Hiszpanie zdobywają Warszawę. MZA wybiera Irizar w MEGA zadaniu na 50 autobusów elektrycznych

19 listopada Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie dokonały wyboru najkorzystniejszej oferty w zadaniu numer II na dostawę 50 przegubowych autobusów elektrycznych.
Przypomnijmy, że łącznie dwuczęściowy przetarg MZA opiewał na 80 autobusów elektrycznych. Będą to autobusy ładowane wyłącznie przez wtyczkę plug-in („High Energy”). Zamówienie jest dofinansowane z programu Zielony Transport Publiczny (3.0.). O rozstrzygnięciu zamówienia na 30 e-busów dla MZA – także z Irizarem jako zwycięzcą – piszemy w osobnym artykule w InfoBusie.
Spis treści:
- Jakie kryteria punktowe uwzględniono przy wyborze oferty w przetargu na autobusy elektryczne w Warszawie?
- Która firma wygrała zadanie MEGA, a które firmy złożyły oferty w zadaniu MAXI?
- Jakie wymagania techniczne mają spełniać autobusy elektryczne zamówione przez MZA?
Jak Punktowało MZA?
Zanim przejdziemy do wybranej oferty, przypomnijmy, jak punktowały MZA w podkryteriach ekologii i parametrach technicznych:
- Największy gwarantowany zasięg – 10 pkt.
- Trwałość baterii trakcyjnych do poziomu niemniejszego niż 70% pojemności w stosunku do wartości jej początkowej w okresie od 11 roku do 15 roku eksploatacji – 5 pkt.
- Panele fotowoltaiczne umieszczone na dachu, włączone w instalację elektryczną autobusu o mocy powyżej 1 kWp – 2 pkt.
- Wykorzystanie wyłącznie energii elektrycznej pochodzącej z baterii trakcyjnych do zapewnienia komfortu termicznego, gdy pojazd jest uruchomiony, oraz z wykorzystaniem wyposażenia w dodatkowy zdalnie sterowany system przygotowania komfortu termicznego w pojeździe z wykorzystaniem energii elektrycznej uzyskiwanej podczas ładowania – 2 pkt.
- Liczba miejsc pasażerskich 90 (130 w zadaniu MEGA) lub większa – 2 pkt.
- Poszycia zewnętrzne ścian bocznych podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, podzielonym dodatkowo poziomo na część górną i dolną – 1 pkt.
- Autobus, w którym nie występuje konieczność zabezpieczania antykorozyjnego profili zamkniętych i przestrzeni wewnętrznych nadwozia w całym okresie eksploatacji – 1 pkt.
Dwóch chętnych w zadaniu numeR 2
Miejski przewoźnik postanowił zrezygnować z kryterium najniższego zużycia energii. W dalszym ciągu jednak stawiał na inne parametry, które mają znaczenie przy kosztach eksploatacji autobusów. Na tak postawione wymagania swoje oferty przedstawiły trzy firmy.
W zadaniu nr 2 (MEGA) wpłynęły dwie oferty:
- Solaris Bus & Coach – cena 227.550.000,00 PLN brutto / 185.000.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 18 electric na poziomie 3.700.000,00 PLN netto.
- Irizar e-mobility – cena 222.460.875,00 PLN brutto / 180.862.500,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Irizar ie bus 18 na poziomie 3.617.250,00 PLN netto.
Budżet: MZA poinformowało, że ma przygotowane sumy: na zadanie 1 – 101.519.280,00 PLN brutto, na zadanie 2 – 226.873.500,00 PLN brutto. Jak widać, najtańszą ofertę złożył Irizar i to on wygrał MEGA zadanie przy kryteriach oceny ofert:
- Cena (70%),
- Ekologia (19%),
- Liczba roboczogodzin w okresie 10 lat (7%),
- Parametry techniczne (4%).
MAXI zadanie czeka
Podobna sytuacja cenowa jest także w czekającym na rozstrzygnięcie zadaniu nr 1 (30 autobusów MAXI), gdzie oferty złożyli:
- Solaris Bus & Coach – cena 97.785.000,00 PLN brutto / 79.500.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 12 electric na poziomie 2.650.000,00 PLN netto.
- Busnex Poland – cena 91.238.940,00 PLN brutto / 74.178.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Yutong U12 na poziomie 2.472.600,00 PLN netto.
- Irizar e-mobility – cena 84.115.395,00 PLN brutto / 68.386.500,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Irizar ie bus 12 na poziomie 2.279.550,00 PLN netto.
Warszawskie autobusy
Autobusy elektryczne „High Energy” mają mieć długość odpowiednio od 11,8 do 12,2 m (MAXI) i od 17,5 do 18,2 m (MEGA). Pojazdy mają umożliwić przewóz minimum 80 pasażerów (110 w autobusach MEGA). Autobusy będą napędzane przez centralny silnik elektryczny o maksymalnej mocy netto nie mniejszej niż 160 kW (240 kW dla MEGA). Energia elektryczna będzie magazynowana w bateriach litowo-jonowych o pojemności użytkowej minimum 420 kWh (600 kWh dla MEGA). Baterie będą ładowane poprzez wtyczkę plug-in.
MZA ma rygorystyczne wymagania względem siedzeń pasażerskich. Fotele mają mieć ściśle określone nachylenie: siedzisko z minimalnym spadkiem ku tylnej części o 4°, a minimalne pochylenie oparcia ma wynosić 17°. Pokrycie foteli będzie wykonane ze skóry ekologicznej lub tapicerki materiałowej. Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie drzwi sterowane osobno oraz drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy.
Nowe elektrobusy będą wyposażone w systemy wspomagania jazdy, takie jak ADAS, MOIS, REIS czy DDAW. Tablice kierunkowe zewnętrzne będą wykonane w oparciu o diody LED w kolorze białym, a wewnętrzne – z monitorami LCD.
Przetarg MZA można śledzić na stronie: https://mza.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/447971/zakup-i-dostawa-30-szt-autobusow-elektrycznych-klasy-maxi-12m-i-50-szt-autobusow-przegubowych-18m.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze