Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GZM zamawia 31 autobusów elektrycznych Irizar. Największy kontrakt tej marki w Polsce

infobus
14.11.2025 18:02
0 Komentarzy

14 listopada 2025 r. Górnośląsko‑Zagłębiowska Metropolia podpisała największą w Polsce umowę na elektryczne autobusy marki Irizar.

Hiszpańska firma dostarczy 31 zeroemisyjnych pojazdów ( w tym pierwsze w Polsce modele ie bus 18) wraz z kompletną infrastrukturą ładowania – kontrakt przewyższa skalą wcześniejsze polskie kontrakty Irizara: 22 e-busy dla MPK Kraków, 14 elektrobusów w MZK Bielsko‑Biała oraz 10 sztuk zamówionych przez MZA Warszawa (+10 sztuk w opcji). O metropolitalnej walce z Solarisem pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych zamówiła GZM od firmy Irizar?
  2. Jak długi jest okres gwarancji na baterie w nowych elektrobusach?
  3. Do których spółek transportowych trafią zamówione autobusy?
GZM ma umowę z Irizarem na dostawę 31 autobusów elektrycznych
GZM ma umowę z Irizarem na dostawę 31 autobusów elektrycznych

Zakres zamówienia – 31 autobusów i 19 ładowarek

Zawarta z Irizar e‑mobility S.A. (Aduna, Hiszpania) umowa obejmuje 31 elektrobusów, w tym :

  • 15 autobusów elektrycznych 12-metrowych (ie bus 2) – długość 11,8–12,2 m, niskopodłogowe, dwuosiowe.
  • 16 autobusów elektrycznych przegubowych (ie bus 18) – długość 17,5–18,75 m, trzyosiowe.

Infrastruktura ładowania (łącznie 19 sztuk):

  • 18 mobilnych dwustanowiskowych ładowarek 80 kW (2×40 kW)
  • 1 trzystanowiskowa ładowarka 120 kW (3×40 kW)
  • + projekt i budowa infrastruktury oraz dostawa ładowarki 180 kW (3×60 kW)

Ładowarki zostaną zintegrowane z istniejącymi zajezdniami – to pierwszy w Polsce przypadek, w którym Irizar dostarcza zarówno pojazdy, jak i pełne zaplecze ładowania wraz z projektem budowlanym.

GZM ma umowę z Irizarem na dostawę 31 autobusów elektrycznych
GZM ma umowę z Irizarem na dostawę 31 autobusów elektrycznych

Rekordowa gwarancja – 12 lat na baterie

Jednym z kluczowych punktów kontraktu jest rozszerzona gwarancja na magazyny energii: 144 miesiące (12 lat). To obecnie najdłuższy okres ochrony baterii wśród wszystkich polskich kontraktów na autobusy elektryczne, co znacząco obniża ryzyko operacyjne i stabilizuje koszty eksploatacyjne operatorów.

Zamówienie jest częścią szeroko zakrojonej transformacji energetyczno‑transportowej Metropolii. Elektryczne Irizary uzupełnią flotę pojazdów wdrażanych również w ramach programu „Hydrogen GZM”, w ramach którego na linie jeszcze w 2025 r. wyjadą autobusy wodorowe. Nowe elektrobusy trafią do czterech spółek transportowych GZM:

  • PKM Gliwice
  • PKM Katowice
  • PKM Sosnowiec
  • PKM Świerklaniec

Dostawy zaplanowano na pierwszą połowę 2026 roku, zgodnie z 16‑miesięcznym okresem realizacji przewidzianym w zamówieniu publicznym.

Komentarze