Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GZM ma aneks z NFOŚiGW. Zamiast części autobusów wodorowych kupi elektryczne

infobus
26.02.2024 08:00
0 Komentarzy

22 stycznia Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zawarła aneks z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do umowy dofinansowania projektu Hydrogen GZM.

O szczegółach poinformował przewodniczący zarządu Metropolii, Kazimierz Karolczak, który 23 lutego w sprawozdaniu z prac zarządu w okresie międzysesyjnym przekazał najnowsze informacje o wdrażaniu autobusów zasilanych wodorem.

30 autobusów zeroemisyjnych

Przypomnijmy, że ostatecznie GZM kupi osiem, zamiast 20 lub 30 pojazdów wodorowych, a dodatkowo 22 autobusy elektryczne.

-„Zgodnie z aneksem oprócz 8 autobusów napędzanych wodorem zaplanowano zakup 22 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania. Wartość dofinansowania tej inwestycji pozostaje na poziomie 81 mln zł” – poinformował Karolczak.

Wcześniej, 10 października ub. roku, GZM unieważniła postępowanie na zakup 20 autobusów wodorowych (plus 10 w prawie opcji). Było to z kolei następstwo unieważnienia 15 września postępowania na zakup paliwa wodorowego. Tym samym bezzasadny stał się zakup autobusów wodorowych w zakładanym formacie – argumentowały władze GZM.

Przetarg GZM na paliwo wodorowe obejmował dostawę do 1435 ton paliwa przez pięć lat od odbioru pierwszych autobusów wodorowych, zamawianych w osobnym postępowaniu. W prawie opcji założono zwiększenie ilości wodoru do 880 ton. Wpłynęła jedna oferta. Przy budżecie zamówienia 133,1 mln zł brutto Orlen zaproponował cenę o 24,6 mln zł wyższą. Stąd unieważnienie przetargu.

Zakup paliwa gazowego był drugim postępowaniem w projekcie autobusów wodorowych. Wcześniej Metropolia ogłosiła oparty o dotację Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej teraz unieważniony przetarg na dostawę zasilanych wodorem autobusów miejskich (w programie „Zielony transport publiczny”).

Tu zamówienie podstawowe obejmowało 20 pojazdów, a prawo opcji – 10 kolejnych. Chodziło o autobusy 12-metrowe z systemem ładowania i obsługą gwarancyjną. Pojazdy miały zostać użyczone Przedsiębiorstwom Komunikacji Miejskiej w Katowicach i Tychach, których udziałowcem jest Metropolia (po 5 pojazdów) oraz w Świerklańcu, które w całości należy do GZM (10 pojazdów).

PKM Sosnowiec testuje autobus napędzany wodorem- na liniach 813, 160S i 84 / fot. GZM
PKM Sosnowiec testuje autobus napędzany wodorem- na liniach 813, 160S i 84 / fot. GZM

Cenowy rozjazd

Koszt projektu zakupu autobusów wodorowych szacowano pierwotnie na ponad 110 mln zł, z czego 81 mln zł miało pochodzić z programu NFOŚiGW „Zielony transport publiczny”. Budżet tego przetargu określono na 116,5 mln zł, w tym prawo opcji 38,8 mln zł. Solaris zaproponował łączną cenę zamówienia podstawowego 129,9 mln zł, PAK-PCE 120,4 mln zł, a Arthur Bus 149,7 mln zł.

W woj. śląskim projekt oparcia części przewozów autobusowych o wodór realizuje Rybnik. Do tego miasta we wrześniu dotarły pierwsze z 20 zamówionych autobusów wodorowych marki NesoBus producenta PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. 12-metrowe pojazdy kosztują łącznie 66,1 mln zł (także z dotacją z „Zielonego transportu publicznego”).

Przypomnijmy, że 21 lutego kilkudniowe testy autobusu NesoBus rozpoczęło Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu, którego udziałowcem jest m.in. GZM.

PKM Sosnowiec testuje autobus napędzany wodorem- na liniach 813, 160S i 84 / fot. GZM
PKM Sosnowiec testuje autobus napędzany wodorem- na liniach 813, 160S i 84 / fot. GZM

Komentarze