Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GZM zamawia jeszcze 42 autobusy elektryczne. Równolegle trwa przetarg na 31 elektrobusów

infobus
24.03.2025 08:05
0 Komentarzy

24 marca 2025 roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) opublikowała zamówienie na dostawę 42 nowych autobusów elektrycznych oraz 25 nowych ładowarek.

Warto również dodać, że to już drugie w ostatnim czasie tak duże e-zamówienie ze strony GZM. Metropolia prowadzi aktualnie drugi przetarg na zakup 31 elektrobusów ładowarkami – także z programu „Zielony Transport Publiczny”, gdzie samorząd dostał Górnośląsko dwie propozycje. Jedna z ofert mieści się w budżecie niespełna 139 mln zł, druga minimalnie go przekracza.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych autobusów elektrycznych i ładowarek chce kupić GZM w ogłoszonym 24 marca 2025 roku przetargu?
  2. Jakie są trzy główne kryteria oceny ofert w tym postępowaniu?
  3. Do których czterech przedsiębiorstw komunikacyjnych mają trafić zamówione autobusy i ładowarki?
GZM i przetarg na zakup kolejnych 42 autobusów elektrycznych z infrastrukturą ładowania / fot. GZM
GZM i przetarg na zakup kolejnych 42 autobusów elektrycznych z infrastrukturą ładowania / fot. GZM

Dwie wersje

Zamawiający planuje dostarczenie autobusów w dwóch wersjach:

  • 24 autobusy dwuosiowe z napędem elektrycznym o długości 11,8-12,2 metra
  • 18 autobusów trzyosiowych o długości 17,5-18,75 metra.

Dodatkowo w ramach zamówienia przewidziana jest dostawa 21 sztuk dwustanowiskowych ładowarek o mocy 180 kW oraz 4 jednostanowiskowych ładowarek o mocy 200 kW.

Do tego dochodzi montaż, podłączenie i uruchomienie tych urządzeń. Ponadto, zamówienie obejmuje również świadczenie usług gwarancyjnych, pogwarancyjnych oraz zapewnienie wsparcia technicznego oraz szkoleń.

GZM i przetarg na zakup kolejnych 42 autobusów elektrycznych z infrastrukturą ładowania / fot. GZM
GZM i przetarg na zakup kolejnych 42 autobusów elektrycznych z infrastrukturą ładowania / fot. GZM

Przetargowe wymagania

Wymagania techniczne dotyczące autobusów obejmują m.in. zaawansowane systemy napędowe, zapewniające pełną zeroemisyjność, oraz wyposażenie pojazdów w klimatyzację, nowoczesne systemy informacyjne, a także pojemne baterie umożliwiające długotrwałą eksploatację bez konieczności częstego ładowania. Z kolei ładowarki muszą być dostosowane do intensywnego użytku, posiadać odpowiednią moc i umożliwiać szybkie ładowanie pojazdów w miastach.

Oferenci, którzy zdecydują się na udział w postępowaniu, muszą spełniać określone wymagania dotyczące doświadczenia. Wymaga się, aby wykonawcy posiadali doświadczenie w dostarczaniu podobnych autobusów elektrycznych i ładowarek oraz aby dysponowali odpowiednim zapleczem serwisowym i technicznym do zapewnienia obsługi gwarancyjnej i pogwarancyjnej przez okres 5 lat.

Zamawiający określił również szczegółowe wymagania dotyczące jakości i serwisu oferowanych produktów. Wśród kryteriów oceny ofert mamy:

✅ cena (60%)

✅ warunki gwarancji (25%)

✅ oraz ocena techniczno-eksploatacyjna autobusów (15%).

