Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk odrzuca Ikarusa, Irizara i Karsana. I wybiera autobusy elektryczne od Solarisa

infobus
06.12.2024 19:01
0 Komentarzy

Ależ decyzja Gdańska w przetargu na dostawę 30 autobusów elektrycznych! 5 grudnia miasto odrzuciło aż trzech oferentów i wybrało czwartego – Solaris Bus & Coach.

Postępowanie zostało podzielone na dwie części – obejmujące zakup autobusów MAXI (18 sztuk) i MEGA (12 sztuk). W pierwszym zadaniu mieliśmy cztery oferty, a w drugim – trzy. Inwestycja jest dofinansowana ze środków pochodzących z programu Zielony Transport Publiczny. O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Dodajmy, że ostatni przetarg na autobusy elektryczne wygrała firma MAN, która tym razem nie złożyła oferty.

SPIS TREŚCI:

  1. Jakie kryteria oceny ofert zastosowano w przetargu na 30 autobusów elektrycznych dla Gdańska?
  2. Dlaczego Gdańsk odrzucił oferty trzech z czterech oferentów w postępowaniu?
  3. Jakie są kluczowe wymagania techniczne dla autobusów elektrycznych, które mają zostać dostarczone?
Gdańsk odrzuca Ikarusa, Irizara i Karsana, i wybiera autobusy elektryczne od Solarisa
Gdańsk odrzuca Ikarusa, Irizara i Karsana, i wybiera autobusy elektryczne od Solarisa

PUNKTACJA OFERENTÓW

Zanim przejdziemy do wybranych ofert, sprawdźmy co chciał dostać Gdańsk. Miasto punktowało za:

  • zaoferowanie najwyższego zasięgu teoretycznego autobusu według testu SORT-2 – 15 pkt,
  • zaoferowanie najwyższego gwarantowanego minimalnego zasięgu autobusu – 20 pkt,
  • zaoferowanie największej liczby miejsc siedzących – 10 pkt,
  • wskaźnik gotowości technicznej liczony miesięcznie dla wszystkich pojazdów wynoszący co najmniej 95% – 10 pkt,
  • konstrukcja nadwozia wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczona antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej całej, kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym dla całego zamówienia – 10 pkt,
  • zaoferowanie centralnego silnika/silników układu napędowego zabudowanego wzdłużnie za lub przed osią napędzaną – 10 pkt,
  • zawieszenie niezależne – 5 pkt,
  • poszycia boczne przykręcane z możliwością szybkiego demontażu – 5 pkt,
  • zaoferowanie największej liczby miejsc pasażerskich – 10 pkt,
  • system wykrywający zagrożenia na drodze przed pojazdem i w zależności od sytuacji drogowej zmniejszający lub redukujący do zera prędkość pojazdu – 5 pkt.

To pokazuje, że Gdańsk ponownie stawia na ładowane wyłącznie przez gniazdo plug-in, czyli można z tego wyciągnąć wniosek , że GAiT jest zadowolone z dotychczasowej eksploatacji MAN-ów, gdzie po raz pierwszy zastosowano tę strategię.

Gdańsk odrzuca Ikarusa, Irizara i Karsana, i wybiera autobusy elektryczne od Solarisa
Gdańsk odrzuca Ikarusa, Irizara i Karsana, i wybiera autobusy elektryczne od Solarisa
Gdańsk odrzuca Ikarusa, Irizara i Karsana, i wybiera autobusy elektryczne od Solarisa
Gdańsk odrzuca Ikarusa, Irizara i Karsana, i wybiera autobusy elektryczne od Solarisa
Gdańsk odrzuca Ikarusa, Irizara i Karsana, i wybiera autobusy elektryczne od Solarisa
Gdańsk odrzuca Ikarusa, Irizara i Karsana, i wybiera autobusy elektryczne od Solarisa
Gdańsk odrzuca Ikarusa, Irizara i Karsana, i wybiera autobusy elektryczne od Solarisa

CZTERECH OFERENTÓW

30 października swoje oferty przedstawili w zadaniu nr 1 (dostawa 18. sztuk autobusów miejskich standardowych niskopodłogowych pojazdów MAXI zasilanych energią elektryczną)

  • KARSAN OTOMOTİV z ceną 55.085.057,00 PLN brutto / 44.784.599,19 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu e-Ata 12 na poziomie 2.488.033,29 PLN netto;
  • Solaris Bus & Coach z ceną 59 003 100,00 zł brutto / 47.970.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu Urbino 12 electric na poziomie 2.665.000 PLN netto;
  • Electrobus Europe Zrt. / Ikarus z ceną 49.527.180,00 PLN brutto / 40.266.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu 120e na poziomie 2.237.000 PLN netto;
  • IRIZAR E-MOBILITY, S.L. z ceną 58.870.489,37 PLN brutto / 47.862.186 PLN netto, PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu ie bus 12 na poziomie 2.659.010 PLN netto.

W zadaniu nr 2 (dostawa 12. miejskich przegubowych niskopodłogowych pojazdów MEGA zasilanych energią elektryczną)

  • KARSAN OTOMOTİV z ceną 48.154.500,00 PLN / 39.150.000 PLM netto, co daje jednostkową cenę modelu e-Ata 18 na poziomie 3.262.500 PLN netto;
  • Solaris Bus & Coach z ceną 51.645.240,00 PLN brutto / 41.988.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu Urbino 18 electric na poziomie 3.499.000 PLN netto;
  • IRIZAR E-MOBILITY, S.L. z cena 59.065.285,21 PLN brutto / 48.020.556 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu ie bus 18 na poziomie 4.001.713 PLN netto.

