Genewa wprowadza nową generację autobusów Hess. LighTram 19 już na trasie
14 lipca 2025 r. genewski operator Transports Publics Genevois (tpg) oficjalnie ogłosił rozpoczęcie eksploatacji nowego modelu autobusu przegubowego lighTram 19 TOSA.
To kolejny etap przejścia na bezemisyjną flotę miejską, a zarazem kontynuacja dobrze znanego systemu szybkiego ładowania TOSA. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jaką technologię szybkiego ładowania wykorzystuje autobus lighTram® 19 TOSA?
- Ile egzemplarzy modelu lighTram® 19 TOSA zostało zamówionych przez operatora tpg?
- Od kiedy autobusy lighTram® 19 TOSA mają rozpocząć obsługę linii nr 5 w Genewie?
Grid-eMotion Flash
Autobus lighTram® 19 TOSA to całkowicie bezemisyjny pojazd klasy I kategorii MEGA, stworzony przez szwajcarską firmę HESS w ramach współpracy z Hitachi Energy. Bazuje na innowacyjnym systemie Grid-eMotion Flash – znanym wcześniej jako TOSA – który umożliwia błyskawiczne ładowanie baterii na wybranych przystankach, bez overheadu trolejbusowego.
Podczas krótkich postojów – zaledwie 15–20 sekund – autobus może pobierać energię z pantografu o mocy blisko 400 kW, co pozwala na użycie lżejszych baterii trakcyjnych i utrzymanie wysokiej efektywności energetycznej. Nowa generacja została opracowana z myślą o jeszcze większym komforcie pasażerów: pojazdy są niskopodłogowe, klimatyzowane, z nowoczesnym systemem informacyjnym i monitoringu, a także przystosowane do pełnej integracji z miejską siecią transportową Genewy.
Nowe autobusy będą obsługiwać linię nr 5, a ich debiut zaplanowano na grudzień 2025 roku. To pierwszy etap planowanej pełnej elektryfikacji linii autobusowych Genewy do 2030 roku, która zakłada całkowite wycofanie spalinowych autobusów Mercedes-Benz Citaro (łącznie 189 sztuk).
Rekordowy kontrakt
W ramach kontraktu podpisanego w grudniu 2022 r. tpg zamówiło 119 autobusów elektrycznych HESS: 65 egzemplarzy lighTram 19 TOSA oraz 54 dwuprzegubowe lighTram® 25 TOSA. Pierwsze dostawy pojazdów rozpoczęły się w pierwszej połowie 2025 roku, a projekt wspiera rozbudowana sieć ładowarek flash firmy Hitachi Energy – zarówno przy przystankach, jak i w zajezdniach.
Zintegrowany z TOSA system ładowania działa już w Genewie od 2013 roku – pierwsze wdrożenie na linii nr 23 przyniosło zauważalne korzyści: miliony przejechanych kilometrów bez emisji i redukcję CO₂ o ponad 4.400 ton rocznie. Nowa generacja pojazdów pozwoli rozszerzyć te korzyści na kolejne linie.
HESS lighTram 19 TOSA to 18-metrowy autobus przegubowy zaprojektowany jako produkt własny, dostosowany do warunków miejskich i średniociężkiego ruchu pasażerskiego. Lekkie baterie, zoptymalizowana masa pojazdu, sprawna rekuperacja i szybkie ładowanie to kluczowe cechy pozwalające ograniczyć nie tylko emisje, ale też koszty eksploatacyjne i zużycie infrastruktury drogowej.
Aktualnie już 51% taboru tpg stanowią pojazdy zeroemisyjne – tramwaje, trolejbusy oraz elektrobusy. Wdrożenie lighTram 19 TOSA znacząco przybliża Genewę do osiągnięcia celu całkowitej elektryfikacji transportu do końca dekady. Dodatkowo planowana jest rozbudowa systemu szybkiego ładowania w nowych lokalizacjach i dalsze zamówienia pojazdów do 2027 roku.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze