Gdynia testuje kolejny autobus wodorowy. Tym razem: eCitaro Fuel Cell od Mercedesa
25 września 2025 r. na ulice Gdyni wyjechał testowo nowy autobus elektryczny zasilany wodorem – Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell.
To już kolejny etap działań PKM Gdynia i miasta w kierunku transformacji transportu publicznego w stronę zeroemisyjności. O poprzednim i zarazem pierwszym wodorowcu w pomorskim mieście – od Arthur Bus – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jak długo potrwa test Mercedesa eCitaro Fuel Cell w Gdyni?
- Jaki zasięg oferuje testowany autobus eCitaro Fuel Cell?
- Jakie inne wodorowe auto testowano wcześniej w Gdyni?
Wodorowiec w Gdyni
Do 2 października po ulicach Gdyni kursować będzie Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell – autobus elektryczny nowej generacji, w którym zastosowano technologię ogniw paliwowych jako range extender. Energia jest najpierw magazynowana w akumulatorach trakcyjnych NMC3 o pojemności 294 kWh, a następnie wspomagana przez ogniwa zasilane wodorem (zbiorniki o pojemności 25 kg). To rozwiązanie pozwala osiągnąć zasięg do 400 km bez konieczności ładowania lub tankowania w ciągu dnia pracy.
Testowy autobus kursuje na różnych liniach, w tym:
25–26.09: 141, 109, 147
27–28.09: 159, S
29–30.09: 180, 105, 125
1–2.10: 159, S
Pasażerowie mogą kupować bilety u kierowcy w formie karnetów – pojazd nie jest podłączony do Systemu „Fala”.
– Gdynia testuje najnowsze rozwiązania w komunikacji miejskiej – komentuje Rafał Geremek, wiceprezydent miasta. – Analizujemy, jak sprawdzi się ten model w realnym ruchu miejskim. Ekologiczny i sprawny transport publiczny to dla nas priorytet.
Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell zabiera na pokład 69 pasażerów, w tym 30 na miejscach siedzących. Pojazd wyposażono w klimatyzację, pełen monitoring, asystenta hamowania awaryjnego, kamerę 360° i system kamer zamiast klasycznych lusterek.
E-mobilność pod lupą miasta
To nie jedyny zeroemisyjny autobus, jaki w ostatnich dniach można było zobaczyć w Gdyni. W dniach 17–24 września testowano także wodorowy model ARTHUR BUS AB2. Autobus ten oferuje zasięg do 500 km na jednym tankowaniu, które trwa zaledwie 10–15 minut.
Model ARTHUR BUS zabiera 79 pasażerów, w tym 33 na miejscach siedzących, i jest w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wyposażenie obejmuje m.in. detekcję pieszych i rowerzystów, system monitorowania zmęczenia kierowcy oraz klimatyzację.
Testy Arthur Bus i Mercedes-Benz eCitaro fuel cell to m.in. element przygotowań do uruchomienia drugiej stacji tankowania wodoru w Gdyni – przy ul. Wielkopolskiej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze