Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GZM kupuje kolejne elektrobusy. Tym razem ładowane tylko wtyczką. Analiza SWZ

infobus
14.04.2025 06:01
0 Komentarzy

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia kupuje dodatkowe 42 elektrobusy. Będą to pojazdy klasy I kategorii MAXI i MEGA. Inwestycja będzie dofinansowana z programu „Zielony Transport Publiczny”.

O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy w InfoBusie tutaj. W równoległym przetargu GZM na odstawę 32 autobusów elektrycznych oferty złożyły dwie firmy – Solaris i Irizar. Czy w aktualnym zamówieniu będzie podobnie? Czas przyjrzeć się SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są trzy główne kryteria oceny ofert w przetargu GZM na 42 elektrobusy?
  2. Jakie parametry techniczne autobusów mogą dać dodatkowe punkty w ocenie ofert?
  3. Czym różni się ten przetarg od poprzedniego postępowania GZM na autobusy elektryczne?
GZM kupuje kolejne elektrobusy. Tym razem ładowane tylko wtyczką. Analiza SWZ
GZM kupuje kolejne elektrobusy. Tym razem ładowane tylko wtyczką. Analiza SWZ

Kryteria oceny ofert

Punktacja wykonawców nastąpi w oparciu o trzy kryteria: cenę (60%), okres gwarancji (25%), ocenę techniczno-eksploatacyjną (15%).

Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako techniczne, GZM wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 3 pkt,
  • całkowita liczba miejsc powyżej 85 (MAXI) i powyżej 135 (MEGA) – 1,5 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 0,5 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 0,5 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 0,25 pkt,
  • zastosowanie w układzie klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy gazu R134a – 0,25 pkt,
  • zastosowanie silnika elektrycznego (dwóch silników w autobusach MEGA) układu napędowego zabudowanego w autobusie wzdłużnie przed lub za osią napędową wzdłużnie w podwoziu i współpracującego za pośrednictwem wału napędowego z mostem napędowym – 2 pkt,
  • zaoferowanie w autobusie przedniej osi zależnej (zawieszenie przednie zależne) – 1 pkt,
  • pojemność magazynu energii – energii dostępnej – wynosi co najmniej 480 kWh – MAXI oraz co najmniej 610 kWh – MEGA – 2 pkt,
  • dwa gniazda zasilania magazynu energii – pierwsze zabudowane jest pod klapką rewizyjną na bocznej ścianie autobusu za pierwszymi drzwiami (nad przednim prawym kołem lub w okolicy tego koła) oraz drugie zabudowane pod klapką rewizyjną w tylnej części autobusu – prawa boczna ściana – 1,5 pkt,
  • zaoferowanie autobusu, w którym zastosowano szybę przednią czołową dzieloną na 3 części – szyba przednia dzielona: w poziomie wzdłuż dolnej krawędzi tablicy kierunkowej (lub pod tą krawędzią) i w pionie od podziału poziomego do dolnej krawędzi szyby dzieląc szybę na dwie szyby lewą i prawą) – 0,75 pkt,
  • zaoferowanie autobusu, w którym zastosowano poszycie zewnętrzne ścian bocznych autobusu podzielone pionowo na łatwo wymienne części (panele) w całym pasie podokiennym – 0,25 pkt,
  • wyposażenie autobusów w moduły zdalnej diagnozy dającej możliwość w czasie rzeczywistym, on-line na podgląd na platformie webowej, parametrów pracy autobusów jak i diagnozę wszystkich układów, systemów zamontowanych w autobusie – 1 pkt,
  • zaoferowanie autobusu, w którym zastosowano podział poszycia zewnętrznego ściany przedniej i tylnej autobusu dostosowany do szybkich napraw powypadkowych – 0,5 pkt.
GZM kupuje kolejne elektrobusy. Tym razem ładowane tylko wtyczką. Analiza SWZ
GZM kupuje kolejne elektrobusy. Tym razem ładowane tylko wtyczką. Analiza SWZ

MAXI i MEGA

Autobusy elektryczne klasy MAXI mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a klasy MEGA od 17,5 do 18,75 m. Ich wysokość nie może być większa niż 3350 mm. Elektrobusy będą mogły przewieźć minimum 70 pasażerów (klasa MAXI) oraz co najmniej 120 pasażerów (klasa MEGA). Napęd elektryczny stanowić mają silnik lub silniki o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Silnik ma posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w  akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane dwojako: zewnętrzną ładowarką Plug-in.

W przestrzeni pasażerskiej znajdą się gniazda USB. Dopływ świeżego powietrza zapewnią przesuwne okna boczne, zaś ochłodę zapewni wydajny system klimatyzacji. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Stanowisko pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami (których konstrukcja i mocowanie wyklucza możliwość samoistnego otwarcia tych drzwi oraz zapewnia stabilność i pewne funkcjonowanie), wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów. Drzwi kabiny kierowcy mają być wyposażone w zamek patentowy (zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy).

Z kolei tablice kierunkowe zewnętrzne mają być zbudowane w oparciu o diody LED koloru białego. Wewnątrz autobusów znajdzie się tablica wykonana w postaci ekranu LCD o przekątnej minimum 21,5 cali. Będzie ona przeznaczona do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez zamawiającego. Oprócz tego, przewidziano również tablice LCD reklamowe, również o przekątnej min. 21,5 cali.

GZM kupuje kolejne elektrobusy. Tym razem ładowane tylko wtyczką. Analiza SWZ
GZM kupuje kolejne elektrobusy. Tym razem ładowane tylko wtyczką. Analiza SWZ

Elektrobusy plug-in

W przeciwieństwie do poprzedniego przetargu – na elektrobusy ładowane dwojako – przez odwrócony pantograf i wtyczkę plug-in, obecnie GZM stawia na konstrukcje ładowane tylko przez wtyczkę. Do tego, w wymogach technicznych dopuszczono nieco wyższe pojazdy o wysokości do 3,35 m. To oznacza wejście do gry jeszcze dwóch producentów – MAN-a i Yutonga. W przypadku pierwszego z wymienionych, może on liczyć na dodatkowe punkty za dwie osie napędowe w autobusach przegubowych, lecz jednocześnie straci punkty w innych kryteriach (np. szyba dzielona w pionie, czy też zawieszenie zależne). O ile w poprzednim postępowaniu oferty złożyły dwie firmy, o tyle aktualnie stawiamy na minimum trzy propozycje. Jak będzie? Przekonamy się 25 kwietnia, podczas otwarcia ofert.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://gzm.ezamawiajacy.pl/pn/GZM/demand/notice/public/160632/details

Komentarze