GZM zamawia jeszcze 42 autobusy elektryczne. Równolegle trwa przetarg na 31 elektrobusów
24 marca 2025 roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) opublikowała zamówienie na dostawę 42 nowych autobusów elektrycznych oraz 25 nowych ładowarek.
Warto również dodać, że to już drugie w ostatnim czasie tak duże e-zamówienie ze strony GZM. Metropolia prowadzi aktualnie drugi przetarg na zakup 31 elektrobusów ładowarkami – także z programu „Zielony Transport Publiczny”, gdzie samorząd dostał Górnośląsko dwie propozycje. Jedna z ofert mieści się w budżecie niespełna 139 mln zł, druga minimalnie go przekracza.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów elektrycznych i ładowarek chce kupić GZM w ogłoszonym 24 marca 2025 roku przetargu?
- Jakie są trzy główne kryteria oceny ofert w tym postępowaniu?
- Do których czterech przedsiębiorstw komunikacyjnych mają trafić zamówione autobusy i ładowarki?
Dwie wersje
Zamawiający planuje dostarczenie autobusów w dwóch wersjach:
- 24 autobusy dwuosiowe z napędem elektrycznym o długości 11,8-12,2 metra
- 18 autobusów trzyosiowych o długości 17,5-18,75 metra.
Dodatkowo w ramach zamówienia przewidziana jest dostawa 21 sztuk dwustanowiskowych ładowarek o mocy 180 kW oraz 4 jednostanowiskowych ładowarek o mocy 200 kW.
Do tego dochodzi montaż, podłączenie i uruchomienie tych urządzeń. Ponadto, zamówienie obejmuje również świadczenie usług gwarancyjnych, pogwarancyjnych oraz zapewnienie wsparcia technicznego oraz szkoleń.
Przetargowe wymagania
Wymagania techniczne dotyczące autobusów obejmują m.in. zaawansowane systemy napędowe, zapewniające pełną zeroemisyjność, oraz wyposażenie pojazdów w klimatyzację, nowoczesne systemy informacyjne, a także pojemne baterie umożliwiające długotrwałą eksploatację bez konieczności częstego ładowania. Z kolei ładowarki muszą być dostosowane do intensywnego użytku, posiadać odpowiednią moc i umożliwiać szybkie ładowanie pojazdów w miastach.
Oferenci, którzy zdecydują się na udział w postępowaniu, muszą spełniać określone wymagania dotyczące doświadczenia. Wymaga się, aby wykonawcy posiadali doświadczenie w dostarczaniu podobnych autobusów elektrycznych i ładowarek oraz aby dysponowali odpowiednim zapleczem serwisowym i technicznym do zapewnienia obsługi gwarancyjnej i pogwarancyjnej przez okres 5 lat.
Zamawiający określił również szczegółowe wymagania dotyczące jakości i serwisu oferowanych produktów. Wśród kryteriów oceny ofert mamy:
✅ cena (60%)
✅ warunki gwarancji (25%)
✅ oraz ocena techniczno-eksploatacyjna autobusów (15%).
Jak podało GZM, zamówienie będzie realizowane w ramach finansowania z funduszy Unii Europejskiej, a jego całkowita wartość nie została ujawniona. Projekt jest wspierany przez fundusz na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, co wskazuje na „Zielony Transport Publiczny”, w ramach którego GZM pozyskało już wcześniej środki na rozwój zeroemisyjnego taboru. Termin składania ofert mija 25 kwietnia 2025 roku o godzinie 10:00, a otwarcie ofert odbędzie się tego samego dnia o godzinie 10:30. Link do zamówienia: https://gzm.ezamawiajacy.pl/pn/GZM/demand/notice/publicpzp/current/list
Śląskie elektrobusy
Warto również dodać, że Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia prowadzi aktualnie przetarg na 31 nowych autobusów elektrycznych z ładowarkami, gdzie samorząd dostał Górnośląsko dwie propozycje. Jedna z ofert mieści się w budżecie niespełna 139 mln zł, druga minimalnie go przekracza.
Zamówienie dotyczy dostaw piętnastu autobusów miejskich 12-metrowych oraz szesnastu 18-metrowych (przegubowych). Zamawiane są też dostawy – z montażem i uruchomieniem – 18 mobilnych ładowarek dwustanowiskowych o mocy co najmniej 2×40 kW, jednej ładowarki trzystanowiskowej 3×40 kW i jednej ładowarki trzystanowiskowej 3×60 kW, a także budowa posadowienia dla tego ostatniego urządzenia.
Jak wynika z informacji z otwarcia ofert, umieszczonej na platformie przetargowej GZM, przy budżecie zamówienia 138,7 mln zł hiszpański Irizar zaproponował cenę 108,7 mln zł, a należący do hiszpańskiej Grupy CAF Solaris – prawie 139 mln zł.
Kryteria oceny ofert to: cena (60 proc.), warunki gwarancji (25 proc.) i wymagania techniczno-eksploatacyjne, w tym np. zużycie energii i liczba miejsc dla pasażerów (15 proc.). Czas realizacji zamówienia określono na 30 kwietnia 2026 r.
Dwa zamówienia z KPO
GZM zakłada, że zakup będzie współfinansowany środkami Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności z programu Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy). Zamawiane autobusy i ładowarki mają trafić do należących do miast Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej (PKM) w Gliwicach, Katowicach i Sosnowcu, a także do należącego do Metropolii Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu.
PKM Gliwice ma otrzymać siedem autobusów przegubowych i cztery ładowarki mobilne, PKM Katowice – dziewięć autobusów przegubowych i pięć ładowarek mobilnych, PKM Sosnowiec osiem autobusów 12-metrowych, cztery ładowarki mobilne i obie stacjonarne, a PKM Świerklaniec – siedem autobusów 12-metrowych i pięć ładowarek mobilnych.
Teraz mamy przetarg na zakup kolejnych 42 autobusów elektrycznych z infrastrukturą ładowania w projekcie Hydrogen GZM oraz Zielony Transport GZM edycja II (o czym powyżej). Razem daje 73 elektrobusy, które zostaną zamówienie przez GZM w tym roku. Nieźle.
A to nie jedyne plany GZM dotyczące zakupów autobusów elektrycznych. 28 listopada br. Metropolia zawarła umowę dofinansowania projektu „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap I” w programie Fundusze Europejski dla Śląskiego (FE SL). Wartość projektu to 72 mln zł, przy dofinansowaniu z FE SL ponad 56 mln zł.
Projekt ten obejmuje zakup ośmiu autobusów elektrycznych i czterech ładowarek plug-in (na rzecz PKM Świerklaniec, które ma obsługiwać nowymi wozami trasy z Katowice Airport do Katowic i Sosnowca), a także budowę dwóch odcinków metropolitalnych dróg rowerowych (po stronie partnerów projektu: Katowic i Tychów). Termin realizacji projektu to marzec 2027 r.
Jeszcze w tym roku, do końca listopada, na drogi Metropolii ma natomiast wyjechać osiem pierwszych w Metropolii autobusów napędzanych wodorem. Zostały one kupione w projekcie Hydrogen GZM, finansowanym ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dostawcą, za 31,8 mln zł, ma być spółka PAK-PCE.
Komentarze