Gaz dziś, prąd jutro. PKS Lubin wprowadza na linie kolejne autobusy CNG od MAN
PKS Lubin konsekwentnie unowocześnia swój tabor. W czerwcu na ulice miasta wyjechały kolejne autobusy gazowe marki MAN.
O tym zakupie pisaliśmy wcześniej w TransInfo. Wkrótce przyjadą też pierwsze w historii firmy autobusy elektryczne – 12 elektrobusów marki Solaris zasili miejski transport do połowy 2026 roku. O tym kierunku rozwoju informowaliśmy tutaj.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów elektrycznych zamówił PKS Lubin z dostawą do połowy 2026 roku?
- Jakie paliwo zasila autobusy MAN Lion’s City 12 CNG?
- Z jakiego programu pochodzi dofinansowanie na zakup elektrycznych autobusów przez PKS Lubin?
Plus trzy gazowce
W czerwcu 2025 roku na ulice Lubina wyjechały trzy nowe autobusy MAN Lion’s City 12 CNG, zasilane sprężonym gazem ziemnym. To kolejny etap gazowej ekspansji – już wcześniej PKS Lubin zakupił 25 identycznych pojazdów, a także dwa Solarisy Urbino CNG. Łącznie flota pojazdów gazowych liczy dziś 30 sztuk i stanowi fundament niskoemisyjnego transportu w powiecie.
Nowe autobusy MAN spełniają normę Euro 6d, są wyposażone w radary martwego pola, system rozpoznawania znaków drogowych, monitoring, klimatyzację oraz ładowarki USB. Mogą przewozić do 100 pasażerów i – jak wskazuje Kazimierz Ziółkowski, prezes zarządu – pozwalają obniżyć emisję CO₂ o ponad 20%, NOₓ o 72%, a pyłów zawieszonych PM2,5 i PM10 – nawet o 98% w porównaniu do diesla.
Pierwsze autobusy CNG MAN trafiły do PKS Lubin już w 2021 roku jako modele EfficientHybrid – 12-metrowe, niskopodłogowe, wspierane przez fundusze UE. Od tego czasu przewoźnik postawił na rozwój własnej stacji CNG i stał się jednym z liderów transportu gazowego w regionie.
Kolejny etap? Pełna elektromobilność.
W lutym 2025 roku PKS Lubin podpisał kontrakt z Solaris Bus & Coach na dostawę 12 autobusów elektrycznych – osiem 12-metrowych i cztery 9-metrowe. Kontrakt o wartości ok. 40 mln zł w 85% finansowany z Krajowego Planu Odbudowy obejmuje również instalację 6 dwukablowych ładowarek oraz modernizację stacji transformatorowej.
Pojazdy mają trafić na ulice do połowy 2026 roku, obsługując trasy miejskie i podmiejskie w ramach systemu Lubińskich Przewozów Pasażerskich. Projekt realizowany jest pod nazwą „eMiedziowe – autobusy elektryczne dla komunikacji Powiatu Lubińskiego”.
Kazimierz Ziółkowski, prezes PKS Lubin podkreśla, że różnorodność napędów – diesle, CNG i elektryki – daje firmie elastyczność i odporność na rynkowe zawirowania. To świadoma strategia z myślą o przyszłości.
⚡ Podsumowanie floty PKS Lubin (czerwiec 2025):
- 28 MAN Lion’s City CNG (25 zakupionych w 2020–2021, 3 w 2025)
- 2 Solarisy CNG
- 12 autobusów elektrycznych Solarisa – dostawa w 2026
- stacja tankowania CNG + budowa infrastruktury e‑ładowania w toku
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze