Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdynia: 17 nowych autobusów i trolejbusów od Solarisa. Bez złotówki z budżetu miasta

infobus
21.05.2025 19:05
0 Komentarzy

21 maja 2025 roku w Gdyni podpisano umowy na zakup 9 trolejbusów Solaris Trollino 12 oraz 8 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 electric.

Łączna wartość kontraktu to prawie 70 mln zł brutto. Wszystkie pojazdy zostaną dostarczone do Gdyni w 2026 roku. Uroczystość miała miejsce w siedzibie Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej (PKT). O zamówieniu na kolejne „autobusu na szelkach” dla pomorskiego miasta pisaliśmy wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile trolejbusów Solaris Trollino 12 zakupiła Gdynia w 2025 roku?
  2. Jakie linie będą obsługiwać nowe autobusy elektryczne Solaris Urbino 18 electric?
  3. Jakie baterie będą wykorzystywane w nowych trolejbusach obsługujących linię 28?
Od lewej: zastępca prezesa zarządu PKT Tomasz Labuda, prezes zarządu PKT Piotr Małolepszy i dyrektor sprzedaży krajowej Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Andrzej Sienkiewicz z umowami na zakup trolejbusów (fot. Jakub Winiewski)
Od lewej: zastępca prezesa zarządu PKT Tomasz Labuda, prezes zarządu PKT Piotr Małolepszy i dyrektor sprzedaży krajowej Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Andrzej Sienkiewicz z umowami na zakup trolejbusów (fot. Jakub Winiewski)

100% dofinansowania

Jak podkreśliła Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni, zakup został w całości sfinansowany ze środków zewnętrznych – z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) za pośrednictwem programu „Zielony Transport Publiczny” od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Miasto dołoży jedynie 50% kosztów infrastruktury do ładowania, która zostanie wyłoniona w osobnym przetargu.

– To ogromny i ważny dzień dla komunikacji miejskiej w Gdyni – mówiła prezydent Kosiorek. – Te nowoczesne, ciche i niskoemisyjne pojazdy pozwolą nam rozbudować i zoptymalizować siatkę połączeń. Co ważne, nie obciążą budżetu miasta.

Nowe Solarisy Trollino 12 o wartości 35,19 mln zł brutto zasilą flotę PKT. Trolejbusy trafią na wydłużoną trasę linii 28 – z Pustek Cisowskich przez centrum aż do szpitala w Redłowie.

– Trasa zostanie wydłużona i częściowo obsługiwana bez sieci trakcyjnej, dzięki bateriom o pojemności 91 kWh – wyjaśnił Piotr Małolepszy, prezes PKT. – To największe baterie, jakie dotąd mieliśmy w zajezdni. Pozwolą przejechać nawet 50 km na zasilaniu autonomicznym.

Zmiana trasy zwiększy o 23% liczbę wozokilometrów, a rozkład jazdy zapewni standardowy takt: co 15 minut w szczycie, co 20 poza nim i co 30 minut w niedziele oraz wieczorem.

– To Gdynia była inicjatorem rozwoju trolejbusów w Polsce – przypomniał Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży krajowej w Solaris Bus & Coach.

Od lewej: członek zarządu PKA Jacek Szemraj i dyrektor sprzedaży krajowej Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.Andrzej Sienkiewicz z umowami na zakup autobusów (fot. Jakub Winiewski)
Od lewej: członek zarządu PKA Jacek Szemraj i dyrektor sprzedaży krajowej Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.Andrzej Sienkiewicz z umowami na zakup autobusów (fot. Jakub Winiewski)

Autobusy dla PKA

Równolegle PKA Gdynia kupiło 8 przegubowych elektrobusów Solaris Urbino 18 electric za 33,95 mln zł brutto. Pojazdy obsłużą głównie linię 194 (Plac Kaszubski – Pogórze Górne, niektóre kursy do Suchego Dworu) oraz sezonowo linię G do Gdańska Oliwa ZOO.

– Są w pełni zeroemisyjne – ogrzewane elektrycznie, z bateriami o pojemności 400 kWh i zasięgiem do 200 km – informował Jacek Szemraj, członek zarządu PKA. – Będą ładowane w zajezdni (plug-in) oraz na końcówkach tras (pantografem).

Nowe pojazdy zastąpią najstarsze autobusy z lat 2006–2013.

Umowy na nowe pojazdy we gdyńskiej flocie. 17 nowych autobusów i trolejbusów
Umowy na nowe pojazdy we gdyńskiej flocie. 17 nowych autobusów i trolejbusów

Plus elektrobusy dla PKM

Oprócz wyżej wymienionych pojazdów, PKM Gdynia już wcześniej – 9 maja – zawarło umowę na trzy przegubowe Solarisy Urbino 18 electric – także z dotacją z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Obsłużą one wybrane kursy linii 147 (Dworzec Główny PKP – Karwiny Nowowiczlińska). Pojazdy będą ładowane nocą i na pętli końcowej. Wszystkie nowe pojazdy zapewnią pełne wyposażenie pasażerskie:

  • systemy informacji pasażerskiej,
  • klimatyzację,
  • monitoring,
  • porty USB,
  • niską podłogę i rampy dla wózków.

– To najwyższy standard wyposażenia i bezpieczeństwa, jakiego oczekują dziś pasażerowie – zaznaczył Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia.

Wraz z dostawą nowych pojazdów zaplanowano aktualizację rozkładów jazdy i tras linii. Zmieniona linia 28 zapewni lepszy dojazd do szpitala w Redłowie i nowych osiedli przy ul. Legionów.

Komentarze