Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk idzie na kompromis – zostawia buspas na Grunwaldzkiej, ale nie w całości

infobus
31.03.2025 07:01
0 Komentarzy

Po miesiącach testów i analiz Gdańsk zdecydował, że buspas na al. Grunwaldzkiej zostanie na stałe – ale tylko na fragmencie.

28 marca 2025 roku władze miasta ogłosiły, że utrzymany zostanie odcinek między ul. Abrahama a al. Wojska Polskiego. Natomiast fragment prowadzący w stronę Galerii Bałtyckiej zostanie zlikwidowany. Zmiana ma wejść w życie do połowy kwietnia.

Rozkład jazdy:

  1. który fragment buspasa na al. Grunwaldzkiej zostanie utrzymany, a który zlikwidowany?
  2. jakie efekty przyniosło wprowadzenie buspasa dla linii 122 i 199?
  3. jak Gdańsk argumentuje decyzję o likwidacji części buspasa?
Gdańsk : Buspas na al. Grunwaldzkiej zostaje, ale w skróconej formie
Gdańsk : Buspas na al. Grunwaldzkiej zostaje, ale w skróconej formie

Szybciej, punktualniej, bezpieczniej

Buspas na Grunwaldzkiej wprowadzono latem 2024 roku jako eksperyment mający poprawić punktualność autobusów miejskich. Początkowo obejmował odcinek od przystanku Biblioteka Uniwersytet do ul. Wojska Polskiego. Po zakończeniu remontu torowiska trasę wydłużono aż do skrzyżowania z al. Żołnierzy Wyklętych – w sumie ok. 1,5 km.

Z danych zebranych przez miasto wynika, że rozwiązanie się sprawdziło – szczególnie dla pasażerów linii 122 i 199. W godzinach szczytu autobusy skracały czas przejazdu nawet o 5 minut. Do tego uruchomiono 21 dodatkowych kursów, co oznaczało wzrost oferty przewozowej o 18,7% i dokładnie taki sam wzrost liczby pasażerów.

Gdańsk : Buspas na al. Grunwaldzkiej zostaje, ale w skróconej formie
Gdańsk : Buspas na al. Grunwaldzkiej zostaje, ale w skróconej formie

Gdański kompromis

Mimo korzyści dla pasażerów, buspas od początku budził emocje. Kierowcy narzekali na korki, a mieszkańcy sąsiednich dzielnic – na zwiększony ruch na lokalnych ulicach. Miasto przeanalizowało dane z systemów pomiaru natężenia ruchu i postanowiło iść drogą kompromisu: zostawić pas tylko tam, gdzie był realnie najefektywniejszy.

Odcinek od ul. Żaka do Galerii Bałtyckiej wraca do poprzedniego układu – trzy pasy dla ruchu ogólnego. Jak tłumaczą urzędnicy, poprawi to przepustowość na jednym z głównych wlotów do centrum Gdańska, bez rezygnowania z zalet buspasa tam, gdzie najlepiej się sprawdził.

Choć część buspasa znika, Gdańsk zapowiada dalszy rozwój transportu publicznego. Nowe kursy i linie mają jeszcze bardziej zachęcać do przesiadki z samochodu do autobusu. Już teraz planowane jest zwiększenie częstotliwości niektórych linii oraz wydłużenie trasy linii 262.

Podsumowując: Decyzja o częściowym utrzymaniu buspasa pokazuje, że Gdańsk szuka zrównoważonych rozwiązań – takich, które działają i dla pasażerów transportu publicznego, i dla kierowców. W centrum uwagi pozostaje efektywność, punktualność i realny wpływ na codzienną mobilność mieszkańców.

Komentarze