Higer Bus na targach UITP 2025 z autobusem Fencer f1 dla Europy, w tym także Polski
Firma Higer Bus ponownie zaznaczyła swoją obecność na europejskiej mapie transportu publicznego, prezentując się po raz czwarty z rzędu na międzynarodowych targach UITP.
Wydarzenie, które rozpoczęło się 15 czerwca 2025 r. w Hamburgu, to jedno z najważniejszych globalnych spotkań branży autobusowej, skupiające liderów technologii i producentów z całego świata. Tegoroczny udział Higer Bus na stoisku A4 320 koncentrował się na nowoczesnym modelu Fencer f1 Integral EV – flagowym przedstawicielu nowej generacji zeroemisyjnych pojazdów producenta. Autobus ten został zaprojektowany z myślą o rynku europejskim.
Rozkład jazdy:
- Jaki model autobusu elektrycznego zaprezentowała firma Higer Bus podczas targów UITP 2025 w Hamburgu?
- Jakie są kluczowe cechy techniczne modelu Fencer F1 Integral EV?
- Gdzie w Polsce testowano lub zamówiono autobusy Higer i jakie modele wybrali PKS Rzeszów oraz MZK Żywiec?
Fencer F1 Integral EV – chińska odpowiedź na europejskie potrzeby
Na stoisku w Hamburgu Higer zaprezentował Fencer f1 Integral EV – 12,5-metrowy autobus elektryczny z układem niskopodłogowym, przygotowany w wersji dwudrzwiowej na rynek niemiecki. Kluczowe dane techniczne:
- bateria LFP o pojemności 440 kWh produkcji CATL,
- autorskie modułowe podwozie G4, które pozwala na elastyczne dopasowanie do różnych układów nadwozia i typów napędu,
- całkowicie bezemisyjny napęd centralny,
- przygotowanie do ładowania zarówno plug-in, jak i pantografem w przyszłych wersjach.
Model Fencer f1 był również testowany w ramach Ebus Test 2025 w Bonn, gdzie rywalizował m.in. z Solaris Urbino 12 Electric, VDL Citea LF-122 i Iveco Crossway LE City Elec. Prezentacja w Hamburgu potwierdziła gotowość Higer Bus do ekspansji na wymagający rynek europejski – zarówno pod względem konstrukcyjnym, jak i funkcjonalnym.
Zakupowe tło
Higer Bus buduje swoją pozycję w Europie już od kilku lat, uczestnicząc m.in. w Busworld Belgium, targach IAA, a także poprzednich edycjach UITP. Pojazdy marki były już prezentowane i testowane w takich krajach jak Włochy, Niemcy, Szwecja, Belgia czy Hiszpania. Model Fencer f1 jest dostępny w wersjach Low Floor, Low Entry, a także z napędami elektrycznym, gazowym i diesla, co znacząco zwiększa jego elastyczność w konfiguracji dla różnych operatorów.
W Polsce chińska marka Higer działa w ramach tradycyjnej współpracy ze Scania. Pierwsze realne testy autobusów Fencer w Polsce rozpoczęły się latem 2024 roku. Wówczas na ulice polskich miast wyjechał wówczas Higer Fencer f1 Integral EV, czyli 12,5-metrowy elektryczny autobus niskopodłogowy. Testowany był najpierw w Słupsku (m.in. na linii nr 9, jako pojazd nr 9102), a później również w Koszalinie, Żywcu i Bielsko-Białej. Pojazd miał wówczas silnik o mocy 250 kW, baterię 350 kWh (z zasięgiem ok. 350 km), a także pełny pakiet udogodnień: klimatyzację, porty USB, monitoring i systemy wspomagania kierowcy. Równolegle w 2025 roku zadebiutował (przetargowo) także Higer Fencer F6 CNG, czyli 13,1-metrowy autobus zasilany gazem ziemnym, który wchodzi do floty PKS Rzeszów – przewoźnik zamówił 10 egzemplarzy tego modelu z dofinansowaniem z KPO, a dostawy mają zostać zrealizowane do marca 2026 r. Autobus klasy II, zaprojektowany z myślą o trasach regionalnych, otrzymał zbiorniki CNG na dachu, ergonomicznie zaprojektowaną kabinę kierowcy oraz przystosowanie do obsługi osób z ograniczoną mobilnością.
Do najnowszych informacji warto dodać zakup przez MZK Żywiec – przewoźnik 14 kwietnia 2025 r. rozstrzygnął przetarg na leasing czterech autobusów klasy MAXI, wybierając ofertę Scania Polska i PKO Leasing. Do Żywca trafią dieslowskie modele Fencer f1, spełniające normę Euro 6, z dostawą do 30 listopada 2025 r. Choć oferta przekraczała budżet o kilka procent (7,68 mln zł brutto), zdobyła 98,5 pkt na 100 możliwych, zapewniając wygraną. Co ciekawe, MZK testowało wcześniej elektryczną wersję Fencer f1 Integral EV, co zapewne wpłynęło na decyzję o zamówieniu pojazdów z tej samej rodziny. Nowe autobusy będą niskopodłogowe, trzydrzwiowe, klimatyzowane, z systemami informacji pasażerskiej i pełną dostępnością dla osób z niepełnosprawnościami.
Komentarze