Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Hradec Králové z przetargiem na 8-letnią ramówkę. W puli aż do 31 trolejbusów

infobus
30.05.2025 11:07
0 Komentarzy

Dopravní podnik města Hradce Králové ogłosił przetarg na dostawę nowego taboru trolejbusowego dla miejskiej komunikacji.

Ogłoszenie o postępowaniu ukazało się 30 maja 2025 r. w Dzienniku Urzędowym UE. To kolejne takie zamówienie z Czech – o kontrakcie od DPCHJ pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile trolejbusów i jakiego typu obejmuje ogłoszony przez DPmHK przetarg i na jaki okres planowana jest umowa ramowa?
  2. Jakie warunki techniczne muszą spełniać oferowane pojazdy i kto może złożyć ofertę?
  3. Jakie są kryteria oceny ofert w przetargu i jakie mają wagi procentowe?
Hradec Králové z przetargiem na 8-letnią ramówkę. W puli do 31 trolejbusów / fot. DPmHK
Hradec Králové z przetargiem na 8-letnią ramówkę. W puli do 31 trolejbusów / fot. DPmHK

Do 31 trolejbusów

Czeskie zamówienie, ogłoszone 30 maja 2025 roku, zakłada zawarcie ramowej umowy z jednym wykonawcą na dostawę do 31 trolejbusów niskopodłogowych do obsługi komunikacji miejskiej w Hradcu Králové. Kontrakt obejmie także zawarcie umowy serwisowej na świadczenie usług gwarancyjnych i pogwarancyjnych oraz dostawy części zamiennych.

Dostawy mają zostać rozłożone na kolejne lata – umowa ramowa obowiązywać będzie do 31 grudnia 2028 roku, a pierwsza dostawa spodziewana jest 29 sierpnia 2025 roku. Zamówienie obejmuje maksymalnie:

  • 18 standardowych trolejbusów dwunapędowych (12 m, 2 osie),
  • 13 przegubowych trolejbusów dwunapędowych (18 m, 3 osie).

Określenie dwunapędowy oznacza, że wszystkie pojazdy muszą posiadać pomocniczy napęd bateryjny, homologację globalną, a ich specyfikacja techniczna jest szczegółowo opisana w dokumentacji przetargowej (załączniki nr 3a i 1 do umowy ramowej). Zamawiający wymaga również, aby oferent złożył dokument potwierdzający globalną homologację typu pojazdu w kraju UE lub w kraju objętym odpowiednimi porozumieniami międzynarodowymi z UE.

W przetargu mogą wziąć udział jedynie dostawcy z państw Unii Europejskiej, EOG, Szwajcarii lub krajów objętych specjalnymi umowami handlowymi z UE – w innym przypadku oferent zostanie wykluczony.

Na oferty zamawiający czeka do 30 czerwca 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

Cena – 70%
Gwarancja na pojazd – do 72 miesięcy – 15%
Gwarancja na baterie trakcyjne – do 84 miesięcy – 15%

Zamówienie realizowane jest zgodnie z przepisami dyrektywy 2014/25/UE, obowiązującej dla sektorowych zamówień publicznych w dziedzinie transportu. Link do SWZ: https://nen.nipez.cz/profil/DPMHK

Hradec Králové z przetargiem na 8-letnią ramówkę. W puli do 31 trolejbusów / fot. DPmHK
Hradec Králové z przetargiem na 8-letnią ramówkę. W puli do 31 trolejbusów / fot. DPmHK

Zakupowe tło

Dopravní podnik města Hradce Králové (DPmHK) kontynuuje modernizację swojego taboru trolejbusowego, skupiając się na pojazdach niskopodłogowych z napędem bateryjnym. W ostatnim okresie zrealizowane zakupy to:

  • 31 nowych trolejbusów: W latach 2011–2013 DPmHK zakupił 31 niskopodłogowych trolejbusów, w tym 13 przegubowych, za łączną kwotę 332 milionów koron czeskich, z czego ponad jedna trzecia pochodziła z funduszy Unii Europejskiej.
  • 6 trolejbusów z napędem bateryjnym: W 2018 roku przedsiębiorstwo nabyło 6 trolejbusów wyposażonych w pomocniczy napęd bateryjny, które zastąpiły 3 autobusy z silnikiem Diesla, redukując tym samym emisję hałasu i zanieczyszczeń.
  • plan na 8 nowych trolejbusów: W 2025 roku ruszył przetarg do 31 nowych trolejbusów z napędem bateryjnym, co stanowi największy projekt modernizacji w ostatnim czasie.

DPmHK planuje również rozbudowę infrastruktury, w tym budowę nowej podstacji trakcyjnej w rejonie Kukleny – Plačice, z planowanym terminem realizacji w latach 2024–2025 i budżetem 28 milionów koron czeskich. Dzięki tym inwestycjom Hradec Králové umacnia swoją pozycję jako jedno z najbardziej ekologicznych miast w Czechach pod względem transportu publicznego, z ponad 50% pojazdów MHD napędzanych energią elektryczną.

Warto przypomnieć, że Dopravní podnik města Hradce Králové inwestuje nie tylko w trolejbusy, ale również w flotę autobusową. 23 stycznia 2025 r. do eksploatacji trafiło 12 nowych autobusów hybrydowych IVECO Urbanway 18 M Diesel Hybrid, które zastąpiły wysłużone IRISBUSY Citelis z lat 2005–2009. Zakup tych pojazdów o wartości 157 mln CZK brutto został w całości sfinansowany ze środków własnych przewoźnika. Autobusy oferują 36 miejsc siedzących, 89 stojących, pełną klimatyzację, system start–stop, rekuperację energii z hamowania oraz zaawansowany system wspomagania kierowcy ADAS.

Hradec Králové z przetargiem na 8-letnią ramówkę. W puli do 31 trolejbusów / fot. DPmHK
Hradec Kralove w styczniu wprowadził br. do eksploatacji 12 samochodów hybrydowych / fot. DPmHK

Komentarze