Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
GAiT z umową na 10-letni wynajem 10 NesoBusów. Za ponad 171 mln zł
infobus
12.09.2023 19:08
0Komentarzy
GAiT z umową na 10-letni wynajem 10 NesoBusów. Za ponad 171 mln zł
12 września odbyło się w Gdańsku uroczyste podpisanie umowy na dostawę oraz pełną obsługą serwisową 10 autobusów wodorowych – NesoBus, które wyprodukowane zostaną w fabryce w Świdniku.
Umowę – w formule najmu dziesięcioletniego – podpisała 12 września 2023 roku Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska oraz Maciej Nietopiel, prezes zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Pojazdy mają dołączyć do gdańskiej floty autobusowej już w przyszłym roku. O przetargu Gdańskie Autobusów i Tramwajów pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.
Dlaczego najem?
Wszystkie autobusy muszą zostać dostarczone w terminie do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Dostawy pojazdów odbywać się będą w transzach. Warto podkreślić, że miasto zdecydowało się na formułę najmu, a nie kupno autobusów.
-„Ta opcja jest formułą ekonomicznie najkorzystniejszą dla gminy Miasta Gdańska – powiedziała Katarzyna Czerniewska, radna klubu Wszystko dla Gdańska w Radzie Miasta Gdańska.
Wcześniej Gdańsk przeprowadził konsultacje rynkowe. I właśnie ich efektem było dzisiejsze podpisanie umowy na długoterminowy najem dziesięciu pojazdów.
-„Jest to umowa o charakterze rewolucyjnym, zgodna z gdańskim motto „Nec temere, nec timide”: bez strachu, ale z rozwagą – podkreślał podczas konferencji Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje i dodał.
-„Wchodzimy odważnie w nową technologię, ale też z rozwagą, bo będzie to 10 autobusów, czyli 5% floty. Dodatkowo, co gwarantuje nam umowa, wszystkie ryzyka (niesprawność, brak odstępu do paliwa czy inne) są po stronie naszego partnera. My mamy tylko obowiązek zapewnić kierowców, którzy te nowoczesne autobusy poprowadzą. Podkreślam więc: 10 autobusów to istotna część naszej floty, ale gdyby cokolwiek się z nimi wydarzyło, możemy dalej wykonywać pracę przewozową dla mieszkańców i mieszkanek Gdańska.”
Przypomnijmy, że oferta PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy opiewała na sumę 171.593.364,00 PLN brutto / 139 506 800,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt najmu NesoBusa na poziomie 13 950 680,00 PLN netto.
fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl
Bez infrastruktury
Gdańska umowa obejmować będzie także pełną obsługę serwisową pojazdów. Wykonawca jest zobowiązany do utrzymania technicznego pojazdów przez cały okres najmu. Serwis w ramach umowy dzierżawy obejmować ma m.in: obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe), naprawy eksploatacyjne wraz z częściami, naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów, naprawy powypadkowe, czy będące następstwem wandalizmu, naprawy będące następstwem uszkodzeń wynikających z błędów eksploatacji autobusów oraz czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania, a także sprzątanie i mycie pojazdów. Gotowe do jazdy, zatankowane zielonym wodorem autobusy mają być podstawiane codziennie na teren zajezdni autobusowej GAiT oraz odbierane przez wykonawcę umowy po zakończeniu pracy.
Formuła najmu to też brak konieczności budowy infrastruktury niezbędnej do obsługi i utrzymania autobusów wodorowych, które wymagają specjalnie dedykowanej infrastruktury (stacja ładowania, hala do obsługi, przeglądów, czy myjnia). W przypadku Gdańska nie ma aktualnie możliwości dostosowania obecnej zajezdni autobusowej w zakresie infrastruktury związanej z taborem wodorowym. Z uwagi na plany przeniesienia zajezdni w nowe miejsce, ponoszenie nakładów finansowych na infrastrukturę dedykowaną taborowi wodorowemu byłoby nieekonomiczne.
-„Te autobusy będą jeździły około 300/330 km każdego dnia, co oznacza, że pełna flota będzie pokonywać około 700 tys km. Mam nadzieję, że nasi pasażerowie będą zadowoleni, natomiast my będziemy przyglądać się z jednej strony technologii, zarówno wodorowej, jak i technologiom elektrycznym oraz nowym trendom na rynku – dodał wiceprezydent Piotr Borawski.
Formuła najmu daje też Gdańskowi możliwość wejścia w nową, przyjazną środowisku technologię już teraz, a nie w momencie powstania planowanej zajezdni dostosowanej do taboru zeroemisyjnego. To także możliwość pozyskania doświadczenia, które zostanie wykorzystane przy projektowaniu nowej zajezdni autobusowej, dostosowanej do obsługi różnych pojazdów zeroemisyjnych.
-„Nasze autobusy przejeżdżają dziennie prawie 49 tys. km, co daje 16 mln km rocznie. Umowa najmu, którą dziś podpisujemy jest nowatorską formą dysponowania autobusem. To oznacza tyle, że my będziemy musieli jedynie posadzić tam kierowcę, który otrzyma wynagrodzenie. Cała reszta obsługi autobusu, łącznie z tankowaniem zielonego wodoru leży po stronie naszego partnera. Koszt dziesięcioletniego najmu 10 autobusów to 171 mln zł brutto. Co ważne, w przeciągu 12 miesięcy od podpisania umowy wykonawca ma dostarczyć pojazdy do naszego miasta, ale wiemy już, że pierwsze z nich pojawią się już na przełomie marca i kwietnia” – podkreśliła dzisiaj Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl
Gdański standard
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane przez GAiT, przystosowane mają być do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. I tak, w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiające wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować mają się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Do dyspozycji pasażerów będą wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności. Pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie pojazdów. W autobusach zamontowane zostaną także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.
Wymagany gwarantowany zasięg NesoBusów to 330 km na jednym tankowaniu. Taki zasięg pozwala na wykonywanie zdecydowanej większości zadań autobusowych w gdańskiej sieci. Autobusy wodorowe będzie można spotkać na terenie całego miasta.
Na koniec warto zaznaczyć, że już teraz ponad 50 procent podróży po Gdańsku odbywa pojazdami ekologicznymi, jakimi są tramwaje.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz! Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Komentarze