Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdynia testuje kolejny autobus wodorowy. Tym razem: eCitaro Fuel Cell od Mercedesa

infobus
25.09.2025 19:04
0 Komentarzy

25 września 2025 r. na ulice Gdyni wyjechał testowo nowy autobus elektryczny zasilany wodorem – Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell.

To już kolejny etap działań PKM Gdynia i miasta w kierunku transformacji transportu publicznego w stronę zeroemisyjności. O poprzednim i zarazem pierwszym wodorowcu w pomorskim mieście – od Arthur Bus pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jak długo potrwa test Mercedesa eCitaro Fuel Cell w Gdyni?
  2. Jaki zasięg oferuje testowany autobus eCitaro Fuel Cell?
  3. Jakie inne wodorowe auto testowano wcześniej w Gdyni?
Elektryczny autobus eCitaro Fuel Cell odbywa jazdy testowe na ulicach Gdyni. (fot. Paweł Misiak/PKM Gdynia)
Elektryczny autobus eCitaro Fuel Cell odbywa jazdy testowe na ulicach Gdyni. (fot. Paweł Misiak/PKM Gdynia)

Wodorowiec w Gdyni

Do 2 października po ulicach Gdyni kursować będzie Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell – autobus elektryczny nowej generacji, w którym zastosowano technologię ogniw paliwowych jako range extender. Energia jest najpierw magazynowana w akumulatorach trakcyjnych NMC3 o pojemności 294 kWh, a następnie wspomagana przez ogniwa zasilane wodorem (zbiorniki o pojemności 25 kg). To rozwiązanie pozwala osiągnąć zasięg do 400 km bez konieczności ładowania lub tankowania w ciągu dnia pracy.

Testowy autobus kursuje na różnych liniach, w tym:

25–26.09: 141, 109, 147
27–28.09: 159, S
29–30.09: 180, 105, 125
1–2.10: 159, S

Pasażerowie mogą kupować bilety u kierowcy w formie karnetów – pojazd nie jest podłączony do Systemu „Fala”.

– Gdynia testuje najnowsze rozwiązania w komunikacji miejskiej – komentuje Rafał Geremek, wiceprezydent miasta. – Analizujemy, jak sprawdzi się ten model w realnym ruchu miejskim. Ekologiczny i sprawny transport publiczny to dla nas priorytet.

Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell zabiera na pokład 69 pasażerów, w tym 30 na miejscach siedzących. Pojazd wyposażono w klimatyzację, pełen monitoring, asystenta hamowania awaryjnego, kamerę 360° i system kamer zamiast klasycznych lusterek.

Wodorowy autobus ARTHUR BUS AB2 testowany w Gdyn
Wodorowy autobus ARTHUR BUS AB2 testowany w Gdyni / fot. ZKM Gdynia

E-mobilność pod lupą miasta

To nie jedyny zeroemisyjny autobus, jaki w ostatnich dniach można było zobaczyć w Gdyni. W dniach 17–24 września testowano także wodorowy model ARTHUR BUS AB2. Autobus ten oferuje zasięg do 500 km na jednym tankowaniu, które trwa zaledwie 10–15 minut.

Model ARTHUR BUS zabiera 79 pasażerów, w tym 33 na miejscach siedzących, i jest w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wyposażenie obejmuje m.in. detekcję pieszych i rowerzystów, system monitorowania zmęczenia kierowcy oraz klimatyzację.

Testy Arthur Bus i Mercedes-Benz eCitaro fuel cell to m.in. element przygotowań do uruchomienia drugiej stacji tankowania wodoru w Gdyni – przy ul. Wielkopolskiej.

Komentarze