Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GZM zamówiła Solarisy już bez wieży. Najwięcej autobusów trafi do PKM Świerklaniec

infobus
16.10.2025 19:02
0 Komentarzy

W październiku 2025 r. GZM podpisała umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 42 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.

Do PKM Świerklaniec trafią modele Urbino 12 electric (24 sztuki) oraz Urbino 18 electric (18 sztuk), których dostawy zaplanowano na II kwartał 2026 roku. Kluczowym elementem zamówienia – i technologicznym wyróżnikiem – jest zastosowanie napędu modułowego bez wieży silnika. To rozwiązanie otwiera nowy etap w projektowaniu przestrzeni pasażerskiej w autobusach elektrycznych.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych dostarczy Solaris Bus & Coach w ramach umowy z GZM?
  2. Jakie pojemności baterii otrzymają modele Urbino 12 electric i Urbino 18 electric?
  3. Jaki jest główny technologiczny wyróżnik nowych autobusów dla PKM Świerklaniec?
Setki milionów złotych i nowe autobusy. GZM inwestuje w 42 nowoczesne pojazdy elektryczne
Setki milionów złotych i nowe autobusy. GZM inwestuje w 42 nowoczesne pojazdy elektryczne / fot. GZM

Więcej przestrzeni

Zrezygnowanie z klasycznej „wieży” silnika pozwoliło Solarisowi na istotne przearanżowanie wnętrza pojazdów. W Urbino 12 electric możliwe było zwiększenie pojemności do 70 pasażerów, a w przypadku przegubowego Urbino 18 electric – nawet do 120 osób, bez uszczerbku dla komfortu czy funkcjonalności. Silnik trakcyjny zintegrowany z osią napędową zasilany będzie zestawem baterii Solaris High Energy – o pojemności 600 kWh w modelach 12-metrowych oraz aż 800 kWh w przegubowych. Autobusy będą ładowane wyłącznie poprzez złącza plug-in, wyposażone w system wizualizacji procesu ładowania.

Solaris wyposaży pojazdy w system prekondycjonowania, czyli rozwiązanie pozwalające na utrzymanie temperatury komfortu cieplnego w przestrzeni pasażerskiej i kabinie kierowcy jeszcze podczas postoju przy ładowarce. Dodatkowo funkcję tę można zdalnie nadzorować i sterować przez system eSConnect, który zostanie zintegrowany z flotą. System oferuje funkcje telemetrii, diagnostyki predykcyjnej i zarządzania energią, co ma przełożyć się na niższe koszty eksploatacji.

Setki milionów złotych i nowe autobusy. GZM inwestuje w 42 nowoczesne pojazdy elektryczne / fot. GZM
Setki milionów złotych i nowe autobusy. GZM inwestuje w 42 nowoczesne pojazdy elektryczne / fot. GZM

Nowoczesne wsparcie dla kierowcy

Nowe elektrobusy spełniają wysokie standardy bezpieczeństwa i wspomagania prowadzenia. Na pokładzie znajdą się systemy ADAS, w tym m.in.: AEBS (automatyczne hamowanie awaryjne), LDWS (asystent pasa ruchu), system wykrywania pieszych i rowerzystów, monitoring 360°, system kontroli trzeźwości kierowcy, a także automatyczny system gaszenia pożaru. Równocześnie autobusy będą wyposażone w gniazda USB, rampy dla wózków, oświetlenie LED i klimatyzację.

Kontrakt z firmą Solaris obejmuje również dostawę 25 ładowarek zajezdniowych, które zostaną uruchomione w bazie PKM Świerklaniec. Dzięki tej inwestycji flota operatora znacząco się odmłodzi i zintegruje z zaawansowaną infrastrukturą elektroenergetyczną. Umowa o wartości ponad 170 mln zł została współfinansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w ramach szerszego programu „Jedziemy na prąd…”. To kontynuacja inwestycji GZM w transport zero- i niskoemisyjny – od 2022 roku do regionu trafiło już blisko 200 autobusów elektrycznych, hybrydowych i wodorowych.

Setki milionów złotych i nowe autobusy. GZM inwestuje w 42 nowoczesne pojazdy elektryczne / fot. GZM
Setki milionów złotych i nowe autobusy. GZM inwestuje w 42 nowoczesne pojazdy elektryczne / fot. GZM

Komentarze