Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk chce kupić jeszcze 30 autobusów elektrycznych. Jest dofinasowanie

infobus
31.08.2024 19:02
0 Komentarzy

30 sierpnia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska przekazała, że miasto otrzyma 90 milionów złotych dofinansowania na zakup 30 nowych autobusów elektrycznych.

Wniosek w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” przeszedł pozytywnie wszystkie oceny, co oznacza, że flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów (GAiT) wkrótce wzbogaci się o kolejne pojazdy. Nowe elektrobusy to nie tylko kolejny krok w stronę ekologicznego transportu, ale także wyraźny sygnał, że Gdańsk poważnie traktuje wyzwania związane z ochroną klimatu i jakością życia swoich mieszkańców.

Spis treści:

  1. Jakie kroki Gdańsk podejmuje, aby zapewnić, że nowe autobusy elektryczne spełniają oczekiwania w zakresie zasięgu i wydajności?
  2. Jakie były największe wyzwania podczas wprowadzania pierwszych autobusów elektrycznych do floty Gdańska i jak zostały one rozwiązane?
  3. Jakie są dalsze plany Gdańska dotyczące rozwoju ekologicznego transportu publicznego po otrzymaniu dofinansowania na kolejne 30 autobusów elektrycznych?
W październiku 2023 do gdańskiej floty dołączyło 18 szt. autobusów elektrycznych MAN Lion’s City E / / fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl
W październiku 2023 do gdańskiej floty dołączyło 18 szt. autobusów elektrycznych MAN Lion’s City E / / fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

dalszy rozwój

W październiku 2023 roku w Gdańsku pojawiły się nowe autobusy elektryczne MAN Lion’s City 12 E i to w sporej liczbie 18 sztuk.

Wówczas Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu powiedział: „Wprowadzenie nowych autobusów do naszej floty komunikacyjnej to krok w przyszłość. Chcemy, aby mieszkańcy Gdańska mieli dostęp do nowoczesnych, ekologicznych środków transportu, co przyczynia się do poprawy jakości życia w naszym mieście.”

Pierwsze dwa miesiące eksploatacji nowych pojazdów były czasem intensywnej pracy nad ich wdrożeniem. Początkowo napotkano na trudności związane z niedotrzymaniem poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, co spowodowało nałożenie kar na dostawcę. Jednak dzięki współpracy z producentem, firmą MAN, udało się przeprowadzić odpowiednią konfigurację systemów, co znacząco poprawiło wydajność pojazdów.

-„Zakończyła się konfiguracja pojazdów, i już dziś możemy powiedzieć, że są tego efekty. Nasze nowe pojazdy, pomimo trudnych warunków atmosferycznych, radzą sobie bardzo dobrze, osiągając zasięgi powyżej 300 km” – podkreślił Piotr Borawski. – Autobusy, które przeszły optymalizację, osiągają teraz zasięgi w przedziale 300-400 km na jednym ładowaniu, co pozwala im obsługiwać większość gdańskich linii bez konieczności dodatkowego ładowania.

-„Wszyscy uczymy się elektromobilności. Są to pierwsze duże autobusy elektryczne eksploatowane w Gdańsku, a proces dostrajania elektrobusów jest powszechną praktyką w wielu miastach” – dodał Marcin Grabowski, dyrektor produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o.

NA tle gdańskiego elektrobusu stoją (od lewej): Marcin Grabowski - dyrektor produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska Sp. z o. o., Piotr Borawski - zastępca prezydent miasta, Jerzy Wiatr - wiceprezes ds. operacyjnych spółki GAiT
NA tle gdańskiego elektrobusu stoją (od lewej): Marcin Grabowski – dyrektor produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska Sp. z o. o., Piotr Borawski – zastępca prezydent miasta, Jerzy Wiatr – wiceprezes ds. operacyjnych spółki GAiT / fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Plany na przyszłość

Gdańsk nie zamierzał poprzestać na obecnych zakupach. Miasto złożyło wniosek do III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, o dofinansowanie zakupu kolejnych 30 autobusów bateryjnych.

Przypomnijmy, że w 18. autobusów elektrycznych MAN Lion`s City 12 E Gdańsk zainwestował 62 mln zł, a ich zakup został złożony do dofinansowania w ramach I edycji programu „Zielony transport publiczny” w wysokości 50,4 mln zł.

Komentarze