Z kolei zamawiający chciał przeznaczyć na realizację zamówienia:

  • W części 1: 57 564 000,00 PLN brutto,
  • w części 2: 53 136 000,00 PLN brutto.

Co oznacza, że w pierwszym zdaniu na ten budżet „załapały” się trzy firmy – Karsan, Ikarus i Solaris, a w drugim zadaniu – dwie: Karsan i Solaris.

Najbliżej cenowo dość sesyjnego zwycięstwa w Gdańsku był Ikarus w części I i Karsan w części II.

Jednak zamawiający nie „bawił się” w przyznawanie punktów (z uwzględnieniem dwóch kryteriów: ceny (70%) oceny technicznej (30%)) tylko formalnie wykluczył oferty od Ikarusa, Irizara i Karsana. Na jakiej podstawie? Trudno powiedzieć, natomiast warto zauważyć, że każda z tych firm doświadczyła już wcześniej takiego zwrotu akcji na polskim rynku.

Gdańsk odrzuca Ikarusa, Irizara i Karsana, i wybiera autobusy elektryczne od Solarisa
Gdańsk odrzuca Ikarusa, Irizara i Karsana, i wybiera autobusy elektryczne od Solarisa

SPECYFIKACJA TECHNICZNA

Kolejne autobusy elektryczne dla Gdańska mają mieć długość od 11,5 do 13,5 m (solo) i od 17,5 do 18,75 m (przegubowce). Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm w każdym progu drzwi. Autobusy będą napędzane poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc silników (sumaryczna) ma wynieść minimum 150 kW (MAXI) i minimum 220 kW (MEGA).

Pojazdy muszą być wyposażane w automatyczny system tzw. „sztuczny hałas” – tzn. w system emitujący dźwięk ostrzegający o zbliżaniu się autobusu aktywowany przy prędkości poniżej 30 km/h. Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach lub innych urządzeniach będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii elektrycznej w stosunku do akumulatorów. Minimalna pojemność użyteczna akumulatorów winna wynosić 400kWh dla autobusów solowych i 550 kWh dla autobusów przegubowych. Ładowanie magazynów energii ma odbywać się wyłącznie przez gniazda ładowania (typ CCS 2). Jedno gniazdo zlokalizowane ma być nad prawym przednim kołem, drugie – z przodu pojazdu.

Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będą zamontowane siedzenia z wkładkami tapicerowanymi tkaniną składającą się z co najmniej 80% wełny i odpornej na zużycie. Miejsce pracy kierowcy to kabina oddzielona od przestrzeni pasażerskiej przezroczystą szybą. Wejście do kabiny ma być możliwe z zewnątrz pojazdu, przez przednie skrzydło I drzwi. W kabinie znajdą się m.in. defibrylator AED, lodówka, gniazda USB. Autobusy będą w pełni klimatyzowane.

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne wykonane w technologii LED, wysokiej jakości i dużej gęstości pikseli barwy bursztynowej. W środku elektryków znajdą się ekrany LED o przekątnej 22 cale, umożliwiające wyświetlanie numeru i przebiegu linii oraz wyświetlanie materiałów wideo. Ponadto SIP uzupełnią wyświetlacz wewnętrzne boczne wykonane w technologii LCD z podświetleniem LED, o rozmiarze 38 cali.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-ae37da69-4f68-4113-9bb8-e2ea372e51af

Gdańsk odrzuca Ikarusa, Irizara i Karsana, i wybiera autobusy elektryczne od Solarisa
Gdańsk odrzuca Ikarusa, Irizara i Karsana, i wybiera autobusy elektryczne od Solarisa / fot. UM Gdańsk

Z ZTP 3.0

Gdańsk stawia kolejny krok ku zrównoważonej mobilności i ekologicznej komunikacji miejskiej, ogłaszając przetarg na zakup 30 nowych autobusów elektrycznych. Miasto otrzymało dofinansowanie w wysokości 90 mln złotych z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, co umożliwi realizację tej inwestycji. Nowe pojazdy mają wzbogacić gdańską flotę komunikacji miejskiej do końca 2025 roku.

Nowe autobusy elektryczne, zarówno standardowe (18 pojazdów), jak i przegubowe (12 pojazdów), mają charakteryzować się wysoką wydajnością, pokonując minimum 250 km na jednym ładowaniu. Ładowanie odbywać się będzie wyłącznie w zajezdniach, gdzie w ramach istniejącej infrastruktury powstanie dodatkowych 6 stanowisk, zwiększając ich liczbę do 24. –

-„Mam nadzieję, że uda się sprawnie przeprowadzić postępowanie przetargowe i że już pod koniec przyszłego roku pasażerowie będą korzystać z nowych pojazdów,” powiedział Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa.

Autobusy będą wyposażone w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz rodziców z wózkami dziecięcymi. Dodatkowo, przewidziane są systemy ułatwiające poruszanie się osobom niewidomym i niedowidzącym, a także specjalne miejsca do przewozu rowerów. Wszystko to zapewni wysoki komfort oraz bezpieczeństwo podróży dla wszystkich mieszkańców. Gdańsk, dzięki wsparciu zewnętrznych funduszy, kontynuuje modernizację swojej floty:

-„Gdańska flota codziennie pokonuje 49 tys. km, co wpływa na jakość powietrza. Dążymy do tego, by kolejne działania na rzecz zeroemisyjnej komunikacji stały się priorytetem. Zakup elektrycznych autobusów wpisuje się w długoterminową strategię miasta, by uczynić komunikację miejską bardziej przyjazną środowisku. Nowe pojazdy są kolejnym krokiem ku nowoczesnej flocie komunikacyjnej Gdańska, przynosząc korzyści zarówno dla mieszkańców, jak i środowiska naturalnego – dodał Piotr Borawski.

Komentarze