Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Genewa wprowadza nową generację autobusów Hess. LighTram 19 już na trasie

infobus
23.07.2025 17:02
0 Komentarzy

14 lipca 2025 r. genewski operator Transports Publics Genevois (tpg) oficjalnie ogłosił rozpoczęcie eksploatacji nowego modelu autobusu przegubowego lighTram 19 TOSA.

To kolejny etap przejścia na bezemisyjną flotę miejską, a zarazem kontynuacja dobrze znanego systemu szybkiego ładowania TOSA. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką technologię szybkiego ładowania wykorzystuje autobus lighTram® 19 TOSA?
  2. Ile egzemplarzy modelu lighTram® 19 TOSA zostało zamówionych przez operatora tpg?
  3. Od kiedy autobusy lighTram® 19 TOSA mają rozpocząć obsługę linii nr 5 w Genewie?
Genewa wprowadza nową generację autobusów TOSA – lighTram 19 już na trasie
Genewa wprowadza nową generację autobusów TOSA – lighTram 19 już na trasie / fot. Hess

Grid-eMotion Flash

Autobus lighTram® 19 TOSA to całkowicie bezemisyjny pojazd klasy I kategorii MEGA, stworzony przez szwajcarską firmę HESS w ramach współpracy z Hitachi Energy. Bazuje na innowacyjnym systemie Grid-eMotion Flash – znanym wcześniej jako TOSA – który umożliwia błyskawiczne ładowanie baterii na wybranych przystankach, bez overheadu trolejbusowego.

Podczas krótkich postojów – zaledwie 15–20 sekund – autobus może pobierać energię z pantografu o mocy blisko 400 kW, co pozwala na użycie lżejszych baterii trakcyjnych i utrzymanie wysokiej efektywności energetycznej. Nowa generacja została opracowana z myślą o jeszcze większym komforcie pasażerów: pojazdy są niskopodłogowe, klimatyzowane, z nowoczesnym systemem informacyjnym i monitoringu, a także przystosowane do pełnej integracji z miejską siecią transportową Genewy.

Nowe autobusy będą obsługiwać linię nr 5, a ich debiut zaplanowano na grudzień 2025 roku. To pierwszy etap planowanej pełnej elektryfikacji linii autobusowych Genewy do 2030 roku, która zakłada całkowite wycofanie spalinowych autobusów Mercedes-Benz Citaro (łącznie 189 sztuk).

integrowany z TOSA system ładowania działa już w Genewie od 2013 roku / fot. tgg
integrowany z TOSA system ładowania działa już w Genewie od 2013 roku / fot. tpg

Rekordowy kontrakt

W ramach kontraktu podpisanego w grudniu 2022 r. tpg zamówiło 119 autobusów elektrycznych HESS: 65 egzemplarzy lighTram 19 TOSA oraz 54 dwuprzegubowe lighTram® 25 TOSA. Pierwsze dostawy pojazdów rozpoczęły się w pierwszej połowie 2025 roku, a projekt wspiera rozbudowana sieć ładowarek flash firmy Hitachi Energy – zarówno przy przystankach, jak i w zajezdniach.

Zintegrowany z TOSA system ładowania działa już w Genewie od 2013 roku – pierwsze wdrożenie na linii nr 23 przyniosło zauważalne korzyści: miliony przejechanych kilometrów bez emisji i redukcję CO₂ o ponad 4.400 ton rocznie. Nowa generacja pojazdów pozwoli rozszerzyć te korzyści na kolejne linie.

HESS lighTram 19 TOSA to 18-metrowy autobus przegubowy zaprojektowany jako produkt własny, dostosowany do warunków miejskich i średniociężkiego ruchu pasażerskiego. Lekkie baterie, zoptymalizowana masa pojazdu, sprawna rekuperacja i szybkie ładowanie to kluczowe cechy pozwalające ograniczyć nie tylko emisje, ale też koszty eksploatacyjne i zużycie infrastruktury drogowej.

Aktualnie już 51% taboru tpg stanowią pojazdy zeroemisyjne – tramwaje, trolejbusy oraz elektrobusy. Wdrożenie lighTram 19 TOSA znacząco przybliża Genewę do osiągnięcia celu całkowitej elektryfikacji transportu do końca dekady. Dodatkowo planowana jest rozbudowa systemu szybkiego ładowania w nowych lokalizacjach i dalsze zamówienia pojazdów do 2027 roku.

integrowany z TOSA system ładowania działa już w Genewie od 2013 roku / fot. tgg
integrowany z TOSA system ładowania działa już w Genewie od 2013 roku / fot. tpg

Komentarze