Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Hiszpanie zdobywają Warszawę. MZA wybiera Irizar w MEGA zadaniu na 50 autobusów elektrycznych

infobus
20.11.2024 18:06
0 Komentarzy

19 listopada Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie dokonały wyboru najkorzystniejszej oferty w zadaniu numer II na dostawę 50 przegubowych autobusów elektrycznych.

Przypomnijmy, że łącznie dwuczęściowy przetarg MZA opiewał na 80 autobusów elektrycznych. Będą to autobusy ładowane wyłącznie przez wtyczkę plug-in („High Energy”). Zamówienie jest dofinansowane z programu Zielony Transport Publiczny (3.0.). O rozstrzygnięciu zamówienia na 30 e-busów dla MZA – także z Irizarem jako zwycięzcą – piszemy w osobnym artykule w InfoBusie.

Spis treści:

  1. Jakie kryteria punktowe uwzględniono przy wyborze oferty w przetargu na autobusy elektryczne w Warszawie?
  2. Która firma wygrała zadanie MEGA, a które firmy złożyły oferty w zadaniu MAXI?
  3. Jakie wymagania techniczne mają spełniać autobusy elektryczne zamówione przez MZA?
Hiszpanie zdobywają Warszawę. MZA wybiera Irizar w MEGA zadaniu II na 50 autobusów elektrycznych
MZA Warszawa wybiera autobusy Irizar ie bus 18

Jak Punktowało MZA?

Zanim przejdziemy do wybranej oferty, przypomnijmy, jak punktowały MZA w podkryteriach ekologii i parametrach technicznych:

  • Największy gwarantowany zasięg – 10 pkt.
  • Trwałość baterii trakcyjnych do poziomu niemniejszego niż 70% pojemności w stosunku do wartości jej początkowej w okresie od 11 roku do 15 roku eksploatacji – 5 pkt.
  • Panele fotowoltaiczne umieszczone na dachu, włączone w instalację elektryczną autobusu o mocy powyżej 1 kWp – 2 pkt.
  • Wykorzystanie wyłącznie energii elektrycznej pochodzącej z baterii trakcyjnych do zapewnienia komfortu termicznego, gdy pojazd jest uruchomiony, oraz z wykorzystaniem wyposażenia w dodatkowy zdalnie sterowany system przygotowania komfortu termicznego w pojeździe z wykorzystaniem energii elektrycznej uzyskiwanej podczas ładowania – 2 pkt.
  • Liczba miejsc pasażerskich 90 (130 w zadaniu MEGA) lub większa – 2 pkt.
  • Poszycia zewnętrzne ścian bocznych podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, podzielonym dodatkowo poziomo na część górną i dolną – 1 pkt.
  • Autobus, w którym nie występuje konieczność zabezpieczania antykorozyjnego profili zamkniętych i przestrzeni wewnętrznych nadwozia w całym okresie eksploatacji – 1 pkt.
MZA Warszawa wybiera autobusy Irizar ie bus 18
MZA Warszawa wybiera autobusy Irizar ie bus 18

Dwóch chętnych w zadaniu numeR 2

Miejski przewoźnik postanowił zrezygnować z kryterium najniższego zużycia energii. W dalszym ciągu jednak stawiał na inne parametry, które mają znaczenie przy kosztach eksploatacji autobusów. Na tak postawione wymagania swoje oferty przedstawiły trzy firmy.

W zadaniu nr 2 (MEGA) wpłynęły dwie oferty:

  • Solaris Bus & Coach – cena 227.550.000,00 PLN brutto / 185.000.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 18 electric na poziomie 3.700.000,00 PLN netto.
  • Irizar e-mobility – cena 222.460.875,00 PLN brutto / 180.862.500,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Irizar ie bus 18 na poziomie 3.617.250,00 PLN netto.

Budżet: MZA poinformowało, że ma przygotowane sumy: na zadanie 1 – 101.519.280,00 PLN brutto, na zadanie 2 – 226.873.500,00 PLN brutto. Jak widać, najtańszą ofertę złożył Irizar i to on wygrał MEGA zadanie przy kryteriach oceny ofert:

  • Cena (70%),
  • Ekologia (19%),
  • Liczba roboczogodzin w okresie 10 lat (7%),
  • Parametry techniczne (4%).
Hiszpanie zdobywają Warszawę. MZA wybiera Irizar w MEGA zadaniu II na 50 autobusów elektrycznych
Hiszpanie zdobywają Warszawę. MZA wybiera Irizar w MEGA zadaniu II na 50 autobusów elektrycznych

MAXI zadanie czeka

Podobna sytuacja cenowa jest także w czekającym na rozstrzygnięcie zadaniu nr 1 (30 autobusów MAXI), gdzie oferty złożyli:

  • Solaris Bus & Coach – cena 97.785.000,00 PLN brutto / 79.500.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 12 electric na poziomie 2.650.000,00 PLN netto.
  • Busnex Poland – cena 91.238.940,00 PLN brutto / 74.178.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Yutong U12 na poziomie 2.472.600,00 PLN netto.
  • Irizar e-mobility – cena 84.115.395,00 PLN brutto / 68.386.500,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Irizar ie bus 12 na poziomie 2.279.550,00 PLN netto.
Hiszpanie zdobywają Warszawę. MZA wybiera Irizar w MEGA zadaniu na 50 autobusów elektrycznych
Hiszpanie zdobywają Warszawę. MZA wybiera Irizar w MEGA zadaniu na 50 autobusów elektrycznych

Warszawskie autobusy

Autobusy elektryczne „High Energy” mają mieć długość odpowiednio od 11,8 do 12,2 m (MAXI) i od 17,5 do 18,2 m (MEGA). Pojazdy mają umożliwić przewóz minimum 80 pasażerów (110 w autobusach MEGA). Autobusy będą napędzane przez centralny silnik elektryczny o maksymalnej mocy netto nie mniejszej niż 160 kW (240 kW dla MEGA). Energia elektryczna będzie magazynowana w bateriach litowo-jonowych o pojemności użytkowej minimum 420 kWh (600 kWh dla MEGA). Baterie będą ładowane poprzez wtyczkę plug-in.

MZA ma rygorystyczne wymagania względem siedzeń pasażerskich. Fotele mają mieć ściśle określone nachylenie: siedzisko z minimalnym spadkiem ku tylnej części o 4°, a minimalne pochylenie oparcia ma wynosić 17°. Pokrycie foteli będzie wykonane ze skóry ekologicznej lub tapicerki materiałowej. Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie drzwi sterowane osobno oraz drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy.

Nowe elektrobusy będą wyposażone w systemy wspomagania jazdy, takie jak ADAS, MOIS, REIS czy DDAW. Tablice kierunkowe zewnętrzne będą wykonane w oparciu o diody LED w kolorze białym, a wewnętrzne – z monitorami LCD.

Przetarg MZA można śledzić na stronie: https://mza.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/447971/zakup-i-dostawa-30-szt-autobusow-elektrycznych-klasy-maxi-12m-i-50-szt-autobusow-przegubowych-18m.

Hiszpanie zdobywają Warszawę. MZA wybiera Irizar w MEGA zadaniu II na 50 autobusów elektrycznych

Komentarze