernizują swoje systemy transportowe w kierunku elektromobilności.
Komentarze