Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdynia rozmawia z kierowcami PKA, PKM i PKT. Miasto coraz bliżej jednej spółki komunikacyjnej

infobus
09.06.2025 06:06
0 Komentarzy

W piątek, 6 czerwca 2025 roku, w sali obrad Rady Miasta Gdyni odbyło się spotkanie władz samorządowych z przedstawicielami związków zawodowych i kierowców trzech miejskich spółek komunikacyjnych: PKA, PKM i PKT.

W rozmowach uczestniczyli prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek, wiceprezydent Rafał Geremek oraz naczelnik Wydziału Nadzoru Właścicielskiego Jerzy Cieśliński. Spotkanie było odpowiedzią na oczekiwania pracowników dotyczące otwartego dialogu w sprawie zapowiadanej konsolidacji miejskiego transportu publicznego.

Rozkład jazdy:

Gdynia: Władze miasta w kontakcie z kierowcami komunikacyjnych spółek (fot. Kamil Złoch)
Gdynia: Władze miasta w kontakcie z kierowcami komunikacyjnych spółek (fot. Kamil Złoch)

Jedna spółka

Dokładnie przeanalizowanie sytuacji finansowej trzech miejskich spółek komunikacji publicznej: Przedsiębiorstwa Komunikacji AutobusowejPrzedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej i Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej oraz ich ewentualne przekształcenie w jeden podmiot jest jednym z priorytetów nowych władz Gdyni na tę kadencję samorządu. Oczekują tego także mieszkańcy, którzy wielokrotnie wskazywali na możliwe oszczędności wynikające ze scalenia spółek i uproszczenia całej struktury.

Pierwszym krokiem będą właśnie analizy ekonomiczne, które mają dać odpowiedź na pytanie, jaka forma zmian będzie najbardziej opłacalna.

„Pierwszy powód zmian jest taki, że jesteśmy w stanie bardziej elastycznie zarządzać chociażby organizacją przewozów w mieście. Dzisiaj widzimy i słyszymy o sporach, które mogą ustąpić, gdy będziemy mieć jedną, dużą spółkę” – tłumaczyła prezydent Aleksandra Kosiorek, podkreślając również potrzebę dostosowania się do planowanej ustawy metropolitalnej. Dodała, że przyszły związek metropolitalny będzie wymagał jednej struktury organizacyjnej odpowiedzialnej za komunikację.

Wiceprezydent Rafał Geremek podkreślił też znaczenie spójności polityki taborowej i rozwojowej:

„Dzisiaj każda ze spółek prowadzi swoją własną politykę, również w zakresie taboru czy pozyskiwania środków. Chcemy je skonsolidować po to, żeby stworzyć spójną politykę rozwoju m.in. taboru: ile ma być autobusów, ile trolejbusów. W przypadku trzech spółek będzie z tym problem. To, czy osiągniemy cele w przypadku połączenia trzech spółek w jedną, pokażą nam z kolei wyliczenia – zapowiadał Rafał Geremek, wiceprezydent Gdyni.”

Jak podkreślili przedstawiciele magistratu: interesy kierowców gdyńskich autobusów i trolejbusów, pracujących obecnie dla trzech miejskich podmiotów, nie ucierpią w przypadku ewentualnego połączenia spółek – takie zapewnienie otrzymali związkowcy z PKA, PKM oraz PKT. 

Gdynia: Władze miasta w kontakcie z kierowcami komunikacyjnych spółek (fot. Kamil Złoch)
W piątek z przedstawicielami związków zawodowych miejskich spółek komunikacyjnych spotkali się prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek (przy stole prezydialnym, z prawej), wiceprezydent Rafał Geremek (przy stole prezydialnym, drugi z prawej) i Jerzy Cieśliński (przy stole prezydialnym, drugi z lewej) – naczelnik Wydziału Nadzoru Właścicielskiego w Urzędzie Miasta Gdyni (fot. Kamil Złoch)

Nowi prezesi

Trwa także poszukiwanie nowych osób zarządzających, które będą mogły wkrótce przeprowadzić firmy należące do miasta przez cały proces – stąd konkursy do zarządów, które zostały wcześniej wstrzymane za względu na prośby kierowców. Teraz prezydent Gdyni zapowiedziała ich rozstrzygnięcie. Jedną z przyczyn takich zmian są właśnie napięcia na linii pracownicy – wcześniejsza kadra zarządzająca miejskich spółek

„Nie może być tak, że niepokoje wśród pracowników muszą trafiać przed gabinet prezydenta. Nie jestem w stanie ręcznie sterować problemami, które dzieją się w spółce – bardzo bym chciała, ale jest to niewykonalne. Dlatego musimy mieć prezesów, którzy z jednej strony będą dbać o interes właściciela, czyli miasta, ale z drugiej strony będą też reagować, jeśli kierowcom, dyspozytorom, kierownikom i komukolwiek tam zatrudnionemu będzie działa się ogólnie pojęta krzywda. Pozostaję przy swojej decyzji, że konkursy będą rozstrzygnięte – zadeklarowała podczas spotkania Aleksandra Kosiorek..”

Część zapytań dotyczyła też tzw. układów zbiorowych i rozwiązań wypracowanych do tej pory. Nowe regulacje będą jednak zależne od negocjacji prowadzonych przez związki zawodowe, gdy nadejdzie już czas ewentualnego połączenia spółek. Dodatkowo obecni na spotkaniu kierowcy i związkowcy pytali m.in. o przyszłość rad nadzorczych, udział pracowników w zarządzaniu spółkami i planowane zmiany kadrowe.

Spotkanie zakończyła deklaracja o powrocie do wspólnych rozmów ze związkowcami w momencie, gdy gotowe będą już analizy finansowe i władze miasta zasiądą do wyboru wariantu przekształcenia gdyńskiej komunikacji miejskiej. Władze miasta zapewniły, że żadne decyzje nie zostaną podjęte bez konsultacji z pracownikami i ich przedstawicielami.

Komentarze