Jak podało GZM, zamówienie będzie realizowane w ramach finansowania z funduszy Unii Europejskiej, a jego całkowita wartość nie została ujawniona. Projekt jest wspierany przez fundusz na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, co wskazuje na „Zielony Transport Publiczny”, w ramach którego GZM pozyskało już wcześniej środki na rozwój zeroemisyjnego taboru. Termin składania ofert mija 25 kwietnia 2025 roku o godzinie 10:00, a otwarcie ofert odbędzie się tego samego dnia o godzinie 10:30. Link do zamówienia: https://gzm.ezamawiajacy.pl/pn/GZM/demand/notice/publicpzp/current/list

GZM i przetarg na zakup kolejnych 42 autobusów elektrycznych z infrastrukturą ładowania / fot. GZM
GZM i przetarg na zakup kolejnych 42 autobusów elektrycznych z infrastrukturą ładowania / fot. GZM

Śląskie elektrobusy

Warto również dodać, że Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia prowadzi aktualnie przetarg na 31 nowych autobusów elektrycznych z ładowarkami, gdzie samorząd dostał Górnośląsko dwie propozycje. Jedna z ofert mieści się w budżecie niespełna 139 mln zł, druga minimalnie go przekracza.

Zamówienie dotyczy dostaw piętnastu autobusów miejskich 12-metrowych oraz szesnastu 18-metrowych (przegubowych). Zamawiane są też dostawy – z montażem i uruchomieniem – 18 mobilnych ładowarek dwustanowiskowych o mocy co najmniej 2×40 kW, jednej ładowarki trzystanowiskowej 3×40 kW i jednej ładowarki trzystanowiskowej 3×60 kW, a także budowa posadowienia dla tego ostatniego urządzenia.

Jak wynika z informacji z otwarcia ofert, umieszczonej na platformie przetargowej GZM, przy budżecie zamówienia 138,7 mln zł hiszpański Irizar zaproponował cenę 108,7 mln zł, a należący do hiszpańskiej Grupy CAF Solaris – prawie 139 mln zł.

Kryteria oceny ofert to: cena (60 proc.), warunki gwarancji (25 proc.) i wymagania techniczno-eksploatacyjne, w tym np. zużycie energii i liczba miejsc dla pasażerów (15 proc.). Czas realizacji zamówienia określono na 30 kwietnia 2026 r.

GZM i przetarg na zakup kolejnych 42 autobusów elektrycznych z infrastrukturą ładowania / fot. GZM

Dwa zamówienia z KPO

GZM zakłada, że zakup będzie współfinansowany środkami Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności z programu Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy). Zamawiane autobusy i ładowarki mają trafić do należących do miast Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej (PKM) w Gliwicach, Katowicach i Sosnowcu, a także do należącego do Metropolii Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu.

PKM Gliwice ma otrzymać siedem autobusów przegubowych i cztery ładowarki mobilne, PKM Katowice – dziewięć autobusów przegubowych i pięć ładowarek mobilnych, PKM Sosnowiec osiem autobusów 12-metrowych, cztery ładowarki mobilne i obie stacjonarne, a PKM Świerklaniec – siedem autobusów 12-metrowych i pięć ładowarek mobilnych.

Teraz mamy przetarg na zakup kolejnych 42 autobusów elektrycznych z infrastrukturą ładowania w projekcie Hydrogen GZM oraz Zielony Transport GZM edycja II (o czym powyżej). Razem daje 73 elektrobusy, które zostaną zamówienie przez GZM w tym roku. Nieźle.

A to nie jedyne plany GZM dotyczące zakupów autobusów elektrycznych. 28 listopada br. Metropolia zawarła umowę dofinansowania projektu „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap I” w programie Fundusze Europejski dla Śląskiego (FE SL). Wartość projektu to 72 mln zł, przy dofinansowaniu z FE SL ponad 56 mln zł.

Projekt ten obejmuje zakup ośmiu autobusów elektrycznych i czterech ładowarek plug-in (na rzecz PKM Świerklaniec, które ma obsługiwać nowymi wozami trasy z Katowice Airport do Katowic i Sosnowca), a także budowę dwóch odcinków metropolitalnych dróg rowerowych (po stronie partnerów projektu: Katowic i Tychów). Termin realizacji projektu to marzec 2027 r.

Jeszcze w tym roku, do końca listopada, na drogi Metropolii ma natomiast wyjechać osiem pierwszych w Metropolii autobusów napędzanych wodorem. Zostały one kupione w projekcie Hydrogen GZM, finansowanym ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dostawcą, za 31,8 mln zł, ma być spółka PAK-PCE.

Komentarze